اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دفتر امور تشکل‌های کشاورزی:

421 نظام صنفی کشاورزی در کشور تشکیل شده است

معاون دفتر امور تشکل‌های کشاورزی گفت: 421 نظام صنفی کشاورزی در 32 استان کشور با عضویت 320 هزار نفر تشکیل شده است.

421 نظام صنفی کشاورزی در کشور تشکیل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مرتضی ادیب ظهر امروز در همایش تشکل‌های بخش کشاورزی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی در همدان با بیان اینکه بر اساس آمار و اطلاعات بخش کشاورزی 23 درصد از تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: بیش از 100 میلیون تومان محصولات کشاورزی در کشور توسط 4 میلیون و 300 هزار نفر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: دولت و جهاد کشاورزی طبق قوانین بالادستی مانند برنامه‌های توسعه پنج‌ساله و اصل 44 قانون اساسی موظف به حمایت و همکاری با تشکل‌های بخش خصوصی هستند.

معاون دفتر امور تشکل‌های کشاورزی گفت: در کشورهای دیگر هر کدام از کشاورزان در بیش از 90 تشکل عضویت دارند و در کشورهای اروپایی بخش کشاورزی توسط خود کشاورزان اداره می‌شود. 

وی اضافه کرد: اعتماد و اطمینان به تولیدکننده توسط دولت و اعتماد و اعتقاد تولیدکننده به سیاست‌های دولت راهگشاست و یکی از مسائل کشاورزی در ایران این موضوع است که سن کشاورزان بالا بوده و اغلب کم‌سواد هستند و به کشاورزی نگاه معیشتی دارند.

ادیب با بیان اینکه با شکل‌گیری تشکل‌ها کشاورزان در تصمیم‌گیری نقش مؤثری دارند، خاطرنشان کرد: طبق قوانین بالادستی دولت موظف به ایجاد تشکل‌های کشاورزی در قالب تعاونی و نظام صنفی است و در ایران تاکنون هیچ تشکل فراگیری در بخش کشاورزی شکل نگرفته و نظام صنفی کشاورزی فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی است.  

وی ادامه داد: 421 نظام صنفی کشاورزی در 32 استان کشور شکل گرفته و 320 هزار نفر عضو این تشکل شدند و تاکنون 195 هزار پروانه فعالیت کشاورزان توسط این نظام صنفی صادر شده است.

معاون دفتر امور تشکل‌های کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از گام‌های اساسی نظام صنفی استیفای حق و حقوق کشاورزان است، ادامه داد: در گذشته تشکل‌های غیر دولتی در تصمیم‌گیری‌ها نقشی نداشتند اما امروز در کارگروه‌های مختلف حضور می‌یابند و از حقوق خود دفاع می‌کنند. 

وی تصریح کرد: دولت در قبال تشکل‌های بخش خصوصی وظیفه هدایت، حمایت و نظارت بر عملکرد آنها را دارد و در بخش حمایتی برای مثال در استان گلستان 16 هزار نفر از کشاورزان بیمه تأمین اجتماعی شدند.

ادیب خاطرنشان کرد: در گذشته کشاورزان هویت شغلی خود را نداشتند اما با صدور پروانه فعالیت به کشاورزان هویت و شناسنامه شغلی داده شد. 

انتهای پیام/89019/ز30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول