اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با سالروز ولادت ابن الرضا(ع)

ام‌القرای جهان تشیع غرق در سرور شد

همزمان با فرا رسیدن دهم رجب سالروز ولادت امام جواد(ع)، جشن‌های ویژه‌ای به همین مناسبت در شهر قم برگزار ‌می‌شود.

ام‌القرای جهان تشیع غرق در سرور شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرارسیدن دهم رجب سالروز ولادت با سعادت امام محمد تقی(ع) و حضرت علی‌اصغر(ع) شهر مقدس قم یکپارچه غرق در نور و شادمانی شد.

شهر مقدس قم در شب میلاد نهمین اختر تابناک امامت و ولایت حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفت و مراسم جشن و سرور به مناسبت میلاد این امام همام در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرکه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.

همچنین در بیوت مراجع عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری نیز مراسم ویژه‌ای با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

در شب میلاد با سعادت امام محمد تقی(ع) هزاران نفر از زائران بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) با شرکت در مجلس جشن آن حضرت که از سوی آستان مقدس قم برگزار شده بود، به شادی پرداخته و این میلاد با برکت را به کریمه اهل بیت تبریک و تهنیت گفتند.

در این مراسم که پس از نماز مغرب و عشاء در حرم حضرت معصومه (س) برپا شده بود،‌ حجت‌‌‌الاسلام ‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری به ایراد سخن پرداخت.

وی ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امام جواد(ع) گفت: پیشوای نهم شیعیان باب الحوائج الی الله است و سنی و شیعه از درگاه او حاجت‌های معنوی و مادی خود را به اذن الهی دریافت کردند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بسیاری از بدخواهان در دوران امام جواد(ع) قصد داشتند شخصیت این امام بزرگوار را زیر سؤال ببرند، تصریح کرد: حضرت با برگزاری مناظره‌های جدی اصل دین را به رخ رقبای خود می‌کشید.

ماندگاری با تاکید بر اینکه بخشش، خوشرویی، مدارا و برخورد خوب با مردم از ویژگی‌های امام جواد(ع) است، خاطرنشان کرد: جوانان باید از ویژگی‌های حضرت ابن الرضا(ع) الگو بگیرند.

مداحی و نوحه‌سرایی حاج محمدرضا عاصی از ذاکران اهل بیت(ع) در رثای امام محمدتقی(ع) و اجرای گروه تواشیح معراج، بخش دیگری از ویژه برنامه حرم کریمه اهل بیت (س) در شب میلاد ابن الرضا(ع) بود.

مسجد مقدس جمکران نیز در این شب میزبان هزاران نفر از نمازگزاران و زائران شهر قم بود که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء ولادت نهمین اختر تابناک امامت و ولایت را به ساحت مقدس امام زمان (عج) تبریک گفتند.

از صبح امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری و مداحی حسن پاکزمان مراسمی برگزار خواهد شد که گروه تواشیح میعاد نیز به اجرای برنامه اقدام خواهند کرد.

همچنین مراسم ویژه ولادت امام جواد(ع) عصر امروز از ساعت 18:30 با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی و مدیحه سرایی جواد اشعری و اجرای گروه تواشیح الغدیر برگزار خواهد شد.

*زندگی‌نامه امام جواد(ع)

امام نهم شیعیان در سال 195 هجری در مدینه متولد شد که از القاب آن حضرت می‌توان به جواد و تقی اشاره کرد.

رضی و متقی از القاب دیگر ابن الرضا(ع) هستند و نام مادر گرامی‌اش سبیکه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت است.

امام محمد تقی(ع) هنگام وفات پدر هشت ساله بود و پس از شهادت جانگداز امام رضا(ع) در اواخر ماه صفر سال 203 هجری قمری مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه(ع) انتقال یافت.

مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت، سعی کرد ابن الرضا را مورد مراقبت خاص خویش قرار دهد.

اما امام پافشارى مى‌ورزید که به مدینه بازگردد تا نقشه مأمون را در کسب تأیید امام براى پایدارى خلافتى که غصب کرده بود، نقش بر آب سازد و مشروعیت حکومت او را در دل مردم خدشه‌دار کند.

از اینجا بود که مأمون نخستین کاری که کرد دختر خویش ام‌الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد(ع) درآورد تا مراقبتی دائمی و از درون خانه، بر امام گمارده باشد.

رنج‌های دائمی که امام جواد(ع) از ناحیه این مأمور خانگی داشت، در تاریخ معروف است.

از روش‌هایی که مأمون در مورد حضرت رضا(ع) به کار می‌بست، تشکیل مجالس بحث و مناظره بود و به همین دلیل وی و بعد معتصم عباسی می‌خواستند از این راه به گمان باطل خود، امام جواد(ع) را در تنگنا قرار دهند.

دوران زندگى جوادالائمه(ع) مصادف با دوران حکومت مأمون و معتصم عباسى بود و معتصم در بغداد تصمیم به قتل آن حضرت گرفت و سرانجام به وسیله ام‌الفضل، همسر امام و دختر مأمون، آن پیشواى معصوم را در 25 سالگى، مسموم کرد و در آخر ماه ذیقعده سال 220 قمری به شهادت رساند. مزار این امام همام در کاظمین عراق قرار دارد.

انتهای پیام/78008/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول