اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم:

علت طولانی شدن زمان ساخت یادمان شهدای گمنام تغییر پیمانکار بود

در حالی که بیش از 30 ماه از آغاز ساخت یادمان شهدای گمنام می‌گذرد مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم تغییر پیمانکار را علت طولانی شدن این پروژه اعلام کرد.

علت طولانی شدن زمان ساخت یادمان شهدای گمنام تغییر پیمانکار بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مهدی کربلایی در مراسم پرده‌برداری از یادمان 14 شهید گمنام استان قم که با حضور استاندار و جمعی از مدیران استان برگزار شد در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و 6 هزار شهید استان قم به وی‍‍ژه شهدای آزادی سازی خرمشهر گفت: آزادی‌سازی خرمشهر پیروزی بزرگ و نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه قم نقش موثری در عملیات بیت‌المقدس داشت یادآور شد: بیش از سه گردان نیرو از قم در این عملیات حضور داشتند اما به علت عدم سازمان رزم به یگان‌های دیگر مامور می‌شدیم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم خاطرنشان کرد: در صدد هستیم سازمانی که از قم در این عملیات حضور داشتند جمع‌آوری و معرفی شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرده‌برداری از یادمان 14 شهید گمنام گفت: این شهدای گمنام در سال 1381 در یک مراسم باشکوه از حرم مطهر حضرت معصومه تا کوه خضر نبی تشییع و در این مکان به خاک سپرده شدند.

کربلایی با بیان اینکه در بیش از 700 نقطه از سراسر کشور شهدای گمنام تدفین شده‌اند، اظهار داشت: در 9 نقطه قم نیز این شهدای پرافتخار تدفین شده‌اند و این 14 شهید گمنام نخستین شهدای گمنامی بودند که در قم به خاک سپرده شدند.

وی با اشاره به اینکه از سوی اداره ‌کل اوقاف، سپاه علی‌ بن ابیطالب، ‌شهرداری و... زحمات زیادی برای احداث این یادمان کشیده شده است، ابراز داشت: البته ساخت این سازه در دوره‌ای مغول ماند و نیمه‌کاره رها شده بود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم یادآور شد: در سال 1389 ماموریت ساخت یادمان شهدای گمنام به بنیاد حفظ آثار واگذار شد و با اعتبارات خوبی که از سوی استانداری به این موضوع اختصاص داده شد کار را شروع کردیم و با کمک‌هایی که از سوی بنیاد مرکز انجام شد کار را به اینجا رساندیم.

وی در خصوص سازه این یادمان هم گفت: سازه این یادمان از بتن و بسیار ساده و بی‌آلایش و در عین حال نمایان‌گر اقتدار است.

کربلایی یادمان شهدای گمنام را تلفیقی از معماری اسلامی و مدرن دانست و با اشاره به اینکه کار به نوعی انجام گرفته است که با منطقه نیز همخوانی داشته باشد گفت: علت طولانی شدن زمان ساخت این سازه تغییر پیمانکار بود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم بازسازی فضای پیرامونی یادمان شهدا را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه مکان یادمان شهدای گمنام به نوعی بام قم محسوب می‌شود و مسافران زیادی به ویژه از خارج کشور در این مکان حضور پیدا می‌کنند شایسته‌ است تا فضای پیرامونی این یادمان مناسب شأن شهدا و زائران ساخته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ساخت موزه دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با کمک مسئولان استان هر چه زودتر این موزه را ساخته و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

انتهای پیام/78010/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول