اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مطرح شد

6 پیشنهاد آیت‌الله مکارم‌شیرازی برای گسترش تفسیر قرآن

یکی از مراجع عظام تقلید ضرورت توجه هر چه بیشتر به تفسیر قرآن را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایجاد تحول در مسائل تفسیر قرآن در حوزه ضروری است.

6 پیشنهاد آیت‌الله مکارم‌شیرازی برای گسترش تفسیر قرآن

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در هشتمین همایش اساتید تفسیر سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به تجریبات خود از تلاوت قرآن گفت:‌ من صبح‌ها بعد از نماز قرآن می‌خوانم و در هر مرتبه خواندن قرآن مطالب جدیدی را علاوه بر آنچه که در تفسیر نمونه نوشته‌ام،‌ به دست می‌آورم.

استاد حوزه علمیه قم افزود:‌ در نهج‌البلاغه آمده است هر کسی در کنار قرآن می‌نشیند،‌ چیزی به او اضافه می‌شود یا کم می‌شود؛ به هدایت او اضافه می‌شود و از نادانی او کاسته می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ اگر با خواندن قرآن از گمراهی ما کاسته نشود یا بر هدایتمان افزوده نشود،‌ هم‌نشین قرآن نیستیم.

این مرجع تقلید با اشاره به انس با قرآن گفت:‌ امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه می‌فرماید‌ «اگر قرآن داشته باشید،‌ همه چیز را دارید. اگر قرآن را نداشته باشید،‌ هر چند همه چیز را داشته باشید،‌ فقیر هستید».

آیت الله مکارم شیرازی قرآن را بهار دل‌ها دانست و افزود:‌ فصل بهار،‌ فصل رویش است، با تلاوت قرآن رویش در روح ما پیدا می‌شود و تمام چشمه‌های علم در قرآن است، اگر قلب‌مان زنگار بگیرد‌ قرآن زنگار را از قلب ما می‌زداید.

وی اضافه کرد:‌ اگر مطالب امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه در خصوص قرآن جمع‌آوری شود،‌ کتابی خواهد شد.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به غریب بودن قرآن اظهار داشت:‌ اوضاع فرق کرده و قرآن در حوزه‌ها در حال بیرون آمدن از غریبی است. اساتید تفسیر باید کاری کنند که قرآن از مهجوریت خارج شود و هر چه اقبال به قرآن داشته باشید،‌ الطاف خداوند به حوزه‌ها نیز بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: از زمان آغاز فعالیت‌های قرآنی‌ زندگی ما نورانی‌تر شده است و توفیقات بسیاری به دست آوردیم چرا که قرآن مایه برکت است و همه چیز در قرآن است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ایجاد تحول در مسائل تفسیر قرآن در حوزه را ضروری دانست و افزود:‌ همه چیز در حاشیه قرآن است، با گفت‌وگوهای قرآنی بسیاری از مسائل روشن می‌شود،‌ البته برخی با سوء استفاده از بحث آزاد اندیشی تفسیر به رای می‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اهداف تاسیس مجمع عالی تفسیر گفت: اهداف دیگری باید به اهداف اولیه تشکیل این مجمع افزوده شود. نخستین هدف پیشنهادی من تشکیل گروه‌های تخصصی در موضوعات مختلفی همچون بحث امامت،‌ اخلاق، ‌معاد و... در قرآن است.

وی اضافه کرد:‌ دومین هدف باید تشکیل گروهی برای بررسی آفات در تفسیر قرآن باشد. آفاتی همچون تفسیر به رای که دامان وهابیت را گرفته است؛ همچنین گروهی از عارفان دروغین و متصوفه به دنبال تفسیر به رای هستند.

آیت الله مکارم شیرازی سومین هدف پیشنهادی خود را احیای کتب تفسیری دانست و افزود:‌ روی تفاسیری همچون مجمع البیان و تبیان کار تحقیقاتی به اندازه کافی صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد:‌ چهارمین هدف پیشنهادی من برای مجمع عالی تفسیر کشف اساتید تفسیر است، برخی از اساتید در گوشه و کنار کشور وجود دارند که مایل به تظاهر نیستند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به ضرورت جستجوی کتاب‌های تفسیر در کتابخانه‌های دنیا اظهار داشت:‌ هدف پنجم برای این مجمع باید تشکیل گروهی برای جستجو کتاب‌های تفسیری در کتابخانه‌های دنیا باشد. کتاب‌های تفسیری در کتابخانه‌های مهم دنیا وجود دارد که ما از آن بی‌خبر هستیم. علامه امینی برای نوشتن کتاب الغدیر به هندوستان سفر کرد تا منابع اصلی را پیدا کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ششمین هدف پیشنهادی خود را ایجاد نهضت ترجمه تفسیر قرآن دانست و افزود:‌ باید خود را تنها در محدوده قم نبینید، اهداف لازم نیست که یک شبه عملی شود ولی باید اهداف خود را تقویت کنید.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به تجربه نوشتن تفسیر نمونه به صورت جمعی گفت:‌ کار جمعی،‌ کار بسیار پرمایه،‌ کم خطا و پربرکت است و در هر مغزی جرقه‌ای است.

وی اضافه کرد:‌ کتاب‌هایی را که به صورت جمعی نوشته‌ام بسیار بهتر،‌ جامع‌تر و کم خطاتر از کتاب‌هایی بودند که به صورت فردی نوشته‌ام، همچنین باید مراقب بود که کار تکراری صورت نگیرد.

انتهای پیام/2258/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول