اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کردستان خبر داد

صدور بیش از 3 هزار گواهینامه صادراتی در کردستان

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کردستان از صدور 3 هزار و 43 فقره گواهینامه‌ صادراتی در استان خبر داد.

صدور بیش از 3 هزار گواهینامه صادراتی در کردستان

نجم‌الدین شیخ‌عطاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: کیفیت کالای صادراتی در حفظ و رونق بازار و توسعه اقتصادی کشور نقش مهم و اساسی دارد.

وی تصریح کرد: اداره‌ کل استاندارد استان با توجه به اهمیت صادرات همواره سعی کرده است نظارت و کنترل مناسبی در امر صادرات و واردات از مبادی استان شامل گمرک سنندج، باشماق، بانه، بازارچه‌های مرزی باشماق مریوان، سیرانبند بانه و سیف سقز داشته باشد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های مستمر نمایندگی استاندارد در شهرستان‌های مریوان و سقز به منظور نظارت و کنترل مناسب بر بحث صادرات راه‌اندازی شده است.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کردستان افزود: با توجه به مجاورت استان با عراق و بازار مناسب این کشور برای کالاهای ایرانی این اداره‌ کل با نظارت و کنترل بر کالاها همواره بر ارتقای کیفیت کالاهای صادراتی تاکید دارد.

شیخ‌عطاری اظهار کرد: کالاهای صادراتی و وارداتی در آزمایشگاه‌های ادراه ‌کل و باشماق مریوان بازرسی و نمونه‌برداری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته آزمون تعیین ماهیت نمونه‌های بیش از 670 مورد مجوز محموله صادراتی شامل تراکتور، کود معدنی، پودر ‪ PVC‬ و ‪ PET‬ دی ‌اکسید کربن مورد مصرف در صنایع‬ غذایی، پارچه و پوشاک‪ ،‬پودر باریت، متانول سنگ‌آهن، ضایعات مس، روی و آلومینیوم‬ و همچنین آزمون مطابقت با استاندارد آنها در آزمایشگاه‌ها انجام شده است.

این مسئول تعداد گواهینامه‌های مربوط به بخش صادرات را 3 هزار و 43 فقره عنوان کرد و افزود: 103 گواهینامه وارداتی نیز برای واردات کالا از گمرکات صادر شده است.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کردستان اضافه کرد: برای رفع مشکلات صادرات به عراق از مرزهای کردستان به ابتکار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه جلسه‌ای با حضور مسئولان امر صادرات و واردات کردستان عراق و ایران در مریوان برگزار شد.

*44 شکایت از واحدهای تولیدی فاقد کیفیت

شیخ‌عطاری اظهار کرد: حفظ حقوق آحاد جامعه در ارتباط با کالا و خدمات استاندارد از اهمیت خاصی برخوردار است و اقدامات و پیگیری‌های این اداره ‌کل همواره در این راستا صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت شکایت مصرف‌کنندگان از کیفیت کالا و خدمات مشمول استاندارد و یا کشف عدول از کیفیت استاندارد کالاهای موجود در بازار توسط کارشناسان استاندارد مراحل پیگیری تا رفع نقص و جلب رضایت شاکی انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در مواردی که تخلف شامل جعل علامت استاندارد یا تخطی عمدی و کم توجهی به قوانین استاندارد باشد اقدامات حقوقی از طریق محاکم قضایی استان یا ادارات کل استاندارد سایر استان‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کردستان تصریح کرد: برای تسهیل انجام کار و عدم مراجعه حضوری شاکیان سامانه‌ای با عنوان ارتباطات مردمی برای دریافت شکایات و پیشنهادات مردمی راه‌اندازی شده که از طریق سایت اداره‌ کل استاندارد کردستان قابل دسترسی است.

شیخ‌عطاری خاطرنشان کرد: سال گذشته 32 فقره شکایات مردمی از واحدهای تولیدی و محصولات بدون کیفیت به این اداره‌ کل رسیده که حدود 10 مورد از این شکایات به جلب رضایت شاکی منجر شده است.

وی اضافه کرد: مابقی شکایات مردمی نیز یا در حیطه وظایف اداره استاندارد نبوده و یا در دست پیگیری است.

به گفته این مسئول، سال گذشته 12 فقره شکایت نیز توسط اداره‌ کل استاندارد استان از واحدهای تولیدی و خدماتی مشمول استاندارد که ضوابط قانونی را رعایت نکرده بودند، مطرح شد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون برای 7 پرونده حکم صادر شده و مراحل پیگیری در مراجع قانونی و قضایی در حال اجراست.

انتهای پیام/79003/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول