اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اوباما نظارت بر بخشی از عملیات پهپادها را به پنتاگون واگذار می‌کند

جدیدترین گزارش‌ها با استناد به اظهارات منابع آگاه آمریکایی، از تصمیم دولت اوباما برای واگذار کردن بخشی از عملیات‌های هوایی پهپادهای آمریکایی از سازمان سیا به پنتاگون خبر می‌دهند.

اوباما نظارت بر بخشی از عملیات پهپادها را به پنتاگون واگذار می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، چندین منبع خبری در دولت واشنگتن روز گذشته (دوشنبه) گزارش دادند که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است نظارت بر برخی از عملیات‌های ضد تروریستی پهپادها علیه مظنونان خارجی که در شرایط فعلی توسط سازمان اطلاعات و جاسوسی (سیا) مدیریت می شود را به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) واگذار کند.

بر این اساس، این منابع آگاه دولتی به خبرگزاری رویترز اعلام کرده اند که انتقال این مسئولیت ها از سیا به پنتاگون به صورت مرحله ای عملی خواهد شد.

این مقامات آگاه همچنین گفته اند که حملات هوایی پهپادهای آمریکایی در یمن توسط نیروهای مسلح آمریکا (ارتش) عملیاتی خواهد شد اما در شرایط فعلی این عملیات ها در پاکستان با مدیریت سیا ادامه پیدا خواهد کرد تا مخفی باقی بمانند و از این طریق هم آمریکا و هم پاکستان قابلیت انکار آن را داشته باشند.

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا در جنگ زمینی با پاکستان به سر نمی برد و دولت های واشنگتن و اسلام آباد نیز نمی خواهند اعتراف کنند که مجوز عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در این کشور را داده اند.

اما چنین حساسیت هایی در مورد یمن وجود ندارد زیرا ارتش آمریکا در حال همکاری با نیروهای یمنی در زمینه عملیات های ضد تروریستی است و بنابراین، حملات پهپادهای آمریکایی در این کشور به پنتاگون واگذار خواهد شد.

یک مقام آگاه آمریکایی نیز که تمایلی به افشای نامش نداشت، اعلام کرده است که دولت واشنگتن در صدد است که نهایتا عملیات های هوایی پهپادهای خود در پاکستان را به ارتش آمریکا واگذار کند.

در ادامه این گزارش آمده است که بحث های درونی در دولت واشنگتن پیرامون انتقال نظارت بر حملات هوایی پهپادهای آمریکایی به ارتش ماه هاست که مطرح شده است و به دنبال افشای رسوایی هایی درباره نقض آزادی های مدنی و حد شکنی های دولت واشنگتن، اوباما نیز برای نشان دادن شفافیت بیشتر دولت خود در زمینه عملیات های مبارزه با تروریسم تحت فشار بیشتری قرار گرفته است.

رویترز نوشت: یکی از دلایل انتقال نظارت بر عملیات پهپادها از سیا به پنتاگون این است که چنین تصمیمی باعث می شود سیا به جای اینکه مشغول عملیات های شبه نظامی از جمله کشتار اهداف تروریستی باشد، به عملیات های جاسوسی قدیمی خود و تحلیل های اطلاعاتی باز گردد.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط اندیشکده «بنیاد آمریکای جدید»، تعداد عملیات های هوایی آمریکا در پاکستان برابر با 355 مورد و در یمن 66 مورد گزارش شده است. آمریکا همچنین از حملات هوایی پهپادهای خود در افغانستان، عراق، لیبی، شرق آفریقا استفاده کرده است و برخی از این عملیات ها نیز توسط ارتش آمریکا عملیاتی شده اند.

در ادامه این گزارش آمده است که استفاده از پهپادهای مسلح در سال 2008 میلادی و با مجوز «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهوری سابق آمریکا آغاز شد و به این ترتیب مجوز هدف گرفتن مظنونان به عملیات های تروریستی آن هم بدون آگاهی از هویت آنها و صرفا بر اساس رفتار و سایر خصوصیاتشان، برای دولت آمریکا صادر شد.

بر اساس این خبر، از آنجائی که رئیس جمهوری آمریکا متعهد شده است که در برنامه های جنجال آفرین مبارزه با تروریستم دولت خود از جمله عملیات پهپادها با شفافیت بیشتری عمل کند، واگذار کردن بخشی از مسئولیت عملیات های هوایی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به پنتاگون می تواند امکان نظارت های بیشتر کنگره بر روی این عملیات ها را فراهم کند.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که اوباما درصدد است روز پنج شنبه هفته جاری در دانشگاه دفاع ملی آمریکا مستقر در واشنگتن به بحث درباره سیاست های دولت خود در استفاده از عملیات پهپادها به عنوان وسیله ای برای مبارزه با تروریسم بپردازد و به نوعی در تلاش است به این عملیات که با مخالفت های گسترده جامعه بین الملل روبرو شده است، وجه قانونی ببخشد.

رویترز نوشت که مشخص نیست که اوباما در سخنرانی پنج شنبه هفته جاری حرفی از انتقال بخشی از مسئولیت عملیات پهپادها از سیا به پنتاگون بزند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول