اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارش/

نشست «ائتلاف معارضان» در استانبول؛ گردهمایی برای هیچ

اعضای ائتلاف از روز چهارشنبه گذشته برای معرفی تیم مذاکراتی در ژنو 2 و انتخاب رئیس جدید در استانبول حضور پیدا کرده بودند که تا این لحظه در انتخاب رئیس جدید و پذیرش عضویت 22 عضو جدید به ائتلاف با شکست روبرو شدند.

نشست «ائتلاف معارضان» در استانبول؛ گردهمایی برای هیچ

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، اعضای ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه بامداد دوشنبه شکست خطرناکی را در راستای تلاش‌ برای متحد کردن معارضان متحمل شدند.

اعضای ائتلاف از روز چهارشنبه گذشته برای معرفی تیم مذاکراتی در ژنو 2 و انتخاب رئیس جدید در استانبول حضور پیدا کرده بودند که در انتخاب رئیس جدید و پذیرش عضویت 22 عضو جدید به ائتلاف با شکست روبرو شدند.

بعد از چهار روز اعضای ائتلاف تنها با پیوستن 8 نفر به ائتلاف موافقت کردند در حالی که 22 نفر برای این مسأله اقدام کرده بودند و در پایان این نشست نام «میشل کیلو»، «فرح الاتاسی»، «جمال سلیمان»، «احمد ابو الخیر شکری»، «عالیه منصور»، «انور بدر»، «ایمن اسود» و «نورا الامیر» به ائتلاف پیوسته‌اند.

یکی از شاخص ترین آنها میشل کیلو 73 ساله است که یک مسیحی مارکسیستی است و به نظر می‌رسد کیلو در این جمع به عنوان وزنه‌ای برای کم رنگ کردن حضور گروه اخوان المسلمین و پررنگ تر کردن حضور دموکرات‌ها و سکولارها در ائتلاف انتخاب شده است.

کیلو با حمایت امارات و عربستان فهرستی 25 نفره را معرفی خواهد کرد که نمایندگان جریان‌های چپ، سکولار و لیبرال خواهند بود.

بسیاری از معارضان ابهاماتی درباره پیامدهای این اقدام دارند که به نظر آنها این مسأله در آستانه برگزاری کنفرانس مهم پیش رو شکاف درونی ائتلاف را افزایش می‌دهد.

«منذر ماخوس» سفیر ائتلاف در فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه نتیجه این رأی گیری را بسیار بد توصیف کرد و آن را فاجعه دانست.

وزاری خارجه کشورهای اروپایی امروز در بروکسل گرد هم آمدند تا امکان لغو ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه را بررسی کنند و در صورت موافقت درها برای تسلیح معارضان و افزایش فشار بر دمشق باز خواهد شد.

شب دوشنبه نیز «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه با «سرگئی لاوروف» همتای روسی و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در پاریس دیدار خواهد کرد و آماده سازی کنفرانس ژنو را بررسی خواهند کرد.

از سوی دیگر دمشق نیز موافقت اولیه خود را برای حضور در کنفرانس ژنو 2 تحت هدایت آمریکا و روسیه اعلام کرده‌است.

ناکامی معارضان در جذب نیروهای جدید و انتخاب رئیس ائتلاف و توافق بر تیم مذاکراتی برای کنفرانس ژنو 2 در حالی صورت گرفته که معارضان مسلح همچنین در میدان مبارزه نظامی نیز با چالش بزرگی روبرو شده‌ا‌ند که تا کنون با فاصله زیادی این نبرد را به ارتش سوریه واگذار کرده‌اند.

معارضان اعتراف کرده‌‌اند که یکی از دلایل شکست آنها در میدان مبارزه نیز جنگ قدرت داخلی میان معارضان مسلح وابسته به قطر، ترکیه و عربستان و امارات است.

سخنگوی ائتلاف تاکنون تأکید کرده که روز دوشنبه تصمیم قطعی ائتلاف درباره مشارکت در کنفرانس ژنو 2 را اعلام خواهند کرد.

این در حالی است که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در آخرین دیدار خود در نشست دوستان سوریه در امان به هئیت معارضان سوری گوشزد کرده بود که تصمیم خود را درباره کنفرانس ژنو 2 اتخاذ کنند زیرا در غیر این صورت ائتلاف حمایت نظامی و سیاسی واشنگتن را از دست خواهد داد.

پیشتر یک منبع آگاه که در نشست‌های معارضان سوری در استانبول شرکت کرده بود تأکید کرد که با توجه به اختلاف‌ نظر گروه‌های مختلف معارضان در رویارویی با بحران سوریه این گروه دچار ضعف شده است و ممکن است کشورهای حمایت‌ کننده آنها مجبور شوند جایگزینی برای آنها برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 برگزینند.

این منابع افزودند: ائتلاف تلاش خواهد کرد که در ژنو 2 حضور داشته باشد اما اطمینانی وجود ندارد که این نشست منجر به کناره گیری فوری اسد شود و این خواسته اصلی معارضان است.

نشست اعضای ائتلاف معارضان برای انتخاب رئیس ائتلاف و تشکیل تیم مذاکراتی با حضور همه گروه‌های معارضان از جمله لیبرال‌ها به درخواست آمریکا و کشورهای غربی از روز چهارشنبه گذشته در استانبول ترکیه آغاز شده بود.

معارضان پیشتر یک روز دیگر این نشست را تمدید کرده بودند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول