اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلایه‌های نادر سلیمانی از بی‌توجهی به کودکان

می‏گویند کودکی را کنار بگذارید/روحیه هنری کودکان را خرد می‏کنیم

بازیگر توانمند سینما و تلویزیون اعتقاد دارد: در سال‏های اخیر، کار خاصی در حوزه تولید ویژه کودکان انجام نشده است و مسئولان باید به کارهای کودکانه بیشتر توجه کنند.

می‏گویند کودکی را کنار بگذارید/روحیه هنری کودکان را خرد می‏کنیم

نادر سلیمانی امروز در گفت‏وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در شرق استان تهران درباره کارهای کودک و نقش سینما و تلویزیون در آموزش کودکان اظهار داشت: کارهای کودک زیادی انجام داده‏ام و امیدوارم بخش اعظم آن همان‏طور که می‏خواستیم برای کودکان تولید باشد نه بزرگسالان؛ چراکه متاسفانه در کارهای کودک، بیشترِ دیدگاه‏ها، نظرها و سفارش‏ها برای بزرگسالان است.

وی افزود: این دست افراد بزرگ‏سال به رؤیاهای کودک فکر نمی‏کنند و اگر روزی به این مقوله بپردازند، می‏توانیم بگوییم یک کار کودک خوب در کشور ساخته شده ولی به واقع در این زمینه کار خاصی انجام نشده است.

می‏گویند کودکی را کنار بگذارید

این بازیگر توانمند سینما و تلویزیون رؤیاهای کودکان را حاصل تخیلات خاص دوران آنان دانست و ادامه داد: زمانی که بزرگ می‏شویم، نخستین چیزی که می‏گویند، این است که کودکی را کنار بگذارید چون بزرگ شده‏اید؛ می‏گویند لبخند نزنید و اخم کنید؛ بازی کودکانه نکنید؛ با کودکان بازی نکنید و هزاران چیز دیگر و این اشتباه است.

سلیمانی تصریح کرد: کودکی را تا سن 90 سالگی هم می‏توان با خود داشت و این باعث می‏شود که همیشه جوان بمانیم و امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که کودک درون انسان باید همواره زنده باشد.

وی اضافه کرد: پدران و مادران جامعه ایرانی اگر می‏خواهند ارتباط خوبی با فرزندانشان داشته باشند، باید کودک درون خود را بیابند چراکه از قدیم گفته‏اند «چون با طفلان سر و کارت فتاد، پس زبان کودکی باید گشود».

تولیدات سینما و تلویزیون برای تزریق اجباری محتوا به کودکان نباشد

این بازیگر توانمند سینما و تلویزیون ادامه داد: خانواده‏ها باید بتوانند با کودکانشان هم‏زبان شوند و توجه داشته باشند که تنها در بازی‏ها هم‏زبان کودک نیستند؛ بلکه در تصاویر تخیلی هم باید با کودکان همراه بود و بخش اعظمی از این وظیفه بر عهده سینما و تلویزیون است.

سلیمانی گفت: امیدوارم اگر سینما و تلویزیون انیمیشن می‏سازد، در راستای این نباشد که بخواهیم چیزی را به کودکان تزریق کنیم یا کودکان را وادار کنیم که مطلبی را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: این را باید بدانیم که هر وقت بخواهیم با آمپول چیزی را به کودکانمان تزریق کنیم، حتماً جیغ خواهند زد و از آن زده خواهند شد؛ ولی اگر با قطره‏چکان آن را به صورت قطره قطره روی زبان کودکانمان بریزیم تا مطلب را با طعم‏های متفاوت مزه کنند، در آن لحظه کودک عاشق سینما، تلویزیون و انیمیشن می‏شود.

روحیه هنری کودکان را خرد می‏کنیم

این بازیگر توانمند سینما و تلویزیون در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر ارزیابی‏اش از روند ساخت فیلم‏های طنز برای کودکان گفت: کودکان خود سراپا طنز هستند؛ کودک زاده تخیلاتش است و هر چه ما بیشتر بخندیم، کودک شادتر می‏شود.

سلیمانی اضافه کرد: امروز باید بررسی کرد چرا باید به کودکان گریه یاد دهیم؛ چرا امیدها را باید در لحظات اول از کودکان بگیریم؛ ما باید به کودکانمان یاد دهیم که بانشاط باشند و شادی خاصی که درون کودکمان ایجاد می‏شود، در نهایت موجب پیشرفت، حرکت و سرعت بیشتر برای به جلو راندن کشورمان خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز باید خمودگی را از کودکانمان بگیریم ولی متاسفانه در حال حاضر، مواردی را در مقاطع دبستان تا دبیرستان می‏بینیم که باعث خنده می‏شود؛ زنگ ورزش و هنر کودکان را تبدیل به درس‏های دیگر مثل ریاضی می‏کنند.

این بازیگر توانمند سینما و تلویزیون افزود: با این کار، در اصل روحیه کودکان را خرد می‏کنیم و هنر را از آنان می‏گیریم؛ در حالی که از قدیم گفته‏اند «هنر نزد ایرانیان است و بس»؛ ما با این نوع برخورد، فرزندانمان را از چاله درآورده و به چاه می‏اندازیم.

انتهای پیام/2568/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول