اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه تهران:

اسلام برای تفریح و لذت‏های مشروع جایگاه مستقلی قائل است

استاد حوزه و دانشگاه تهران بر لزوم آسیب‏شناسی شادی و نشاط در دعای صحیفه سجادیه به عنوان یکی از راهکارهای توسعه جامعه ایرانی تأکید کرد.

اسلام برای تفریح و لذت‏های مشروع جایگاه مستقلی قائل است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، علی مهکام در نشست علمی «شادکامی و شاد زیستن از دیدگاه اسلام» که با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و رئیس دانشکده علوم تربیتی رودهن و با حضور اساتید دانشکده‏های علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره برگزار شد، اظهار داشت: امام رضا (ع) فرموده‏اند که «باید روز خود را به چهار قسمت تقسیم کنید: زمانی را برای عبادت، زمانی را برای کار جهت امرار معاش، زمانی را برای برادران و دوستان صدیق و زمانی را برای تفریح و لذات مشروع» و این مسئله امروز باید در دستور کار همه ما باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تهران اضافه کرد: می‏بینیم که اسلام برای تفریح و لذت‏های مشروع جایگاه مستقلی قائل است؛ به ویژه آن که امام رضا (ع) در انتهای این روایت می‏فرماید «با وجود همین لذات مشروع است که شما می‏توانید به سایر امور زندگی بپردازید».

مهکام اضافه کرد: از نکات دیگر، تبیین صفات شخصیتی افراد شاد است که از دیدگاه اسلام شامل قناعت، نداشتن حسادت، سخی بودن، حسن ظن و خوش‏بینی، حسن خلق، حریص نبودن، کرامت و مواردی مانند این‏هاست.

وی تصریح کرد: در اسلام، مؤلفه‏های معنوی و رفتاری که موجب نشاط و آرامش می‏شوند، فراوان هستند و بعضی از آن‏ها شامل ذکر خدا، انس با قرآن و عمل به آن، توبه و استغفار، نماز، نماز شب، انفاق، عدم دل‏بستگی به دنیا، اعتقاد به رضای الهی، با وضو بودن، ذکر صلوات، اعتقاد به ولایت ائمه (ع)، سیر در طبیعت و ... است.

استاد حوزه و دانشگاه تهران افزود: آسیب‏‎شناسی شادی و نشاط در دعای صحیفه سجادیه بسیار مهم است و در این دعا، سستی و تنبلی، ناتوانی، سرکشی، ریاکاری، شهوت‏طلبی، تکبر، سبک‏سری، سوء اخلاق، پیمان‏شکنی، بی‏وفایی و . . . در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

در این نشست، نکات تفصیلی دیگری نیز طرح شد و مورد توجه و استقبال اساتید حاضر در جلسه قرار گرفت.

انتهای پیام/2568/ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول