اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

‌فارس خبر می‌‌دهد

افتتاح خط ‌آهن گرگان-اینچه‌برون/حلقه مفقوده کریدور شمال‌جنوب در ایران تکمیل شد

خط‌آهن 80 کیلومتری گرگان-اینچه‌برون به عنوان حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در ایران لحظاتی پیش با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید تا راه‌آهن در آینده نزدیک از خلیج فارس به چین متصل شود.

افتتاح خط ‌آهن گرگان-اینچه‌برون/حلقه مفقوده کریدور شمال‌جنوب در ایران تکمیل شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در راستای اتصال آسیای میانه به آب‌های آزاد و توسعه ظرفیت ترانزیتی بار منطقه، راه‌آهنی از کشور قزاقستان شروع شده و پس از عبور از ترکمنستان به ایران متصل می‌شود.

‌این مسیر ریلی، خط آهن گرگان ـ اینچه برون ـ اترک ـ برکت است که در سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران در شرق دریای خزر ساخته می‌شود؛ سهم ایران از این مسیر ریلی 900 کیلومتری، 80 کیلومتر است که لازم بود بین گرگان تا اینچه برون ساخته می‌شد.

خط‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون یکی از خطوط ترانزیتی کشور است و شبکه‌های راه‌آهن شمال را به خط آهن کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر متصل می‌کند.

‌این مسیر ریلی به طول 80 کیلومتر ایران را به روسیه، کشورهای CIS و چین متصل می‌کند، ضمن آنکه در بحث ارتقای سهم ترانزیتی کشور و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی حائز اهمیت است.

در تاریخ 24 اسفندماه سال 90، قرارداد اجرای خط آهن گرگان ـ اینچه‌برون به صورت EPC با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد و عملیات اجرایی از فروردین ماه سال گذشته آغاز شد.

این خط‌آهن که از اصلی‌ترین پروژه‌های مهر ماندگار استان گلستان است‌، از ایستگاه سبزدشت (قره تپه) در محور راه‌آهن تهران – گرگان شروع و تا ایستگاه اینچه‌برون در شرق گرگان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی در احداث این خط‌آهن رکورد ساخت ریل در کشور را شکست؛ برای اولین بار است که در ایران ظرف یک سال 88 کیلومتر خط‌آهن به این سرعت اجرا می‌شود.

بنا به گفته احمد صادقی برای اجرای این پروژه حدود 130 میلیارد تومان اختصاص یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشخصات این خط ریلی می‌گوید: خط آهن گرگان ـ اینچه برون دارای یک پل 4 دهنه به نام گرگان رود، 14 تقاطع غیرهمسطح، 2 ایستگاه اصلی (گرگان جدید و تعویض بوژی اینچه برون) و چند ایستگاه فرعی است ضمن آنکه در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.

بنا به گفته صادقی ایستگاه گرگان جدید این مسیر ریلی در کیلومتر 18 به ایستگاه تعویض بوژی در مرز اینچه برون ساخته شده است، در واقع این خط‌آهن از ایستگاه قره تپه انشعاب می گیرد سپس در کیلومتر 18 به ایستگاه گرگان جدید می رسد، سپس در کیلومتر 78 به ایستگاه تعویض بوژی اینچه برون متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه پل گرگان رود در این منطقه 2.5 ماهه ساخته شد، تصریح کرد: در ایستگاه های میانی که به ایستگاه سبقت تلاقی و درجه 3 هم معروف هستند، لکوموتیو کنار زده شده و به خط فرعی منتقل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید:‌ در اجرای این مسیر مشکلات زیادی وجود داشت که کمبود مصالح و اراضی باتلاقی زیاد مسیر از این موانع بود، اما زمان کوتاه اجرای پروژه که مقرر شده بود حدود 6 الی 7 ماه به اتمام برسد، نیازمند برنامه ریزی خاص و دقیق بود.

بنا به گفته صادقی این خط آهن ظرف یک سال به اتمام رسید و دلیل به تعویق افتادن پروژه، شرایط نامساعد جوی و بارش باران بود.

وی اضافه کرد: از مشکلات اجرای این پروژه، کمبود مصالح بود، در این منطقه اغلب رسوبات و آبرفت وجود داشت و برای حجم خاکریز و تهیه بالاست مشکلاتی داشتیم، اما بالاخره از معدن دامغان و گرمسار تهیه کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه توجیه اصلی ساخت این خط آهن، حمل بار و توسعه ترانزیت است، اظهار داشت: در راستای جابه‌جایی مسافر نیز تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که می‌توان گفت در حال حاضر ظرفیت مسافری این خط، سالانه 5 میلیون نفر خواهد بود.

به گزارش فارس در نشست مشترک رؤسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال 1388، اتصال خطوط ریلی سه کشور با عقد تفاهمنامه‎ای به مراحل اجرایی رسید.

طول کلی راه‌اهن گرگان - اینچه برون - اترک - برکت در 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود 900 کیلومتر است و در شرق دریای خزر ساخته شده است که 120 کیلومتر آن در کشور قزاقستان، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 80 کیلومتر در ایران وجود دارد؛ این ریل کشورهای CIS را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا متصل می‌کند.

در واقع این مسیر ریلی بخشی از پروژه ریلی بزرگ سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان است که از ناحیه «اوزون» کشور قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به سمت شمال گنبدکاووس و در نهایت به ایستگاه گرگان متصل خواهد شد؛ ‌این خط ریلی در محدوده اترک واقع در منطقه داشلی برون و اینچه برون از خاک ترکمنستان خارج می‌شود.

‌طبق گفته مسئولان احداث این خط‌آهن افزایش حمل و نقل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در بر خواهد داشت و تجارت بین المللی را در این محدوده افزایش می‌دهد.

این خط ریلی ترانزیتی در جهت اتصال کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس از طریق جمهوری اسلامی ایران و در نهایت به آسیای شرقی و جنوب شرقی کاربرد دارد.

هدف اصلی از اجرای پروژه حجم بار ترانزیت جابه‌جایی در این محور به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند است که می‌تواند در رونق اقتصادی کشور و استان گلستان اثرات مطلوبی داشته باشد.

کشور قزاقستان سالانه 13 میلیون تن غلات تولید می‎کند که 7 میلیون تن آن قابلیت صادرات دارد؛ کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات قزاقستان هستند بنابراین راه‌آهن شمال به صرفه‎ترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس به حساب می‎آید و با اتصال خط راه‌آهن گرگان به اینچه‎برون، ترانزیت غلات از طریق ایران توسعه بسزایی می‌یابد.

حمل بار از جمله غلات از قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر راه آهن شمال، بزرگ‎ترین مزیت اتصال ریلی گرگان به اینچه‎برون است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول