اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

اعتکاف؛ معبری به معبود

اعتکاف، راه رسیدن معبود به خالق بی‏همتاست؛ جاده دو طرفه‏ای که تابلوی سرعت غیرمجاز ندارد؛ معبری به معبود.

اعتکاف؛ معبری به معبود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، فلسفه خلقت انسان رسیدن به عبودیت است و دست یافتن به این مقام، با در جا زدن و ایستایی حاصل نمی‏شود و باید تلاش شود تا به مقام «عندالله» برسیم.

امروز همه کشمکش‏ها، درگیری‏ها و مسائلی که در جامعه پیش می‏آید به علت حبّ به دنیاست؛ اعتکاف در این میانه یکی از عبادت‏های ارزشمندی است که انسان را پاک و منزه می‏سازد و فرد را در مقام عبودیت به پیش می‏برد.

هنگامی که یک جوان در هوای گرم شهری کویری چون سمنان از همه تعلقات دنیوی دست برمی‏دارد و در مراسم معنوی اعتکاف شرکت می‏کند و در مسجدی مشغول روزه، عبادت، ذکر گفتن و قرآن خواندن می‏شود، حالات خاصی به او دست می‏دهد که با هیچ چیز قابل مقایسه یا معاوضه نیست.

اعتکاف در نظام جمهوری اسلامی ایران درخشش و نمود قابل توجهی پیدا کرد؛ در حالی که در سال‏های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چندان به این آیین مهم دینی توجه نمی‏شد.

مردم عادی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد حضور چندانی برای برپایی آیین اعتکاف نداشتند و بیشتر معتکفان نیز از طلبه‏ها بودند؛ اما امروز استقبال از این آیین هر سال بیش از گذشته می‏شود.

در این سال‏ها هر چه به پیش می‏رویم، شمار معتکفان در کشور بیشتر می‏شود و این امر حاصل و برکت نظام اسلامی است.

 

 

اعتکاف؛ فرصت تحکیم ارتباط با خدا

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه گرمسار در این زمینه گفت: اعتکاف فرصتی برای تحکیم ارتباطات انسان با خدا، انسان با خود و با امام زمان (عج) است.

حجت‌الاسلام مهدی ولیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرمسار با موضوع «اعتکاف و انسان‌سازی» بیان داشت: ایام اعتکاف به انسان فرصتی می‌دهد تا با معبود خود بیشتر راز و نیاز کرده و ارتباط عمیق‌تری پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: انسان در فرصت اعتکاف به عملکرد خویش فکر می‌کند و از اعمال زشت و ناشایست در پیشگاه خداوند توبه می‌کند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه گرمسار افزود: در ایام اعتکاف فرد با خواندن قرآن و نماز و دعا، اسباب استغفار را فراهم می‌کند.

ولیخانی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرمایند «هر کس ایام‌البیض از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند به ازای هر روز روزه، یک سال ثواب روزه و شب زنده‌داری را برایش می‌نویسد».

وی به خاصیت مهم اعتکاف اشاره کرد و گفت: ارتباط با ولی عصر (عج) یکی از خواص بسیار مهم اعتکاف است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه گرمسار تأکید کرد: ولی عصر (عج) حجت خدا روی زمین است و اگر یک لحظه زمین از حجت خالی شود، زمین نابود می‌شود.

ولیخانی به آثار اجتماعی اعتکاف اشاره کرد و افزود: عبادت دسته جمعی، برکات و فضایل بسیاری دارد و روحیه اخوت و برادری را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: وقتی جمع کثیری در این عبادت شرکت می‌کنند و خودسازی می‌کنند قطعاً بر اجتماع نیز تأثیر مثبت دارد.

 

 

 

اعتکاف؛ حرکت در مسیر قوی‏سازی اراده

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گرمسار نیز گفت: اراده قوی از جمله لوازم اجرای اعتکاف است.

حجت‌الاسلام محسن محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرمسار گفت: انسان دارای دو بُعد روحانی و جسمانی است که هر دو نیاز به تقویت دارد.

وی افزود: انسان در تقویت بُعد روحانی باید ارتباطش را با عالم بالا بیشتر کرده و به خداوند تقرب پیدا کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گرمسار به معنای اعتکاف اشاره کرد و گفت: اعتکاف به این معناست که انسان برای نزدیکی به پروردگار وارد حریم مسجد شده و از تعلقات دنیا دل می‌کند و معنویت را در روج و جسم خود پرورش می‌دهد.

محمدیان افزود: مسجد نماد عبادت است و هنگام حضور در آن نباید حرفی از دنیا زده شود و یا جدلی در آن صورت گیرد و معتکفین باید آن را رعایت کنند و این کل ماهیت اعتکاف است.

وی تأکید کرد: انسان مومن کسی است که مرد عمل بوده و از ایمان با درجه فوق اسلام برخوردار باشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گرمسار به ویژگی مؤمن واقعی اشاره کرد و گفت: عبادت مؤمن دارای کیفیت است و باید به گونه‌ای باشد که انسان را از منکرات دور ‌کند.

 

 

اعتکاف؛ توجه به اصل رستگاری و بندگی حق

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سمنان هم گفت: در تمام مراحل زندگی از خداوند متعال عاقبت به خیری بخواهید؛ زیرا عاقبت به خیری، اصل رستگاری و بندگی حق است.

محمدتقی خیری‏گنجی در خصوص معنای حقیقی اعتکاف اظهار داشت: معنای حقیقی اعتکاف یعنی در گوشه‏ای خلوت قرار گرفتن و به صیام، بندگی، استغفار از گناهان گذشته و عبادت خالصانه حق است که این فریضه الهی از زمان پیامبر(ص) بوده و این یک سنت الهی است.

وی شرایط و آداب اعتکاف را آماده کردن دل برای جای دادن رحمت خدا، کسب روزی حلال،پرداخت دیون و عاری از هر ناخالصی بودن دانست.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سمنان درباره خصوصیات معتکف واقعی بیان داشت: معتکف واقعی کسی که خود را برای خدا خالص کند و دل از دنیا و مافیها خالی کند.

گنجی خاطرنشان کرد: اعتکاف در دیدگاه قرآن اهل بیت در جایگاه بسیار والا و معنوی قرار داد کسی که از اعتکاف بیرون می آید مانند کسی که تازه متولد شده است.

وی ادامه داد: اعتکاف در صورتی که خالصانه و برای خدا باشد، باعث تقویت بنیه اعتقادی می‏شود و باید با بیان مبانی معنوی و ترویج فرهنگ اعتکاف و بیان اثرات و ثمرات و روشنگری در خصوص این فریضه الهی این فرهنگ را در بین جوانان و نوجوانان ترویج داد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سمنان در خصوص دستاوردهای معنوی اعتکاف گفت: رهایی از بند شیطان و رسیدن به رستگاری و کمال انسانی و همچنین پیدا کردن راه معنوی الی‏الله از دستاوردهای معنوی اعتکاف است.

 

 

اعتکاف؛ زمینه‏ساز توجه بیشتر به واجبات

خداوند متعال در حقیقت اعمال مستحب را پشتوانه و حامی واجبات قرار داده است؛ همان‏طور که مکروهات مانع از پرداختن به محرمات می‏شود.

از این رو، اعمال مستحبی نظیر اعتکاف در اصل محکم کننده واجبات است و با پرداختن به آن، اگر فرد مسلمانی در میانه راه در مسیر عبادت احساس خستگی و ناتوانی کرد، در نهایت از مستحبات می‏کاهد و مشکلی برایش ایجاد نمی‏شود؛ چراکه واجبات را به طور درست و کامل انجام داده است.

اگر کسی غیر از واجبات، به نوافل و اعمال مستحبی نیز مقید و پایبند باشد، می‏تواند خیالش راحت باشد که به واجباتش ضرری نرسیده است.

انتهای پیام/74004/ی40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول