به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، هر ساله در این روزها، پس از گذراندن اوقات تحصیل و مطالعه مستمر و بیوقفه متون درسی و پس از وارد آمدن فشار ذهنی و روانی ناشی از گذراندن آزمونها و امتحانات مختلف، اوقات تعطیلی تابستان فرا میرسد.
تعطیلات تابستانی در مدارس و دانشگاهها بدون شک در تأمین بخشی از نیازهای جسمی و روانی جوانان و نوجوانان مؤثر بوده و برای آنها از جوانب مختلفی نیز بسیار خوشایند و لذتبخش است.
طبق استانداردهای بینالمللی، تعداد روزهای فراغت در کشورهای دیگر 80 روز در سال بوده و این رقم در کشور ما، 90 روز است.
گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده است تا نهادهای متولی برای گذراندن مناسب این ایام به فکر برنامهریزی مناسب برای جوانان باشند؛ برنامهریزیهایی که گاهی موازیکاری است و گاهی نیز عمدتاً با اصول مشخصی همراه نمیشود اما به هر حال، مثمرثمر است.
نتایج بررسیهای موجود نشان میدهد که 5/43 درصد جوانان کشور، سازمانهای مسئول اوقات فراغت را میشناسند و 5/56 درصد دیگر شناختی از این دستگاهها ندارند.
کثرت و استمرار فعالیتهای ذهنی و عملی در زندگی روزمره، بدون بهرهگیری از فرصتهای آزاد برای تعمق و بازنگری به عملکرد و برخورد با افراد و مقابله با پدیدههای مختلف، ممکن است به تدریج موجب پدیداری عادات و رفتارهای نامطلوب در انسان شود که در برنامهریزیهای اوقات فراغت باید به این امر توجه شود.
اوقات فراغت و پاسخ مناسب به نیازهای دانشآموزان
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه در این زمینه گفت: نباید اوقات فراغت دانشآموزان را با بزرگسالان یکسان در نظر گرفت و باید تفاوت فضای ذهنی و نوع تفکر نوجوانان با بزرگسالان در برنامهریزی اوقات فراغت جدی گرفته شود.
علیاکبر عالیشاه با اشاره به مقوله خطیر اوقات فراغت دانشآموزان اظهار داشت: قرار گرفتن اراده برتر خداوند بر امور، محققکننده تلاشها و زحمات است تا جامعهای سالم و به دور از هر گونه فساد و بیبندوباری داشته باشیم.
وی گفت: هماهنگی مناسب و در خور سازوکارهای موجود در آموزش و پرورش و استفاده از وجود آنها و حضور مسئولان در راستای پیشگیری از جرم، سبب میشود تا به جای اینکه امروز با معلولها برخورد کنیم، علل بیبندوباری و فساد را ریشهکن سازیم.
دادستان فیروزکوه افزود: آموزش و پرورش و مدرسه خوب، جانشین مناسبی برای محیط خانه و معلم و مربی خوب، جانشین مناسبی برای اولیای خانه است؛ پس به یک مدرسه خوب و آموزش و پرورش توانمند بیاندیشیم.
وی با اشاره به تفاوت فضای ذهنی، فیزیک جسمی، نوع تفکر و خواستههای نوجوانان و جوانان با بزرگسالان، تصریح کرد: نباید اوقات فراغت دانشآموزان را با اوقات فراغت خود یکسان در نظر بگیریم.
عالیشاه ادامه داد: اگر بناست تا دانشآموزان و دانشجویان موفقی در اجتماع داشته باشیم، باید تفریحات مناسب و در خور آنها فراهم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: فقط در صورت ارضای مناسب نیازهای دانشآموزان است که آنها نیز به خواستههای بزرگترها، والدین و مربیان خود تن میدهند.
دادستان فیروزکوه با اشاره به لزوم افزایش مطالعه، بهروز بودن و کنار گذاشتن تفکرات سنتی در این زمینه، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات یک ایده مناسب، تحولی اساسی و کلان در نظام تعلیم و تربیت به وجود میآورد.
وی هشدار داد: امروز ماهوارهها، سایتها و ابزارهای تبلیغاتی دشمنان به شدت بر افکار عمومی و به ویژه افکار نوجوانان و جوانان تاثیر میگذارند که باید برای برخورد با آنها برنامهریزی کرد.
عالیشاه یادآور شد: از مجموعه آموزش و پرورش انتظار میرود تا در این راستا از جامعه فرهنگی طلب ایده و فکر جدید کند.
اوقات فراغت و مقابله با انحرافات اجتماعی و اخلاقی
دادستان فیروزکوه هشدار داد: بسیاری از افراد هنوز باور ندارند که زمان بروز انحرافات در سن و سال نوجوانی و جوانی است و مواردی همچون سختگیریهای ناروا و یا یک امتیاز ناحق در محیط آموزشی میتواند منجر به بروز انحراف شود.
عالیشاه بیان کرد: هر گاه دیدیم حضور نوجوانان و جوانان در محیط دادگستری و دادسرا کم است؛ آنگاه مطمئن باشیم که کار خود را به خوبی انجام دادهایم.
وی تصریح کرد: دانشآموز، نوجوان و جوان فقط یک کفه ترازو است و در سوی دیگر، اولیا و مربیان قرار دارند.
عالیشاه گفت: تمام مسائل فرهنگی و پرورشی تعلیم داده شده در مدارس ممکن است با وجود ماهواره در منزل از بین برود و در مقابل، مواردی همچون رعایت بهداشت، ایجاد ایدههای نو، پرورش تفکرات صحیح و ... در محیط منزل کمک کار آموزش و پرورش است.
وی خاطرنشان کرد: اگر زمانی را صرف آموزش دانشآموز و نوجوان میکنیم، باید جلسهای را نیز برای اولیا داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و این دو بال در کنار هم میتوانند موجبات تعالی جامعه را فراهم کنند.
دادستان فیروزکوه با تأکید بر اینکه نباید از مجموعه فرهنگی شهرستان فیروزکوه غافل شد، افزود: گاهی اوقات حضور فیزیکی امام جمعه، فرماندار، یک مقام انتظامی، قضایی و ... و سخنرانیهای آنها اگر چه به میزان اندک، در روحیه دانشآموزان بسیار اثربخش است و تا مدتها در ذهنشان باقی میماند.
وی تصریح کرد: انجام این امور ممکن است هزینههای زیادی در بر داشته باشد؛ اما در بلندمدت کارساز بوده و نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.
اوقات فراغت و لزوم توجه به ارزشها در برنامهریزیها
امام جمعه فیروزکوه گفت: متولیان فرهنگی جامعه، تکامل فردی و اجتماعی و توجه به ارزشها را در پُرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامهریزی کنند.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری با اشاره به در پیش بودن اوقات فراغت دانشآموزان اظهار داشت: وظیفه تعلیم و تربیتی آموزش و پرورش فقط منحصر به 9 ماه تحصیلی نیست؛ بلکه باید برنامه ویژهای برای اوقات فراغت دانشآموزان در تعطیلات تابستان نیز داشته باشند.
وی گفت: رها کردن محصلان در سه ماه تابستان، قطعاً اثرات تربیتی 9 ماه دیگر را از بین برده و خنثی خواهد ساخت.
امام جمعه فیروزکوه افزود: اوقات فراغت به معنای زمانی است که وقت انسان در اختیار خودش است؛ فرصتی که انسان در مقابل انتخابهای متعدد قرار میگیرد.
وی تصریح کرد: اوقات فراغت فرصت مغتنمی است که آموزش و پرورش، اولیای دانشآموزان و متولیان فرهنگ جامعه باید اهتمام ویژهای به آن داشته باشند.
استیری با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) در باب تقسیمبندی وقت و زمان، بیان کرد: به فرموده آن حضرت وقت انسان در چهار زمان مجزا برای مناجات با خدا، تأمین معاش، معاشرت با برادران دینی و پرداختن به لذات جسمی باید تقسیمبندی شود.
وی ادامه داد: اهمیت قسم چهارم این تقسیمبندی به اندازهای است که انسان قادر خواهد بود با بهرهبرداری و استفاده مناسب از آن و پرداختن به تفریحات سالم، سه قسمت دیگر را به خوبی مدیریت کند.
امام جمعه فیروزکوه تأکید کرد: تکامل فردی و اجتماعی و توجه به ارزشهای دینی، اسلامی و اجتماعی همه اهدافی است که در پرداختن به اوقات فراغت باید دنبال شود.
وی ابراز امیدواری کرد؛ مسئولان آموزش و پرورش توجه به این نکات و ظرایف را حتی در اردوهای یک روزهای که برای دانشآموزان تدارک میبینند، در دستور کار خود قرار دهند.
اوقات فراغت و شکلدهی رفتار شخصی و اجتماعی
بدون تردید، یکی از ثمرات اوقات فراغت، پرداختن به چگونگی رفتار شخصی و اجتماعی خود و فرزندان است.
باید توجه کرد که انحرافات اخلاقی و رفتاری به صورت ناگهانی ظاهر نمیشوند، بلکه به تدریج ظاهر میشوند و به همین دلیل غالباً والدین در طول سال تحصیلی فرصت ارزیابی دقیق رفتار فرزندان خود را و راههای پیشگیری از بروز رفتارهای سازش نایافته را نمییابند.
بنابراین در شرایطی که کودکان و نوجوانان تحت تنشهای ناشی از تکالیف درسی نیستند، در دوران اوقات فراغت، پرداختن به اصلاح عادات، و رفتارهای نامطلوب امری بسیار بااهمیت است.
رفتارهای دچار اختلال مانند پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، کمرویی و ... را در این ایام با استفاده از کارشناسان فن و در شرایطی مساعد میتوان اصلاح کرد.
انتهای پیام/2568/ط40/ف4004