اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارن پالسی این فوکوس:

قیام مردم بحرین همچنان زنده است/ بحرین دیگر مکانی مناسب برای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیست

دو سال پس از آنکه تظاهرات‌کنندگان برای ایجاد اصلاحات به خیابان‌های بحرین ریختند، قیام‌های مردمی در این کشور همچنان فروکش نکرده است اما حکومت آل‌خلیفه به جای عمل به تعهدات خود برای ایجاد اصلاحات، به بازداشت‌های خودسرانه، حبس، بازجویی، شکنجه و سوءاستفاده از شهروندان متوسل شده است.

قیام مردم بحرین همچنان زنده است/ بحرین دیگر مکانی مناسب برای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیست

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری-تحلیلی «فارن پالسی این فوکوس» در گزارشی با عنوان «قیام‌ها در بحرین همچنان ادامه دارد» به قلم «حسین عبدالله» می‌نویسد: دو سال پس از آنکه تظاهرکنندگان آرام برای ایجاد اصلاحات به خیابان‌های بحرین ریختند، قیام‌های مردمی در این کشور همچنان فروکش نکرده است. فعالان و گروههای مخالف به درخواست خود برای رعایت حقوق اولیه انسانی و اصلاحات سیاسی که دولت متعهد به انجام آنها شده است، ادامه می‌دهد. دولت بحرین به جای عمل به درخواست‌های مخالفان برای ایجاد اصلاحات با دستگیری خودسرانه، حبس، بازجویی، شکنجه و سوءاستفاده از شهروندان به آنها پاسخ داده است.

فعالان حقوق بشر مانند «ناجی فتیل»، عضو هیات مدیره جامعه جوانان حقوق بشر بحرین و «نبیل رجب»، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین به طور مکرر به صورت خودسرانه بازداشت شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. به طور مشابه، کارمندان بخش پزشکی که به دلیل ارائه خدمات به معترضان زخمی بازجویی‌، دستگیر، شکنجه و به حبس محکوم شده‌اند هنوز در زندان هستند و اجازه بازگشت به محل کارشان را ندارند. اساتید دانشگاهی که به طور مشابه با آنها بدرفتاری شده همچنان از مشاغلشان اخراج شده و یا در زندان هستند و بازیکنان فوتبالی که به دلیل شرکت در اعتراضات از باشگاه‌هایشان محروم شده‌اند همچنان در فهرست سیاه قرار داشته و یا برای ادامه ورزش مورد علاقه‌شان در تبعید به سر می‌برند.

مخالفان بحرینی درخواست‌های منطقی دارند

درخواست‌های جنبش مخالفان منطقی است و همین مسئله درباره دلیل سرسختی حکومت برای برآوردن آنها ایجاد تردید می‌کند. مردم بحرین حکومتی می‌خواهند که نماینده آنها بوده و نخست وزیری منتخب داشته باشد. آنها خواستار شرکت نماینده‌ای از سوی پادشاه برای شرکت در گفت‌وگوهای ملی هستند. آنها خواستار پایان نقض حقوق بشر و پاسخگویی افرادی هستند که آن را در گذشته نقض کرده‌اند. آنها می‌خواهند که توصیه‌های کمیسیون مستقل تحقیق بحرین که پس از اعتراضات سال 2011 از سوی حکومت این کشور تشکیل شد به طور کامل اجرا شود. آنها می‌خواهند زندانیان سیاسی که تنها برای آزادی بیان در زندان هستند، آزاد شوند. آنها خواستار مشارکت آزادانه در گروههای سیاسی، سازمان‌های جامعه مدنی و اتحادیه‌ها هستند. اگر مجموع مسائل را در نظر بگیریم، هزینه مالی، معنوی و سیاسی برآوردن این درخواست‌ها برای حکومت بحرین ناچیز است.

دولت بحرین حتی به قوانین حقوق بشر این کشور نیز احترام نمی‌گذارد

متاسفانه، اصلاحات که مسئله اصلی در ثبات و امنیت بحرین است، همان چیزی است که به نظر می‌رسد حکومت این کشور از اجرای آن جلوگیری می‌کند. همانطور که وزارت خارجه آمریکا در گزارش حقوق بشر سال 2012 خود درباره بحرین اعلام کرد، گرچه دولت بحرین از سال 2011 برخی پیشرفت‌ها را در اجرای اصلاحات انجام داده اما این پیشرفت چشم‌گیر نبوده است. این گزارش دریافت که دولت بحرین به طور مکرر به قوانین خود این کشور درباره حقوق بشر احترام نگذاشته چه رسد به استانداردهایی که از سوی پیمان‌های بین‌المللی حقوق بشر تعیین شده‌اند. علاوه بر این، این گزارش در میان دیگر موارد نقض حقوق بشر به مواردی از بازداشت‌های خودسرانه، محدودیت‌ بر آزادی بیان، مطبوعات و تجمعات، استفاده از شکنجه و رفتار ظالمانه، غیرانسانی و مجازات‌های ترذیلی اشاره کرده است.

حکومت بحرین مسئول جدایی‌های فرقه‌ای در این کشور است

بحرین به گزارش وزارت خارجه آمریکا در سال 2012 به تندی پاسخ داد وهمین مسئله‌ای نشان می‌دهد که این گزارش به نقطه حساس حکومتی دست زده که روز به روز نسبت به وجهه جهانی خود حساس‌تر می‌شود. متاسفانه، به نظر می‌رسد که دولت بحرین توانایی و یا تمایل تشخیص این مسئله را ندارد که بهترین راه برای بهبود وجهه‌اش ایجاد اصلاحاتی است که پادشاه این کشور در سال 2011 متعهد به اجرای آنها شده بود. در عوض، حکومت بحرین به اصرار بر این موضع خود که از سال 2011 تاکنون داشته اصرار می‌ورزد که مخالفان مسئول اختلافات و جدایی‌های فرقه‌ای در کشور هستند- معضلی که خود حکومت بیشترین بار مسئولیت‌ آن را بر دوش دارد. همانطور که کمیسیون بین‌المللی حقوق مذهبی آمریکا در گزارش سالانه خود در 2013 اعلام کرد، دولت بحرین باید با پاسخگویی به بدرفتاری‌هایی که از سال 2011 تاکنون با جامعه شیعیان این کشور انجام داده، بر اختلافات فرقه‌ای فائق آید

بحرین دیگر مکانی مناسب برای استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیست

این نتیجه‌گیری همچنین در گزارش دسامبر 2012 وزارت کار آمریکا تصریح شده و در آن به وخامت فضای حقوق کارگران در بحرین و تبعیض سیاسی و فرقه‌ای علیه کارگران شیعه اشاره شده است. این وزارتخانه اخیرا خواستار مشورت‌های رسمی با دولت بحرین برای بررسی ادعاهای مربوط به نقض حقوق کارگران پس از سرکوب‌های سال 2011 شده است. توجه فزاینده دولت آمریکا به بحرین با توجه به اندازه این کشور و جمعیت کمش ممکن است به نظر غیرطبیعی بیاید اما زمانی که نوبت به سیاست خارجی آمریکا در منطقه خلیج فارس می‌رسد، حضور ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین به این جزیره کوچک اهمیت زیادی می‌بخشد. همانطور که «ویلیام برنز»، معاون وزیر خارجه آمریکا ماه جاری در سخنرانی خود در دانشگاه «پرینستون» گفت، آمریکا از نعمت روی برگرداندن از خاورمیانه که گاهی به صورتی ناخوشایند حضور خود را اعلام می‌کند، محروم است. چندین تحلیل‌گر نیز به همین مسئله اشاره کرده‌اند از جمله «دنیس بلر»، مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا که اخیرا نگرانی‌هایش را درباره بی‌ثباتی فزاینده در بحرین اعلام کرد. آنها معتقدند اگر اوضاع همچنان رو به وخامت گذارد، بحرین ممکن است دیگر مکانی مناسب برای میزبانی از ناوگان پنجم آمریکا نباشد. گرچه وزارت دفاع آمریکا هنوز طرحی جایگزین را برای تغییر مکان ناوگان پنجم ارائه نداده است، اما به نظر می‌رسد به تهدیدی که چنین بی‌ثباتی متوجه ناوگان پنجم می‌کند، پی برده باشد. ژنرال «جیمز ماتیس»، رئیس سابق فرماندهی مرکزی آمریکا در ماه مارس به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت که گفت‌وگو و اصلاحات در بحرین کلید اطمینان از ثبات و امنیت این کشور هستند که در سایه افزایش تنش‌ها میان ایران و غرب مورد نیاز است.

تبعات قصور در انجام اصلاحات دامن آمریکا و بحرین را می‌گیرد

رابطه میان آمریکا و بحرین روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. این تنش‌ها و ناسازگاری دولت بحرین در قبال اصلاحات، دیپلماسی آمریکا را در هفته‌ها و ماههای آینده در بوته آزمایش قرار می‌دهد. این آزمایشی است که ما نمی‌توانیم در آن شکست بخوریم. همانطور که باراک اوباما در سخنرانی سالانه 2013 خود گفت، «ما در خاورمیانه همراه شهروندانی خواهیم ماند که خواستار برآورده شدن حقوق جهانی‌شان هستند و از انتقال قدرت پایدار به سوی دموکراسی حمایت می‌کنیم. این روند نابسامان خواهد بود اما می‌توانیم بر لزوم احترام بر حقوق اساسی افراد اصرار کنیم.»

دولت آمریکا می‌تواند تعهد خود به دموکراسی و حقوق بشر در خاورمیانه را با مشروط کردن ارائه کمک‌های خارجی و نظامی به اجرای کامل و رضایتمند توصیه‌های کمیسیون مستقل تحقیق بحرین از سوی دولت این کشور نشان دهد. در عین حال، وزارت دفاع آمریکا باید طرحی جایگزین را برای جابجایی ناوگان پنجم ارائه دهد تا در صورت بدتر شدن اوضاع امنیتی در بحرین از آن استفاده کند. در نهایت، وزارت کار آمریکا باید بر پاسخگویی مناسب به نگرانی‌های مربوط به نقض حقوق بین‌المللی کارگران در بحرین اصرار بورزد. گرچه راه اصلاحات در بحرین ممکن است پر پیچ و خم باشد اما تبعات قصور در اجرای چنین اصلاحاتی برای بحرین و آمریکا بدتر است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول