اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

ایرانی‌ها سالانه فقط 5 شاخه گل می‌خرند/ ایجاد دهکده‌های گل و گیاه در تبریز

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از ضرورت راه‌اندازی پایانه‌های صادرات گل و گیاه و در کنار آن ایجاد مجتمع‌ها و دهکده‌های گل و گیاه در تبریز خبر داد و گفت: ایرانی‌ها سالانه پنج شاخه گل می‌‌خرند.

ایرانی‌ها سالانه فقط 5 شاخه گل می‌خرند/ ایجاد دهکده‌های گل و گیاه در تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی،  مسعود محمدیان در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه در تبریز اظهار کرد: برای گسترش صنعت تولید گل‌، ضروری است بستر لازم برای ایجاد و راه‌اندازی پایانه‌های صادرات گل و گیاه ایجاد و در کنار آن مجتمع‌ها و دهکده‌های گل و گیاه فراهم شود.

وی اظهار کرد: ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه در آذربایجان‌شرقی در توسعه و گسترش این صنعت تاثیر قابل توجهی داشته و علاوه بر تسهیل امر بازاریابی برای محصولات تولیدی، در رشد و توسعه توان اقتصادی بخش تولید نیز بسیار موثر خواهد بود. 

محمدیان تصریح کرد: در بررسی تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی چنین بر می‌آید که مردم این سرزمین همواره در تولید، تکثیر و فرآوری گل و گیاه، جایگاه ارزنده‌ای داشته و زمانی که بسیاری از کشورها تجربه‌ای در زمینه پرورش گل وگیاه نداشتند، کشور از نظر داشتن گلخانه‌های خوب و قابل قبول، وضعیتی مناسب داشته است.

وی ادامه داد: تولید و پرورش گل لا‌له صنعتی، با توجه به تقاضای رو به افزایش بازارهای خارجی به این محصول، می‌تواند به عنوان گزینه‌ای ارزآور در عرصه تولید محصولات گل و گیاه استان تلقی و توسعه مراکز پرورشی انواع گل لا‌له، ضمن ایجاد فضای لازم برای افزایش درآمدهای ناشی از جلب گردشگر و رونق بخشی به صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان، از نظر علمی و پژوهشی نیز خواهد توانست به عنوان بانک اطلاعاتی تخصصی، در اختیار محققان، اساتید و دانش پژوهان رشته‌های باغبانی قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، شیوه‌های سنتی پرورش گل وگیاه را عامل اصلی افزایش قیمت تمام شده تولیدات این بخش ذکر کرد و افزود: ضروری است در زمینه تغییر شیوه تولید از سنتی به صنعتی تمهیدات لازم با تعامل نهادهای اجتماعی ذیربط اجرایی شود و در کنار این امر، بالا بردن فرهنگ استفاده از آن از عواملی است که رونق بازار گل را می‌تواند تضمین کند.

ایرانی‌‌ها فقط سالانه 5 شاخه گل می‌خرند

محمدیان گفت: هم اکنون مصرف داخلی گل و گیاه در ایران پایین و مصرف سرانه آن بین 5 تا 7 شاخه در سال بوده در حالی که در کشورهای مختلف این رقم بین 150 تا 300 شاخه گل و گیاه متغیر است.

وی در ادامه افزود: طی سال 91، بالغ بر 5 میلیون و 918 هزار گل شاخه بریده رز و ژرویرا در استان تولید و هم اینک 13 واحد گلخانه‌ای تولید شاخه گل رز و ژرویرا در فضایی به مساحت 41 هزار مترمربع مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در حال حاضر 23 واحد گلخانه‌ای در فضایی به وسعت 52 هزار مترمربع، مشغول تولید درختچه‌های زینتی‌، گل‌های زینتی و گلدانی بوده و طی سال گذشته، 73 هزار و 730 گلدان گل در این واحد‌ها تولید و به بازارهای مصرف عرضه شده است. 

محمدیان ادامه داد: با توجه به درآمدزایی بالا و ایجاد اشتغال مولد صنعت گل وگیاه، این سازمان تلاش دارد با توسعه و گسترش کشت گل‌های زینتی، در ارتقا توان اقتصادی و سهم صادراتی بخش کشاورزی استان قدم‌های موثرتری را بردارد. 

انتهای پیام/60002/ع/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول