اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی ساری خبر داد

انجام عملیات لاپاراسکوپی 150 راس گوسفند در مرکز مازندران

مدیر جهاد کشاورزی ساری از انجام عملیات لاپاراسکوپی 150 راس گوسفند در مرکز مازندران خبر داد.

انجام عملیات لاپاراسکوپی 150 راس گوسفند در مرکز مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم‌نژاد از اجرای عملیات لاپاراسکوپی یا تلقیح مصنوعی گوسفند نژاد زل با تزریق اسپرم رومانوف در واحدهای صنعتی این شهرستان خبر داد.

وی افزود: این عمل روی 150 راس گوسفند مولد با حضور مسئولان سازمان جهاد کشاورزی مازندران انجام شده است.

قاسم‌نژاد گفت: شهرستان ساری در مجموع تعداد 600 راس دام سبک را در طرح اصلاح نژاد گوسفند زیرپوشش این طرح قرار داده که این امر در راستای دستیابی به صفت مطلوب در گوسفندان نژاد زل مازندران با رویکرد افزایش سرعت رشد و چندقلو‌زایی در گله انجام می‌گیرد.

وی هدف از اجرای این طرح را آمیخته‌گری و تولید ترکیبات ژنتیکی جدیدی عنوان کرد که حداقل 50 درصد از نژاد چندقلوزایی رومانوف و 50 درصد دیگر از خصوصیات نژاد زل را دارا است.

این مسئول تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر حفظ ویژگی‌های نژاد زل‌مانند، سازگاری با طبیعت، کاهش تلفات و مقاومت به بیماری ویژگی‌های دیگری از صفات مطلوب نژاد رومانوف مانند، چندقلوزایی، افزایش سرعت رشد روزانه، کاهش چربی لاشه و افزایش تولید مثل در تمام فصول سال در نسل دوم به وجود خواهد آمد که دام‌های متولد شده سال دوم که دام‌های پرتولید و چندقلوزا هستند به منظور انجام کار ترویجی می‌توان در بخش دامداری‌های استان توزیع شده و در راستای آن افزایش تولید و درآمد دامداران را مشاهده کرد.

وی در پایان گفت: شهرستان ساری با داشتن 664 هزار واحد دامی به عنوان قطب تولید دامپروری مازندران در حال حاضر 9 درصد تولید گوشت قرمز استان را به خود اختصاص داده است.

در این شهرستان علاوه بر انجام طرح لاپاراسکوپی، هر ساله بالغ بر یک هزار راس دام سبک با هزینه‌های خودیاری صاحبان واحدهای تولیدی مراحل اسفنج‌گذاری، هورمون‌تراپی و عملیات همزمانی فحلی به منظور بهبود مدیریت پرورش در گله انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/2296/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول