اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

غنی‎سازی اوقات فراغت؛ نیازمند برنامه‏ریزی بیشتر

رسیدن به روزهای پایانی امتحانات مدارس و دانشگاه‏ها بدون شک اهمیت غنی‎سازی اوقات فراغت را بار دیگر به اذهان متبادر می‎سازد؛ اما اجرای این طرح در شرایط فعلی نیازمند برنامه‏ریزی بیشتری است.

غنی‎سازی اوقات فراغت؛ نیازمند برنامه‏ریزی بیشتر

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، هر ساله در این روزها، پس از گذراندن اوقات تحصیل و مطالعه مستمر و بی‏وقفه متون درسی و پس از وارد آمدن فشار ذهنی و روانی ناشی از گذراندن آزمون‏ها و امتحانات مختلف، اوقات تعطیلی تابستان فرا می‏رسد.

تعطیلات تابستانی در مدارس و دانشگاه‏ها بدون شک در تأمین بخشی از نیازهای جسمی و روانی جوانان و نوجوانان مؤثر بوده و برای آنها از جوانب مختلفی نیز بسیار خوشایند و لذت‏بخش است.

طبق استانداردهای بین‏المللی، تعداد روزهای فراغت در کشورهای دیگر 80 روز در سال بوده و این رقم در کشور ما، 90 روز است.

گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده است تا نهادهای متولی برای گذراندن مناسب این ایام به فکر برنامه‏ریزی مناسب برای جوانان باشند؛ برنامه‏ریزی‏هایی که گاهی موازی‏کاری است و گاهی نیز عمدتاً با اصول مشخصی همراه نمی‏شود اما به هر حال، مثمرثمر است.

نتایج بررسی‏های موجود نشان می‏دهد که 5/43 درصد جوانان کشور، سازمان‏های مسئول اوقات فراغت را می‏شناسند و 5/56 درصد دیگر شناختی از این دستگاه‏ها ندارند.

کثرت و استمرار فعالیت‏های ذهنی و عملی در زندگی روزمره، بدون بهره‏گیری از فرصت‏های آزاد برای تعمق و بازنگری به عملکرد و برخورد با افراد و مقابله با پدیده‏های مختلف، ممکن است به تدریج موجب پدیداری عادات و رفتارهای نامطلوب در انسان شود که در برنامه‏ریزی‏های اوقات فراغت باید به این امر توجه شود.

اوقات فراغت و پاسخ مناسب به نیازهای دانش‏آموزان

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه در این زمینه گفت: نباید اوقات فراغت دانش‏آموزان را با بزرگسالان یکسان در نظر گرفت و باید تفاوت فضای ذهنی و نوع تفکر نوجوانان با بزرگسالان در برنامه‏ریزی اوقات فراغت جدی گرفته شود.

علی‏اکبر عالیشاه با اشاره به مقوله خطیر اوقات فراغت دانش‏آموزان اظهار داشت: قرار گرفتن اراده برتر خداوند بر امور، محقق‏کننده تلاش‏ها و زحمات است تا جامعه‏ای سالم و به دور از هر گونه فساد و بی‏بندوباری داشته باشیم.

وی گفت: هماهنگی مناسب و در خور سازوکارهای موجود در آموزش و پرورش و استفاده از وجود آنها و حضور مسئولان در راستای پیشگیری از جرم، سبب می‏شود تا به جای اینکه امروز با معلول‏ها برخورد کنیم، علل بی‏بندوباری و فساد را ریشه‏کن سازیم.

دادستان فیروزکوه افزود: آموزش و پرورش و مدرسه خوب، جانشین مناسبی برای محیط خانه و معلم و مربی خوب، جانشین مناسبی برای اولیای خانه است؛ پس به یک مدرسه خوب و آموزش و پرورش توانمند بیاندیشیم.

وی با اشاره به تفاوت فضای ذهنی، فیزیک جسمی، نوع تفکر و خواسته‏های نوجوانان و جوانان با بزرگسالان، تصریح کرد: نباید اوقات فراغت دانش‏آموزان را با اوقات فراغت خود یکسان در نظر بگیریم.

عالیشاه ادامه داد: اگر بناست تا دانش‏آموزان و دانشجویان موفقی در اجتماع داشته باشیم، باید تفریحات مناسب و در خور آنها فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فقط در صورت ارضای مناسب نیازهای دانش‏آموزان است که آنها نیز به خواسته‏های بزرگ‏ترها، والدین و مربیان خود تن می‏دهند.

دادستان فیروزکوه با اشاره به لزوم افزایش مطالعه، به‏روز بودن و کنار گذاشتن تفکرات سنتی در این زمینه، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات یک ایده مناسب، تحولی اساسی و کلان در نظام تعلیم و تربیت به وجود می‏آورد.

وی هشدار داد: امروز ماهواره‏ها، سایت‏ها و ابزارهای تبلیغاتی دشمنان به شدت بر افکار عمومی و به ویژه افکار نوجوانان و جوانان تاثیر می‏گذارند که باید برای برخورد با آنها برنامه‏ریزی کرد.

عالیشاه یادآور شد: از مجموعه آموزش و پرورش انتظار می‏رود تا در این راستا از جامعه فرهنگی طلب ایده و فکر جدید کند.

اوقات فراغت و مقابله با انحرافات اجتماعی و اخلاقی

دادستان فیروزکوه هشدار داد: بسیاری از افراد هنوز باور ندارند که زمان بروز انحرافات در سن و سال نوجوانی و جوانی است و مواردی همچون سختگیری‏های ناروا و یا یک امتیاز ناحق در محیط آموزشی می‏تواند منجر به بروز انحراف شود.

عالیشاه بیان کرد: هر گاه دیدیم حضور نوجوانان و جوانان در محیط دادگستری و دادسرا کم است؛ آنگاه مطمئن باشیم که کار خود را به خوبی انجام داده‏ایم.

وی تصریح کرد: دانش‏آموز، نوجوان و جوان فقط یک کفه ترازو است و در سوی دیگر، اولیا و مربیان قرار دارند.

عالیشاه گفت: تمام مسائل فرهنگی و پرورشی تعلیم داده شده در مدارس ممکن است با وجود ماهواره در منزل از بین برود و در مقابل، مواردی همچون رعایت بهداشت، ایجاد ایده‏های نو، پرورش تفکرات صحیح و ... در محیط منزل کمک کار آموزش و پرورش است.

وی خاطرنشان کرد: اگر زمانی را صرف آموزش دانش‏آموز و نوجوان می‏کنیم، باید جلسه‏ای را نیز برای اولیا داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و این دو بال در کنار هم می‏توانند موجبات تعالی جامعه را فراهم کنند.

دادستان فیروزکوه با تأکید بر اینکه نباید از مجموعه فرهنگی شهرستان فیروزکوه غافل شد، افزود: گاهی اوقات حضور فیزیکی امام جمعه، فرماندار، یک مقام انتظامی، قضایی و ... و سخنرانی‏های آنها اگر چه به میزان اندک، در روحیه دانش‏آموزان بسیار اثربخش است و تا مدت‏ها در ذهنشان باقی می‏ماند.

وی تصریح کرد: انجام این امور ممکن است هزینه‏های زیادی در بر داشته باشد؛ اما در بلندمدت کارساز بوده و نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

اوقات فراغت و لزوم توجه به ارزش‏ها در برنامه‏ریزی‏ها

امام جمعه فیروزکوه گفت: متولیان فرهنگی جامعه، تکامل فردی و اجتماعی و توجه به ارزش‏ها را در پُرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه‏ریزی کنند.

حجت‏الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری با اشاره به در پیش بودن اوقات فراغت دانش‏آموزان اظهار داشت: وظیفه تعلیم و تربیتی آموزش و پرورش فقط منحصر به 9 ماه تحصیلی نیست؛ بلکه باید برنامه ویژه‏ای برای اوقات فراغت دانش‏آموزان در تعطیلات تابستان نیز داشته باشند.

وی گفت: رها کردن محصلان در سه ماه تابستان، قطعاً اثرات تربیتی 9 ماه دیگر را از بین برده و خنثی خواهد ساخت.

امام جمعه فیروزکوه افزود: اوقات فراغت به معنای زمانی است که وقت انسان در اختیار خودش است؛ فرصتی که انسان در مقابل انتخاب‏های متعدد قرار می‏گیرد.

وی تصریح کرد: اوقات فراغت فرصت مغتنمی است که آموزش و پرورش، اولیای دانش‏آموزان و متولیان فرهنگ جامعه باید اهتمام ویژه‏ای به آن داشته باشند.

استیری با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) در باب تقسیم‏بندی وقت و زمان، بیان کرد: به فرموده آن حضرت وقت انسان در چهار زمان مجزا برای مناجات با خدا، تأمین معاش، معاشرت با برادران دینی و پرداختن به لذات جسمی باید تقسیم‏بندی شود.

وی ادامه داد: اهمیت قسم چهارم این تقسیم‏بندی به اندازه‏ای است که انسان قادر خواهد بود با بهره‏برداری و استفاده مناسب از آن و پرداختن به تفریحات سالم، سه قسمت دیگر را به خوبی مدیریت کند.

امام جمعه فیروزکوه تأکید کرد: تکامل فردی و اجتماعی و توجه به ارزش‏های دینی، اسلامی و اجتماعی همه اهدافی است که در پرداختن به اوقات فراغت باید دنبال شود.

وی ابراز امیدواری کرد؛ مسئولان آموزش و پرورش توجه به این نکات و ظرایف را حتی در اردوهای یک روزه‏ای که برای دانش‏آموزان تدارک می‏بینند، در دستور کار خود قرار دهند.

اوقات فراغت و شکل‏دهی رفتار شخصی و اجتماعی

بدون تردید، یکی از ثمرات اوقات فراغت، پرداختن به چگونگی رفتار شخصی و اجتماعی خود و فرزندان است.

باید توجه کرد که انحرافات اخلاقی و رفتاری به صورت ناگهانی ظاهر نمی‏شوند، بلکه به تدریج ظاهر می‏شوند و به همین دلیل غالباً والدین در طول سال تحصیلی فرصت ارزیابی دقیق رفتار فرزندان خود را و راه‏های پیشگیری از بروز رفتارهای سازش نایافته را نمی‏یابند.

بنابراین در شرایطی که کودکان و نوجوانان تحت تنش‏های ناشی از تکالیف درسی نیستند، در دوران اوقات فراغت، پرداختن به اصلاح عادات، و رفتارهای نامطلوب امری بسیار بااهمیت است.

رفتارهای دچار اختلال مانند پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، کم‏رویی و ... را در این ایام با استفاده از کارشناسان فن و در شرایطی مساعد می‏توان اصلاح کرد.

انتهای پیام/2568/ط40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول