اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان شرقی:

میراث فرهنگی آتش‌سوزی بازار تبریز را به فرصت تبدیل کرد + تصاویر

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: اداره کل میراث فرهنگی ‌توانست از آسیب‌های وارد شده به بازار تبریز پس از واقعه آتش‌سوزی « ایکی‌قاپیلار» به خوبی استفاده کرده و آن را به فرصتی برای توسعه و بهبود اوضاع این اثر جهانی ممتاز تبدیل کند.

میراث فرهنگی آتش‌سوزی بازار تبریز را به فرصت تبدیل کرد + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی عصر امروز در بازدید از بازار جهانی تبریز با بیان اینکه میراث فرهنگی به خوبی تهدید آتش سوزی بازار تبریز را ‌به فرصت توسعه این اثر جهانی تبدیل کرد، اظهار کرد: این تهدید بزرگ با هوشمندی مدیریت میراث فرهنگی و بسیج نیروهای مرمتی توانست به فرصتی برای بازسازی این بخش از بازار تبریز و نیز رونق مجدد کسب و کار در این سرا مبدل شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در احیای مواریث تاریخی مزیت خلق کنیم، اظهار کرد: تاکنون به خوبی از ظرفیت‌های تاریخی آذربایجان‌شرقی برای خلق مزیت‌های گردشگری استفاده شده است.

بیگی با اشاره به توجه همه جانبه دولت‌های نهم و دهم به موضوع فرهنگ و تاریخ در تمام استان‌ها، تصریح کرد: بهترین گواه و شاهد توجه این دولت هشت ساله در آذربایجان‌شرقی، ثبت جهانی بازار تاریخی تبریز، نگهداری  و برجسته شدن آن در سطح بین‌المللی است.

رئیس ستاد دائمی تسهیلات سفر استان، حضور رئیس جمهور در مراسم ثبت جهانی این اثر و توجهی که نسبت به ثبت ملی دیگر آثار و نگهداری و مرمت‌شان شده را نشان اهمیت این موضوع دانست و بر لزوم قدردانی از این تلاش‌ها تاکید کرد.

 

بیگی همچنین با اشاره به اهمیت صنایع دستی، آن را مقوله‌ای مرتبط با تاریخ و گردشگری توصیف کرد و گفت: صنایع دستی با تاریخ در ارتباط مستقیم است، به طوری که شاهدیم، کشوری که تاریخ ندارد از صنایع دستی هم بی‌بهره است.

وی قالی‌های آذربایجان‌شرقی را آثاری بی‌نظیر خواند و خاطرنشان کرد: هیچ تمدن دیگری نتوانسته قالی ایرانی و آذربایجانی را که یک اثر صنایع دستی برجسته دوره اسلامی است، جعل کرده یا با این ظرافت و زیبایی در آن مهارت کسب کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کشوری مانند چین با وجود تلاش برای حضور در تولیدات عمده این هنر هنوز به عنوان بازار قابل توجه خرید قالی‌های ایران و آذربایجان‌شرقی است، قالی و سایر صنایع دستی ارزشمند کشورمان را بر روابط خارجی نیز اثرگذار توصیف کرد.

بیگی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با آگاهی از این ظرفیت‌ها و گستره عمل بالای خود در حوزه علم و عمل، توانسته این هنرهای بومی را حفظ کرده و از آنها در زمینه نقش آفرینی بین‌المللی آذربایجان‌شرقی استفاده کند.

نام بسیاری از این یادگارها، آشنای تمام کسانی است که گوشه‌ای از فرهنگ ایران زمین را می‌شناسند و می‌دانند چه خاطراتی در پس دیوارهای کهن این ابنیه و مجموعه‌ها، خفته است که نمود یکی از این خاطرات، بازار تاریخ تبریز است.

بازار بزرگ تبریز نیز با تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعدد از اقتدار و رونق تجارت این شهر در گذشته‌های دور و نزدیک حکایت دارد.

اغلب مورخان و جهانگردانی که از قرن چهارم هجری تا عهد قاجار از تبریز دیدن کرده‌اند، اسناد، مدارک مهم و با ارزشی را درباره بازار و تاثیر آن در وضعیت اقتصادی تبریز از خود به جا گذاشته‌اند، از جمله شخصیت‌هایی که در این رابطه نوشته‌هایی از خود به جا گذاشته‌اند می‌توان به مقدسی، یاقوت حموی، مارکوپولو، ابن‌بطوطه، حمدالله مستوفی، کلاویخو، جان کارت رایت انگلیسی، شاردن و جمللی کارری اشاره کرد.

مجموعه بازار تاریخی تبریز شامل زیر مجموعه‌های مختلف تجاری، مذهبی، فرهنگی، بهداشتی و سکونت برای تجار دیگر شهرها در خود بازار و خانه‌های تاجران مقیم در اطراف بازار بوده است، در چنین مجموعه‌ای چگونگی ارتباط عناصر مجموعه با یکدیگر حائز اهمیت است.

ارتباطات در این سیستم به صورت شبکه‌ای پیچیده و ویژه از افراد و روابط فردی، گروهی و صنفی است و سال‌هاست موثر بودن و کارکرد خود را ثابت کرده و به الگویی برای نمونه‌های مشابه تبدیل شده است.

مجموعه بازار تاریخی تبریز بخش عمده‌ای از تبریز قدیم و بخش موثری از تبریز کنونی را در برمی‌گیرد و شامل هسته اصلی بازار، امتداد بازار حرم‌خانه، مسجد کبود و بازارچه سرخاب است.

تاثیرگذاری بازار تبریز در روزگار کهن به قدری بوده که دروازه‌های اصلی شهر و مبادی ورود و خروج کالاهای شهر در محدوده بازار قرار گرفته بود.

امروز، هنوز یادی به جا مانده از چهار دروازه سرخاب، باغمیشه، خیابان و دروازه نوبر که در آستانه بازار، روزگاری کاروان‌های در حرکت در جاده ابریشم را میزبانی می‌کرده و موجب رونق بازرگانی می‌شده، هست.

اما بازار تبریز به عنوان بزرگ‌ترین سازه سرپوشیده و مسقف جهان، از بخش‌ها و عناصر مختلفی تشکیل شده که با وجود تمام تفاوت‌های ماهوی خود، موجب استحکام هرچه بیشتر از مجموعه شده‌اند و در کنار هم توانسته‌اند باعث استمرار عمر و اثربخشی بازار شوند.

برخی عناصر تشکیل دهنده بازار تبریز عبارتند از راسته، ورودی‌های بازار، دالان، سرا (خان)، کاروانسرا، تیمچه، چهارسو (چهارسوق)، میدان، بازارچه، بقعه، مسجد، حمام، مدرسه، تکیه و حسینیه، زورخانه، یخچال، پل بازار و ... .

نحوه نامگذاری عناصر بازار به گونه‌ای بوده که گاهی براساس حرفه بازرگانان و صنعتگران بازار، مانند دالان عباچی، گاهی به نام بانی و سازنده بازار یا راسته، مانند تیمچه حاج ابوالقاسم، گاهی با توجه به موقعیت و محل بازار، مانند مسجد جامع، گاهی برحسب وطن یا مذهب بازرگانان و پیشه‌وران، مانند سرای آلمانی‌ها و نیز گاهی با توجه به اندازه یا شکل خاص، مانند بازار اوچ تیمچه‌لر (سه تیمچه حاج شیخ) نامگذاری می‌شده است.

در کل بازار تاریخی تبریز با دارا بودن بیش از 160 عنصر مختلف، دارای 26 سرا، 20 تیمچه، 30 راسته، دو چهار سوق، 21 دالان، دو بازار، یک میدان، هشت بازارچه، هشت دروازه، 27 مسجد، سه مقبره، شش مدرسه، یک زورخانه، دو کتابخانه، پنج حمام و یک یخچال نیز هست.

بازار تاریخی تبریز عالی‌ترین و عملی‌ترین مرکز برای تجارت و کسب و کار بوده و هست و با توجه به شکل و سطح‌بندی‌های لایه لایه‌اش، بهترین مرکز برای تولید و توزیع محصولات و انجام معاملات بوده است.

بازاریان و کسبه این مجموعه از دیرباز تاکنون علاوه بر رفتار اقتصادی، بسیاری از رفتارهای فرهنگی را از نسلی به نسلی و از قومی به قومی دیگر انتقال داده‌اند و سبب انتقال و اشاعه فرهنگی شده‌اند.

انتهای پیام/60002/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول