اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

اوضاع امنیتی افغانستان محور نشست وزیران دفاع پیمان امنیت جمعی در «بیشکک»

بررسی وضعیت امنیتی افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو در سال 2014 از محورهای دستور کار نشست وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در بیشکک اعلام شده است.

اوضاع امنیتی افغانستان محور نشست وزیران دفاع پیمان امنیت جمعی در «بیشکک»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، بنابر بیانیه وزارت دفاع قرقیزستان، این نشست ششم خرداد (27 ماه می) برگزار می‌شود.

به گفته این منبع، شورای وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی با حضور «نیکولای باردیوژا» دبیرکل این سازمان، «سرگی شایگو»، «تاآلای‌بیک آمورعلیف»، «عادل‌بیک جاکسی‌بایف»، «شیرعلی خیرالله‌اف»، «یوری ژادوبین» و «سیران اوگانیسیان» وزیران دفاع روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس و ارمنستان برگزار می‌شود.

در این بیانیه تصریح شده است که در جلسات فرعی شورای وزیران دفاع پیمان امنیت جمعی، «والری سمرییک‌اف» معاون دبیرکل و «الکساندر استودنیکین» رئیس ستاد متحده این سازمان نیز شرکت خواهند کرد.

قرقیزستان از آغاز سال 2013 ریاست دوره‌ای این سازمان را برعهده گرفته و برای اولین بار میزبان چنین نشستی و همچنین جلسات دیگر مرتبط با فعالیت این سازمان است.

بنابر این گزارش، همزمان با جلسه شورای وزیران دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی در بیشکک، نشست وزیران خارجه و شورای دبیران امنیت کشورهای عضو این سازمان نیز برگزار می‌شود.

در بیانیه وزارت دفاع قرقیزستان بررسی وضعیت امنیتی افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو در سال 2014 از موضوعات محوری در نشست وزیران دفاع، امور خارجه و دبیران شورای امنیت کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی عنوان شده‌ است.

این موضوع در حالی است که «ارلان آبدیلدایف» وزیر خارجه قرقیزستان اخیرا در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی نگران تشدید اوضاع داخلی پس از خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان است.

وی تأکید کرد که علیرغم تفاسیر مختلف در خصوص «تحولات سال 2014»، ما باید همه خطرات و تهدیدات ناشی از افغانستان و پیرامون آن را در نظر بگیریم.

به گفته وی، ممکن است وضعیت افغانستان، امنیت آسیای مرکزی و به طور کل امنیت و ثبات تمام کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی را تحت تأثیر قرار دهد.

در پی برگزاری نشست وزیران دفاع، امور خارجه و دبیران شورای امنیت کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در بیشکک، هفته آینده قرقیزستان همچنین میزبان نشست غیررسمی سران شش کشور عضو این سازمان خواهد بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول