اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم:

هفته فرهنگی قم در تایلند موجب تقویت مکتب تشیع می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم گفت: برگزاری هفته فرهنگی قم در تایلند مکتب تشیع را تقویت کرده و زمینه درخشش قم در عرصه خدمت‌رسانی بین‌المللی را فراهم می‌کند.

هفته فرهنگی قم در تایلند موجب تقویت مکتب تشیع می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، طوبی حجازی با اشاره به سابقه دیرینه ارتباطات فرهنگی و مذهبی میان ایران و تایلند اظهار کرد: تاریخ این روابط به دوره صفویه باز می‌گردد یعنی زمانی که عالمی شیعه از محله چهل اختران قم به تایلند رفت و زمینه تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) را در منطقه آیوتایا این کشور فراهم کرد.

وی افزود: شیخ احمد قمی را می‌توان بنیان‌گذار ارتباط فرهنگی و مذهبی میان ملت‌های ایران و تایلند دانست ضمن اینکه این عالم ایرانی توانست بسیاری از مردم این کشور حتی پیروان مذهب بودا را شیعه کند؛ خوشنامی شیخ احمد و شیعیان و تاثیرات مثبتی که آنها در تایلند داشته‌اند موجب شده است امروز هم پیروان مکتب اهل بیت(ع) زمینه مساعدی برای فعالیت‌های خود در این کشور داشته باشند ضمن اینکه همین مسئله نقطه اشتراک میان منطقه آیوتایای تایلند و قم به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه جامعة المصطفی العالمیه هم مدارس علمیه‌ای را در تایلند احداث کرده است گفت: اخیراً یکی از طلاب فارغ‌التحصیل این مرکز توانسته است دانشکده‌ای را با عنوان معارف اسلامی و ادبیات فارسی در منطقه آیوتایا تاسیس کرده و زمینه نشر و گسترش مکتب تشیع و ادبیات فارسی را در این کشور فراهم کند.

وی ادامه داد: در بازدیدی که سال گذشته از این دانشکده داشتیم بانوان حاضر در کلاس‌های این دانشکده با حجاب کامل اسلامی بودند و علاوه بر این فعالیت‌های خوبی هم در زمینه ایران‌شناسی در این دانشکده صورت می‌گیرد.

حجازی با بیان اینکه برگزاری هفته فرهنگی قم در تایلند نتیجه سفر سه روزه‌ای است که شهردار و برخی دیگر از مدیران قم در سال گذشته به تایلند داشتند خاطرنشان کرد: در آن سفر رئیس دانشگاه تکنولوژی آیوتایای تایلند موافقت کرد 10 هکتار زمین برای احداث یک باب مسجد اختصاص دهد که در حاشیه برگزاری هفته فرهنگی قم در سال جاری کلنگ این مسجد که مزین به نام «پیامبر اعظم(ص)» خواهد بود به زمین زده شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم برگزاری هفته‌های فرهنگی قم در سایر کشورها را موجب تقویت مکتب تشیع و معرفی بهتر قم در عرصه بین‌المللی دانست و عنوان داشت: بر اساس توافق صورت گرفته اتاق قم‌شناسی هم در حاشیه محل برگزاری هفته فرهنگی در تایلند در اختیار رایزن فرهنگی ایران قرار گرفته و پس از این هم می‌تواند به عنوان اتاق ایران‌شناسی فعالیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهرداری، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در برگزاری این هفته فرهنگی همکاری داشته و می‌توانند زمینه‌ساز درخشش قم در عرصه خدمت‌رسانی بین‌المللی باشند.

حجازی با تاکید بر آسیب‌شناسی و ارزیابی نیازهای موجود در زمینه برگزاری هفته‌های فرهنگی قم در سایر کشورها گفت: به نظر می‌رسد ابتدا باید محتوای اسلامی ایرانی کاملی را برای برگزاری این هفته‌ها در آینده تدوین کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: برای تداوم برگزاری چنین هفته‌هایی ابتدا باید مطالعات عمیق و دقیق جامعه‌شناختی از کشور میزبان صورت گیرد تا نیازها و سوالات آنها در مورد ایران و مکتب تشیع مشخص شود و پس از آن متناسب با نیازها محتوای مناسب به منظور برگزاری هفته‌های فرهنگی قم تهیه شود.

انتهای پیام/2258/غ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول