اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفتگوی اختصاصی فارس با استاندار آذربایجان‌شرقی:

از سفر با اتوبوس تا احیای فوتبال تبریز با تراکتور / خودروی 206 تبریز در موزه

احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان‌شرقی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در صحبت با رسانه‌ها، با اعداد و ارقام و توضیحات کامل به صحبت می‌پردازد.

از سفر با اتوبوس تا احیای فوتبال تبریز با تراکتور / خودروی 206 تبریز در موزه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز منطقه آذربایجان به علت موقعیت خاص جغرافیایی، یکی از مناطق حساس و مهم کشور است، استان آذربایجان شرقی از استان‌های مهم و پرجمعیت ایران است که در گوشه شمال غرب کشور واقع گردیده است. مساحت این استان 45491 کیلومتر مربع است که حدود 2.8 درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود. این استان از نظر موقعیت طبیعی در محل به‌هم خوردگی دو رشته کوه البرز و زاگرس، به‌عبارتی در زون البرز و آذربایجان و در گوشه شمال‌غرب فلات ایران واقع شده‌است. از نظر تقسیمات حوضه‌های آب‌ریز کشور، حوضه‌های آب‌خیز ارس، سفیدرود ـ قزل‌اوزن و دریاچه ارومیه پهنه استان را پوشش می‌دهند که بیشترین مساحت استان در محدوده حوضه آب‌ریز دریاچه ارومیه قرار گرفته‌است. در حالت کلی، استان آذربایجان‌شرقی یک منطقه کوهستانی محسوب می‌شود که حدود 40 درصد از سطح آن را کوهستان فرا گرفته‌است. از مناطق کوهستانی معروف منطقه، می‌توان توده آتشفشانی سبلان در شرق و سهند در غرب و جنوب غربی و رشته کوه‌های قره‌داغ در شمال و رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب و ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان را نام برد.

 

مرزهای استان

استان آذربایجان شرقی از ناحیه شمال، با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان (وابسته به کشور آذربایجان) به طول 235 کیلومتر دارای خط همجواری است که مرز مشترک این استان با کشورهای فوق را رود ارس تشکیل می‌دهد. در حال حاضر ارتباط استان با کشورهای همجوار در طول این مرز تنها از سه نقطه جلفا، خداآفرین و کردشت (مرز نوردوز) انجام می‌گیرد که در این میان جلفا از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین آذربایجان شرقی به دلیل داشتن اشتراکات فراوان با کشورهای همسایه یکی از مهم‌ترین مناطق کشور در روابط خارجی محسوب می‌شود. این استان از ناحیه غربی و جنوب غربی با آذربایجان غربی همجوار می‌باشد. در جنوب خود با استان زنجان و از ناحیه شرقی نیز با استان اردبیل حدود 400 کیلومتر مرز مشترک دارد.

احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان‌شرقی از رسانه‌ای‌ترین چهره‌های استان آذربایجان‌شرقی است. او حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در صحبت با رسانه‌ها، با اعداد و ارقام و توضیحات کامل به صحبت می‌پردازد. کارنامه عملکرد وی در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری و همچنین در آستانه سالگرد زمین لرزه 21 مرداد آذربایجان موضوع صحبت‌های مبسوطی بود که از نظر می‌گذرانید.

* از اولین روزهای حضورتان در تبریز بگویید. با چه برنامه‌ای به تبریز و استانداری آمدید؟

کمی بیش از پنج سال از حضور من در تبریز می‌گذرد. سال 87 آغاز حضور من در مقام استاندار آذربایجان‌شرقی بود. قبل از آغاز این سفر گفتگوی مفصلی با رئیس جمهور داشتم. بیشتر صحبت ما با محوریت سه موضوع گذشت. موضوعاتی که لازم بود برای توسعه همه جانبه شهر محقق شوند. نخستین مورد از این مسائل به ورزش مربوط می‌شد و غفلتی که در این مورد صورت گرفته بود. اینکه لازم بود برای ایجاد شور و هیجان در میان جوانان شهر، تیمی ورزشی به عنوان معرف استان مورد حمایت قرار بگیرد. من ماموریت پیگیری این موضوع و برنامه‌ریزی برای آن را بر عهده گرفتم.

مسکن مهر و رکود آن در دو سال اول فعالیتش در استان، موضوع دیگری بود که باید مرتفع می‌شد.

و سومین موضوع در خصوص تولید خودرویی به نام «تبریز» در شهر تبریز بود. خودرویی که بتواند معرف توانمندی‌های فنی و صنعتی شهر بوده و در سرتاسر ایران، یادآور نام تبریز باشد.

* نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها به کجا رسید؟

آن زمان تیم فوتبال تراکتورسازی در لیگ دسته یک بود و وضعیت خیلی خوبی هم نداشت. برنامه‌ریزی برای حل مشکلات باشگاه و حمایت همه جانبه از تیم از سوی مسئولان استان موجب شد روند صعودی تیم خیلی سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها طی شود و تیم فوتبال تراکتورسازی در خرداد 88 و در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی با پیروزی بر تیم شیرین فراز در تبریز، جواز حضور در لیگ برتر را دریافت کند. این اتفاق از سوی همه طیف‌ها مورد توجه قرار گرفت و خیلی‌ها سعی کردند آن را سیاسی کنند که با تدابیر و پیش‌بینی‌های صورت گرفته موفق نشدند و خوشبختانه تیم تراکتورسازی به شکل نمادی مردمی و دارای حمایت استانی کارنامه قابل قبولی از خود را ارائه کرده است.

* در خصوص مسکن مهر چه اتفاقاتی پیش آمد؟

در ابتدای کار، اقدامات با کندی پیش می‌رفتند اما عمده مشکل مسکن مهر در تبریز، نبود زمین یکپارچه و وسیع برای ساخت مجتمع‌های پیش‌بینی شده بود و نمی‌توانستیم زمینی برای اسکان 45 هزار خانوار در داخل شهر پیدا کنیم. با بررسی موقعیت و جستجوی مکانی، دست آخر به شهر جدید سهند و اراضی متعلق به دانشگاه رسیدیم. زمین‌های دانشگاه در آن زمان بیش از 3 هزار هکتار وسعت داشتند و ما به حدود 600 هکتار زمین برای احداث آپارتمان‌ها نیاز داشتیم.

با وجود تمام مشکلاتی که پیش آمد، با اختیارات قانونی استاندار این موضوع در استان مصوب و ساخت واحدها آغاز شد. در سایر شهرها هم با جدیت زیاد در حال پیگیری هستیم و الآن با اعلام وزارت مسکن در صدر تمام استان‌های کشور به لحاظ ساخت و ساز مسکن مهر قرار داریم. در سفر اخیر هیئت دولت هم حدود 40 هزار واحد مسکونی مسکن مهر در سراسر استان به بهره‌برداری رسید و به همین جهت این اتفاق را یکی از نقاط عطف کارنامه عملکرد این چند سال می‌دانم.

البته به علت برخی مشکلات پیش‌بینی نشده یا مواردی که در مدت ساخت و ساز و حتی پس از اسکان برای مردم پیش آمده بود، دو جلسه اختصاصی با ساکنان شهر جدید سهند داشتم و آنها مشکلات و مسائل منطقه محل سکونت خود را مطرح کردند. همین اتفاق موجب شد خدمت رسانی به این بخش با سرعت بیشتری پیگیری شود. تغییر پیش شماره تلفن شهر جدید سهند و اسکو به پیش شماره مخابراتی تبریز هم از اتفاقات دیگر این جلسات بوده است.

* سرنوشت خودرو تبریز چه شد؟ چه زمانی شاهد حضور این خودرو در خیابان‌های تبریز و دیگر شهرها خواهیم بود؟

این طرح از ابتدای کار تاکنون مسائل خاصی را پشت سر گذاشته است. این طرح در ابتدا با مشارکت 60 درصدی ایران خودرو و 40 درصدی دو سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز به کار کرد و مقرر شد در سال اول فعالیت، خودرو 206 و پس از آن خودرو تبریز تولید کند. اما مشکلات پیش آمده میان سرمایه‌گذاران موجب کندی پیشبرد این طرح شد. در نهایت و با رایزنی‌های صورت گرفته، نخستین تولید این کارخانه سال 91 رونمایی شد و اکنون در موزه این کارخانه نگهداری می‌شود. نکته قابل توجه این اقدام، بهره‌گیری از نیروهای متخصص بومی بود و برای اجرایی شدن این طرح حدود 700 نفر از جوانان شهر در تهران آموزش‌های تکمیلی و تخصصی را گذراندند و این کارخانه توانست به اشتغالزایی هم کمک کند. امیدواریم تا پایان امسال شاهد تولید 600 خودرو در این کارخانه باشیم و به سرعت به خط تولید خودروی تبریز برسیم؛ این خودرو نماد وحدت ملی و قابلیت و توانایی استان ماست.

* پیگیری سفر به نقاط مختلف استان به ویژه نقاط کم برخوردارتر، از برنامه‌های مستمر این سال‌های استاندار آذربایجان شرقی بوده است. این سفرها چه مزیتی برای آن نقاط داشتند؟

این اقدام را شیوه‌ای مدیریتی برای کم کردن فاصله دولت و مردم می‌دانم. در طول دوره خدمتم به عنوان استاندار این استان، این شیوه را که مبتنی بر اصول دینی و اخلاقی بود و به افزایش صمیمیت میان خدمتگذاران و مردم به ویژه در نقاط محروم یاری رساند، پیاده کردم و از این بابت بسیار خوشحالم. ثمره این رفتار پس از زمین لرزه 21 مردادماه سال گذشته در ورزقان و هریس به زیباترین شکل ممکن تجلی پیدا کرد و دیدیم اتفاق تلخی مانند زلزله به کانون همدلی و صمیمیت مردم استان و البته کل کشور تبدیل شد.

پس از آن اتفاق طیفی از مردم که همه زندگی خود را از دست دادند، دلگرم شدند و دیدند که دولت تمام توان خود را برای یاری به آنها به کار بسته و دولت هم اطمینان یافت که از سوی مردم همراهی و همدلی خواهد دید. ساخته شدن بیش از 4 هزار واحد مسکونی در این مناطق از نتایج این همراهی بوده است.

اتفاق جالبی هم در این مورد رخ داد که مربوط به اهدای نمادین کلید نخستین خانه ساخته شده به یکی از خانواده‌های روستای مهترلوی ورزقان بود که توسط رئیس جمهور و همسرشان اتفاق افتاد. برخی رسانه‌ها چند وقت بعد از این اقدام، خبر تخریب این خانه را منتشر کردند که با پیگیری‌های صورت گرفته، کذب بودن و نادرستی این خبر مشخص و به اطلاع مردم رسید.

* از زمین لرزه تلخ سال گذشته صحبت کردید. در سالگرد این حادثه شاهد اقدام خاصی از سوی مدیریت ارشد استان خواهیم بود؟

زلزله ارسباران، اتفاق بسیار عظیمی بود و خرابی‌های بسیاری هم به بار آورد. پس از بررسی‌ها معلوم شد مساحت قسمت آسیب دیده 5 هزار کیلومتر مربع بوده که رقم بسیار چشمگیری محسوب می‌شود. در آن برهه تمام امکانات استان را به رفع مشکلات و کمک رسانی و بعد از آن به بازسازی مناطق زلزله‌زده اختصاص دادیم می‌دانستم تصمیم پر مخاطره‌ای گرفته‌ام، اما از گرفتن این تصمیم در آن برهه زمانی بسیار خوشحالم.

بر همین اساس و اقدامات صورت گرفته، تاریخ پایان عملیات بازسازی 21 مرداد 1392 تعیین شده است و جشن بازسازی نیز در همین تاریخ برگزار خواهد شد. همایش تجلیل از 700 خیر یاری رسان به هموطنان زلزله‌زده در همایش «مهرایران، مرهم آذربایجان» دیگر اقدامی است که در این زمینه شاهد آن هستیم.

اعلام مراکز باقی مانده و نیازمند بازسازی به هموطنان نیز در دستور کار است. بر این اساس تاکنون شاهد بازسازی منازل مسکونی بوده‌ایم و فضاهای عمومی و آموزشی نیازمند توجه جدی‌تری هستند.

* برگزاری سفرهای مستمر به شهرستان‌ها و روستاهای استان و جلسات مردمی از سوی برخی رسانه‌ها و منتقدان با انتقاداتی به شیوه مدیریتی شما همراه بود، اما شما همواره از این اقدام دفاع کرده‌اید. چرا؟

این سفرها اقدامی برای ارتباط بیشتر با مردم بود. برای اینکه مردم بدانند مورد توجه هستند و مسئولان شهرهای کوچک و روستاها هم بدانند این اقدام با برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و سیاست‌گذاری‌های دقیقی را پشت سر دارد. از این حرکت جواب هم گرفته‌ایم؛ اکنون می‌بینیم بحران‌ها به نقاط قوت تبدیل می‌شوند و این مسئله به دلیل شناخت عمیق و توجه به خواست مردم صورت می‌گیرد.

در این دیدارها به مدیران مختلف نشان داده‌ایم حوزه آنها مورد توجه مدیران ارشد استان است و بر فعالیت آنها با دقت و تمرکز، توجه می‌شود. از سوی دیگر مدیر متوجه می‌شود که باید اهتمام کافی را در انجام امور محوله‌اش داشته باشد زیرا اگر توجه و گره‌گشایی نکند، مردم به راحتی به استاندارشان دسترسی دارند و می‌توانند مسائل و کم کاری‌ها را انتقال دهند. از سوی دیگر مدیران پرکار و پرتلاش هم متمایز دیده می‌شوند و در طول این سال‌ها بارها اتفاق افتاده که از ماحصل این سفرها و دیدارها در شهرستان‌ها، مدیران توانمند و موفق را در پست های بالاتر استانی به کار بگیریم. القای این حس اعتماد و مصونیت به مردم را نتیجه این اقدامات می‌دانم.

* در سفر به شهرستان‌ها چه می‌کردید؟

تقریبا برنامه مشخص و روتینی بود. سفر دسته جمعی با مدیران و اصحاب رسانه به شهر مشخص شده، برگزاری برنامه صبحگاه با نیروهای مسلح، جلسه شورای برنامه ریزی، حضور در گلزار شهدا و دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، دیدار با روحانیت شهرستان، دیدار با کارآفرینان، برگزاری جلسه شورای تامین استان در شهرستان، حضور در نماز جمعه، حضور در پیاده روی خانوادگی، ملاقات مردمی در نقاط مختلف از جمله مساجد، دیدار با اعضای شورای شهر و روستا و مجلس شهرستان، و برخی اقدامات موردی، برنامه سفر دو روزه به شهرستان‌های مختلف استان بوده که در این مدت بارها آن را تکرار کرده‌ایم و انجام آن را از موفقیت های دوره مدیریتم می‌دانم.

* با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و تحولات مدیریتی پس از انتخابات در سطح کشور، اگر چند ماه آینده شما استاندار آذربایجان شرقی نباشید، از عملکرد خود راضی هستید؟ یا کاری هست که دوست داشتید انجام بدهید و هنوز موفق به انجام آن نشده‌اید؟

در سال‌های حضورم در آذربایجان‌شرقی به عنوان مدیریت ارشد استان، از شیوه‌های معمولی و ساده‌ای برای آشنایی با مسائل مردم استفاده کردم. در تاکسی و اتوبوس همسفر همشهریان شدم، در کوچه و بازار با آنها صحبت کردم، در بازار، گلزار شهدا و بسیاری جاهای دیگر به درد دل‌های آنان گوش دادم و سعی کردم برنامه‌ریزی‌های خود و مدیران استان را بر اساس نیازسنجی که از صحبت‌های مردم به دست آورده بودم انجام دهم.

مردم اگر خلاف عهد نبینند، بدون شک بر میزان اعتمادشان می‌افزایند و به همین علت باید به اعتماد مردم حرمت نهاد. مردم باید نتیجه صحبت‌ها را ببینند و باور کنند و این وظیفه فعالان و در درجه اول مدیران است. باور دارم می‌توانیم شمه مدیریتی را در کنار مشعل پرفروغ خواست و اراده مردم کشور و استانمان روشن و درخشان نگاه داریم و ثمره این همراهی سازنده را هم در سربلندی میهنمان ببینیم.

اما در مورد کارهای باقی مانده، خب بله! من برای خدمت به استان عزیز و سربلند آذربایجان‌شرقی آمدم و تمام تلاشم را برای هدایت استان در مسیر موفقیت انجام دادم؛ اما بدون شک هنوز کارهای بسیاری برای انجام دادن باقی مانده است. ولی اگر در ماه‌های آینده در این مقام نباشم، هیچ ناراحتی ندارم، چون در مدت حضورم در استانداری آذربایجان‌شرقی هرچه در توان داشتم را با صداقت برای کسب رضایت همشهریان عزیز انجام داده‌ام.

...................................

گفتگو: فرینوش اکبرزاده

..................................

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول