اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تراژدی گرامیداشت حماسه‌سازان گمنام جنگ تحمیلی

احداث یادمان شهدای گمنام در طول 11 سال!

یک خبر نویسنده را به تامل در خصوص آن واداشت که چند سال از دفن پیکر‌های مطهر این 14 شهید گمنام در قم و در کوه خضر می‌گذرد؟ حدود 11 سال!

احداث یادمان شهدای گمنام در طول 11 سال!

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ «بنای یادمان شهدای گمنام کوه خضر (ع) به بهره برداری می‌رسد»‌ این جمله تیتر خبری بود که در آخرین روز‌های اردیبهشت ماه سال 92 از زبان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم منتشر شد.

بنا بر این خبر ‌همزمان با ایام ولادت حضرت علی (ع) و سالروز آزادسازی خرمشهر بنای یادمان 14 شهید گمنام در کوه خضر نبی (ع) به بهره برداری می‌رسد.

خواندن این خبر نویسنده را به تامل در خصوص آن واداشت که چند سال از دفن پیکر‌های مطهر این 14 شهید گمنام در قم و در کوه خضر می‌گذرد؟ حدود 11 سال!

حدود 11 سال پیش بود که خبر انتقال پیکر شهدای گمنام و دفن آنان در کوه خضر نبی موجی از معنویت و شور و شعور دینی و ملی  را در قم به وجود آورد. مردم قدر شناس قم در روز تشیع پیکر این شهدای گمنام با حضور گسترده خود این یادگاران هشت سال دفاع مقدس را از حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا کوه خضر نبی تشییع کردند و از آن روز تا کنون مزار این شهدای روحانی، مامن و پناهگاه خانواده‌ها شهدا و جوانان و نوجوانانی است که آن روز‌ها نبودند ولی پیوندشان را با شهدا حفظ کرده و راه و روش آن‌ها را در اعتلای نام مقدس جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های مختلف در پیش گرفتند.

اما نکته قابل تامل در این است که مسئولین وقت قم در همان روز‌های نخستین دفن پیکر پاک این شهدا، از طرح احداث یادمان بر فراز مزار این گمنامان سخن گفتند و حتی وعده‌هایی برای احداث و تکمیل آن در همان سال نخست سر دادند، ولی سال‌ها گذشت و با وجود مطالبه خانواده‌‌های شهدا و مردم قم در عملی شدن این کمترین کار در پاسداشت شهدای گمنام، مسئولین آمدند و رفتند و اجرای این کار فقط در حد مصاحبه مسئولان گم شد.

فارغ از دعوا و پاس کاری‌های مسئولین استانی در خصوص احداث این یادمان، سوالی مطرح می‌شود این است در شهری که داعیه پیشرفت، آبادانی و سازندگی دارد و طرح‌های عمرانی، پروژه‌‌های سنگین شهری و ساخت و ساز‌های گسترده و بی حد حصر متعدد طی سالیان گذشته در آن احداث و به بهره‌برداری رسیده است، هزینه ساخت چنین یادمانی برای مزار شهدایی که پیشرفت و آبادانی امروزمان را مدیون از خودگذشتگی و ایثار آنان هستیم چه قدر بود که احداث آن بیش از 11 سال به طول انجامید و چندین و چند استاندار و فرماندار و سایر مسئولین دستگاه‌های مرتبط آمدند و رفتند، ولی نتوانستند آن را تکمیل کنند.

این مسئله در حالی است که می‌بینیم در کشورهای درگیر در جنگ جهانی اول و دوم پس از گذشت ده‌ها سال از پایان آن ‌همچنان کشته شدگان این جنگ‌ها به عنوان اسطوره‌های میهنی مطرح بوده و به عناوین گوناگون یاد و نام آن‌ها حفظ شده است، ولی بی مهری ما نسبت به شهدایی که به فرمایش قرآن کریم «عند ربهم یرزقونند» آن‌هم در شهر مقدسی مانند قم جای بسی تامل و بازنگری دارد.

به هر حال پس از کش و قوس‌های فراوان و بعد از گذر سال‌ها و انتقال متعدد این پروژه بین سازمان‌ها و پیمانکاران، در نهایت اجرایی شدن آن توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس محقق شد و ان‌شاء‌الله به زودی شاهد بهره‌برداری از این مکان که بعد از حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می‌تواند یکی از قطب‌های عظیم فرهنگی و معنوی شهر قم باشد، خواهیم بود که بتواند نقش وی‍ژه‌ای در انتقال فرهنگ دفاع مقدس در بین نسل جوان داشته باشد.

===============

یادداشت: حسین طالب علی

===============

انتهای پیام/78009/ع30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول