اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حال و هوای خوزستان در شب ولادت حضرت علی

مهد ورود تشیع ایران مهیای برپایی جشن ولادت امیرالمومنان

خوزستان مهد ورود تشیع به ایران مهیای برپایی جشن ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) است.

مهد ورود تشیع ایران مهیای برپایی جشن ولادت امیرالمومنان

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان رجب این ماه عظیم و پر خیر و برکت الهی با گذر از دهه اول خود نوید خبری را می‌دهد که جهان اسلام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این ماه زادروز کسی است که لقب مولود کعبه برازنده اوست و هیچ‌کس جز او را شایستگی این نام نیست.

علی همان همای رحمتی که آیتی از خداوند را برای مسلمانان و خاصه شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت است در شب سیزدهم ماه رجب چشم برجهان می‌گشاید.

امشب چشم جهانیان به رخسار مردی روشن خواهد شد که نام اعلای علی زیبنده شان و جایگاه اوست، همان یاران دیرین و وفادار پیامبر در لیله المبیت همان که نبی مکرم اسلام او را باب علم خود خوانده است.

امشب شب سیزدهم رجب است شب ولادت حضرت امیر مومنان علی (ع). 13 رجب سالروز ولادت حضرت علی(ع) یکی از مناسب‌هایی است که در استان خوزستان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در این راستا مردم شهرهای مختلف این استان از روزها قبل خود را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آیین‌های جشن ولادت حضرت علی(ع) آماده می‌کنند.

آذین‌بندی خیابان‌ها و آماده‌سازی مساجد و حسینیه‌ها و پخش شربت و شیرینی از جمله مقدماتی است که برای سالروز ولادت امیر متقیان انجام می‌شود.

همچنین بسیاری از زوج‌های جوان این شب را برای رفتن به خانه بخت انتخاب تا با یاری گرفتن از مولای متقیان و به یمن شب ولادتش زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

در بسیاری از مساجد و حسینیه‌‌ها و تکایای نیز از شب گذشته آیین‌های جشن آغاز شده و که در اکثر آنها شاعران اهل بیت علیهم السلام به ذکر اشعاری در وصف مولای متقیان پرداخته و حاضران را به وجد می‌آورند.

 

* برگزاری 3 شب جشن در خرمشهر

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر گفت: با توجه به تقارن ولادت امام علی(ع) و سالروز آزادسازی خرمشهر سه شب جشن در این شهرستان برگزار می‌شود.

عادل فرهانیان افزود: در این جشن بزرگ که در محل پل آزادی خرمشهر برگزار می‌شود برنامه‌های مختلف و شاد برای عموم مردم به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این و در شب آزادسازی خرمشهر و ولادت امام علی (ع) آسمان خرمشهر نورافشانی خواهد شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر اضافه کرد: در این برنامه‌ها سعی شده است تا تنوع و شادی بیش از پیش برای مردم خرمشهر فراهم شود.

* برپایی جشن ولادت حضرت علی در مساجد محل برپایی اعتکاف

در برخی شهرستان‌های استان خوزستان نیز جشن ولادت حضرت علی(ع) در مساجد محل برپایی آیین‌های اعتکاف نیز برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی آبادان در این خصوص اظهار کرد: یکی از برنامه‌های تدارک دیده شده برای معتکفین این شهرستان برگزاری چشم ولادت حضرت علی(ع) است.

علی هراس‌بندی افزود: علاوه بر این در دیگر مساجد و حسینیه‌های سطح شهر و در نقاط مختلف جشن ولادت حضرت علی (ع) با حضور محبان اهل بیت برپاست.

*برگزاری جشن در مصلای کوت عبدالله

عبدالله سخراوی مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان  کارون در گفتگو با خبرنگار فارس در کوت عبدالله اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن 13 رجب سالروز ولادت موالی الموحدین حضرت امام علی (ع) جشن باشکوهی در محل مصلای نماز جمعه کوت عبدالله واقع در شهرستان کارون برگزار می‌شود.

وی با تبریک سالروز ولادت اسدالله الغالب حضرت علی بن ابیطالب (ع) به همه آزادمردان و شیعیان جهان افزود: این آیین نورانی با حضور خانواده‌های معظم شهدا، طلاب و روحانیون، بسیجیان، نیروهای نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد و اهالی شهرستان کارون در این روز خجسته به جشن و سرور خواهند پرداخت.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کارون ابراز امیدواری کرد که مانند همیشه حضور جوانان غیور کوت عبدالله و شهرستان کارون در جشن میلاد نور پرشور و گسترده خواهد بود.

 

*مولودی خوانی مداحان

وی در ادامه از همه ارادتمندان و پیروان نخستین امام شیعیان جهان در استان خوزستان خواست در این جشن باشکوه حضور یابند.

این مقام مسئول تصریح کرد: جشن میلاد فرخنده ابالحسن علی (ع) صبح روز جمعه سوم خردادماه آغاز می‌شود و تا برگزاری نماز دشمن شکن جمعه ادامه خواهد داشت.

سخراوی خاطرنشان‌کرد: در جشن میلاد حضرت علی (ع) حجت الاسلام سید ناصر شبری از روحانیان به نام شهرستان کارون به سخنرانی خواهد پرداخت و فضائل آن حضرت را بیان می‌کند.

وی در پایان گفت: چند تن از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مولودی خوانی می‌پردازند و شور و شادی محفل را دو چندان می‌کنند.

 

* میلاد نور در پارک گل‌ها

همچنین جشن ولادت حضرت علی (ع) با حضور ورزشکاران، هنرمندان و عموم مردم اهواز از سوی شهرداری منطقه 4 برگزار می‌شود.

موسی خنافره معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 4 اهواز در گفت و گو با خبرنگار فارس در اهواز گفت: جشن میلاد فاتح خیبر روز پنج شنبه 2 خردادماه از ساعت 20 در پارک گلها واقع در تقاطع کوی سعدی در منطقه گلستان برگزار خواهد شد.

*جشن و سرور در مسجدسلیمان

مردم ولایت مدار مسجدسلیمان نیز با حضور در مجالس شادی و سرور سالروز ولادت نخستین پیشوای شیعیان را گرامی می‌دارند.

مسجد جامع نمره یک، مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) ریل وی و مسجد امام علی بن ابی طالب (ع)چهارشنبه از جمله نقاطی در مسجدسلیمان هستند که جشن میلاد نور در آن بر پا می‌شود.

* برگزاری جشن ولادت در هفتکل

در شهرستان هفتکل نیز مسجد جامع حضرت حجت (عج) میزبان مومنین در شب ولادت امام علی می‌باشد.

در مسجد امام سجاد (ع) کوی اسلام آباد، مسجد امام رضا (ع) کوی شهدا، مسجد امام حسین کوی شهید باهنر، مسجد سیدالشهدا (ع) کوی شهید موسوی دامغانی، مسجد امام حسن عسکری (ع) شهرک طالقانی و مسجد حضرت ابوالفضل (ع) کوی شهید باهنر نیز جشن میلاد حضرت حیدر بر پا     می‌شود.

*باغملک غرق نور و شادی

در شهرستان باغملک نیز جشن میلاد حضرت علی (ع) در مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) و مسجد محمد رسول الله منطقه منجنیق برپا می‌شود.

* برگزاری دعای ندبه

همچنین به مناسبت 13 رجب سالروز ولادت فرخنده ابالحسن علی (ع) مراسم قرائت دعای ندبه در گلزار شهدای اهواز برگزار خواهد شد.

این مراسم از ساعت 7 صبح روز جمعه 3 خرداد ماه با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران آغاز خواهد شد.

* جشن 13 رجب در حرم حضرت علی بن مهزیار

حرم مطهر حضرت علی بن مهزیار اهوازی نیز در شب و روز 13 رجب المرجب میزبان خیل عاشقان و ارادتمندان ساحت مقدس اهل بیت (ع) می‌باشد.

جشن‌های مشابهی نیز به مناسبت ولادت امام مهربان علی (ع) در شهرهای رامشیر، قلعه تل، صیدون، ایذه، لالی، اندیکا، گلگیر، رامهرمز، میداود، حمیدیه برگزار می‌شود.

* جشن و سرور در حرم سزقبا

در بقاع متبرکه شوشتر مانند حرم شاهزاده عبدالله (ع) و مقام صاحب الزمان (ع) نیز جشن و شادی به مناسبت میلاد سراسر نور حضرت علی (ع) برپا    می‌شود.

پایتخت مقاومت ایران دزفول نیز به مناسبت این میلاد فرخنده غرق از شادی و شعف می‌شود.

حرم سزقبا، امامزاده رودبند و محمد بن جعفر طیار (ع) نیز در این روزهای مبارک میزبان عاشقان خاندان آل رسول می‌باشند.

جشن میلاد مسعود حضرت علی (ع) در شهرهای دیگر خوزستان مانند گتوند، عقیلی، ترکالکی، الهایی، ویس، ملاثانی، شیبان، شوش، اندیمشک، شاوور، عبدالخان، حسینیه و رامهرمز نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/72008 و 7210/غ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول