اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مجله آمریکایی «تایم» خبر داد

وعده عربستان برای تسلیح ارتش آزاد در صورت حذف قطر از بحران سوریه

مجله آمریکایی تایم فاش کرد عربستان در جدیدترین دیدار خود با فرماندهان ارتش آزاد به آنها وعده داده در صورتی که قطر را از صحنه رقابت در منطقه حذف کنند ارتش آزاد را تسلیح خواهد کرد.

وعده عربستان برای تسلیح ارتش آزاد در صورت حذف قطر از بحران سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه «الجزیره العربیه»، مجله آمریکایی تایم فاش کرد که بر اساس جزئیات دیدار اخیر عربستان با فرماندهان ارتش آزاد که در اقدامات نظامی علیه حکومت سوریه مشارکت دارد توافق شده که در صورت کوتاه کردن دست قطر از بحران سوریه عربستان ارتش آزاد را تسلیح خواهد کرد.

عربستان اعلام کرده که 300 هزار گلوله و تعدادی موشک ضد خودروهای زرهی و تانک به ارتش آزاد خواهد داد.

تایم گزارش داده که نشست کوچکی نیز در استانبول با حضور مقامات عربستانی و 30 فرمانده ارتش آزاد و شورای عالی نظامی معارضان به رهبری «سلیم ادریس» رئیس ستاد مشترک ارتش آزاد برگزار شده است.

پایگاه خبری «کلنا شرکاء فی الوطن» تأکید کرده که نشست در هتلی ساحلی در استانبول برگزار شده و اولین نشست در نوع خود است که میان فرماندهان ارتش آزاد و مقامات عربستانی از زمانی که عربستان پرونده تسلیح معارضان را از آغاز ماه میلادی گذشته به دست گرفته، برگزار شده است و به این ترتیب قطر را که از سال 2012 مسئولیت تسلیح ارتش آزاد را به عهده داشته از میدان رقابت حذف کرده است.

بر اساس گزارش مجله تایم، این تغییر به شدت در واقعیت موجود تأثیر خواهد گذاشت زیرا عربستانی‌ها و قطری‌ها در میان معارضان از گروه‌های مختلفی حمایت می‌کنند؛ دوحه از گروه‌های تندرو و تکفیری حمایت می‌کنند در حالی که ریاض حامی گروه‌های اسلامگرای معتدل تر است.

در آغاز سال 2012 قطر و عربستان با وجود دشمنی سیاسی آشکارشان نقشی اساسی در تشکیل مجموعه‌های مخفی در مرکز فرماندهی استانبول داشتند و مأموریت آنها تأمین کمک‌های نظامی و جنگی برای معارضان مسلح در سوریه با نظارت سازمان‌های اطلاعاتی غربی از مرز سوریه و ترکیه بود و قطر و عربستان نمایندگانی در آن مرکز فرماندهی داشتند.

در ماه آگوست سال گذشته شکافی میان عربستان و قطر ایجاد شد و هرکدام از این دو کشور گروه‌های مختلفی از معارضان را حمایت می‌کردند و در آغاز سپتامبر سال 2012 این شکاف با ورود «عدنان العرعور» شیخ سلفی در سوریه عمیق تر شد.

شیخ عرعور با حمایت قطر وارد سوریه شد و فرماندهی مشترک شورای های نظامی در سوریه را تأسیس کرد که موجب از بین رفتن مرکز فرماندهی استانبول شد و به این ترتیب عربستانی ها نیز از گروه‌های دیگری در ارتش آزاد حمایت کردند.

این مرکز فرماندهی نیز دیری نپایید زیرا در ژانویه 2012 فرماندهان ارتش آزاد در ترکیه گرد هم آمدند و فرماندهی عالی نظامی را با 30 عضو تشکیل دادند که جبهه النصره و گردان‌های «احرار الشام» در این میان نبودند.

از سوی دیگر در نشست فرماندهان ارتش آزاد با مقامات عربستانی یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که در این نشست توافق شده که رایزنی‌ها برای تعامل با سعودی‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این نشست درباره هرج و مرج در روند تسلیح معارضان و راه‌ حلی برای آن گفت‌وگو کردیم همچنین درباره جنگ سالارانی که به جای استفاده از سلاح‌هاب ارسال شده علیه حکومت، دست به جمع‌آوری سلاح می‌زنند صحبت کردیم.

وی افزود: ما این مسأله را به اطلاع عربستانی‌های رساندیم که به دلیل اشتباه ما برخی جنگ سالار شده‌اند و برخی دیگر ادعا می‌کنند که در حال جنگ با حکومت هستند در حالی که دست به فروش سلاح می زنند.

یکی از فرماندهان نظامی ارتش آزاد با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی عربستان به گروه‌های مسلح معتدل تأکید کرد که برخی معتقدند که حمایت‌های قطر از جبهه النصره کاهش پیدا خواهد کرد.

اما فرمانده دیگری معتقد است که گروه‌های مسلح معتدل به زودی با حمایت عربستان قدرت بیشتری خواهند گرفت زیرا بدون شک ارتش آزاد با جبهه النصره درگیر خواهد شد و دیگر نمی‌توان این مسأله را به تأخیر انداخت.

این در حالی است که یکی از مقامات عربستان در این نشست تأکید کرده که خط سیاست عربستان و قطر درباره سوریه از هم جدا نشده است.

در پایان این نشست مبلغ پنج هزار دلار برای تأمین مخارج سفر به هر کدام از فرماندهان ارتش آزاد که در این نشست حضور داشته‌اند پرداخت شد که این مسأله موجب نارضایتی برخی از فرماندهان دیگر شده و خواستار حمایت از مجروحان و تأمین نیازهای پزشکی‌ آنها شدند.

یکی از فرماندهان ارتش با انتقاد از عربستان گفت: از اینکه با دستان خالی به سوریه بازمی‌گردم شرمسارم ما ذخایر نظامی نیاز داریم در حالی که تنها چیزی که عاید ما می‌شود وعده است اما کمک‌های قطری‌ها بهتر و سریع‌تر از عربستانی‌ها بود.

حرکت شانه به شانه قطر و عربستان در بحران آفرینی‌های منطقه و سبقت گرفتن ریاض و دوحه از یکدیگر در تشدید بحران سوریه و ایجاد فتنه، نشان دهنده تلاش این دو کشور برای به دست آوردن رهبری ایدئولوژیک این جریان بحران ساز در خاورمیانه است.

در پی شکست تلاش‌های قطر در براندازی حکومت اسد عربستان وارد عمل شده تا رقیب منطقه‌ای خود را از میان بردارد و از میدان مبارزه حذف کند و خود رهبری منطقه را به عهده بگیرد.

انتهای پیام/ر

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول