اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرهنگ مطالعه در چنگال تورم و مافیای کاغذ

آتش‌گرانی کاغذ، مخاطب‌سوزی می‎کند

از جمله تبعاتی که خروج کاغذ از لیست کالاهای ضروری به دنبال داشت، کاهش فرهنگ کتاب‌خوانی، تورم و مافیای کاغذ بود که موجب مخاطب سوزی و تعطیلی بیش از یک هزار مرکز نشر در کشور شد.

آتش‌گرانی کاغذ، مخاطب‌سوزی می‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از ضروریات جامعه امروز است، اما این مقوله نیز چندی است که گرفتار مشکلات اقتصادی شده است، فرهنگ کتاب خوانی در جامعه امروز گرفتار اقتصاد دست و پا شکسته شده است.

گرانی کاغذ از تراوش قلم می‎کاهد و ذهن‎های آماده پرورش افکار و اندیشه‎های نو را که می‎تواند جامعه را از بعد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تغذیه کند به خشکی می‎کشاند.

با گرانی کاغذ به یکباره فرهنگ کتاب‌خوانی نیز به فراموشی سپرده شد، زیرا کتاب از نخستین نیازهای مردم به شمار نمی‎آید به همین جهت مخاطب اگر چه برخلاف میل، اما این کالای  طبقه بندی شده در درجه دوم اهمیت را از سبد خانوار خود خارج کرده و این چنین می‎شود که کتاب‎ها در ویترین کتاب فروشی‎ها خاک می‎خورد و آتش‌گرانی کاغذ مخاطب‌سوزی می‎کند.

کاغذ از جمله کالاهایی است که ارز مرجع شامل حال آن نمی‎شود به همین دلیل بیش از سایر کالاها دچار افزایش قیمت می‎شود، تاکنون کارگروه‎های بسیاری در پایتخت برای حل این بحران برگزار شده است، اما این مشکل همچنان به قوت خود پایدار است و بیشترین فشار را بر چاپخانه‎ها وارد می‎کند.

جالب توجه است که انتشاراتی‎ها علاوه بر متحمل شدن هزینه‎های گزاف برای خرید کاغذ باید هزینه‎های بسیاری را نیز برای مقواهای بسته‌بندی بپردازند و این نیز از دیگر مشکلات انتشاراتی‎ها است.

اما به راستی چرا مسئولان با وجود اینکه واقف بر امر گرانی کاغذ و رکود فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، مشکلات چاپ کتب درسی و سایر مشکلات پیرامون گرانی کاغذ هستند، این کالای ضروری را از اولویت خارج کرده و جزو کالاهای لیست پنجم و ششم قرار داد‎ه‌اند و به این نحو تورم و مافیا در فروش کاغذ را به وجود آورده‎اند.

تعطیلی بیش از یک هزار مرکز نشر و بیکاری کارمندان آنها از جمله تبعات خارج کردن کاغذ از لیست کالاهای ضروری که بر فرهنگ جامعه نیز تأثیر مستقیم گذاشت.

یادداشت از مریم سرلک

انتهای پیام/63019/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول