اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

/نگاهی به اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعته گذشته/

حزب «سبز» قرقیزستان شروع به جمع آوری امضا برای تعطیلی پایگاه «ماناس» کرد

جمع آوری امضا برای تعطیلی پایگاه «ماناس» در قرقیزستان، «زید سعیداف» همچنان در بازداشت و آغاز فعالیت سامانه حزب نهضت اسلامی پس 26 روز بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته است.

حزب «سبز» قرقیزستان شروع به جمع آوری امضا برای تعطیلی پایگاه «ماناس» کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، «حزب سبز» جمهوری قرقیزستان به ریاست «ارکین بلاکبایف»، کاندیدای سابق ریاست جمهوری قرقیزستان، قصد دارد 3 خرداد (24 ماه می) در «بیشکک» علیه مرکز حمل‌ونقل ایالات متحده آمریکا (ماناس) تظاهرات برگزار کند.

بلاکبایف در نشست خبری گفت: ما خواهان تعطیلی هرچه زودتر مرکز نظامی آمریکا در قلمرو قرقیزستان هستیم و برای تمام شدن هرچه زودتر مسئله خروج نظامیان آمریکا از کشورمان، اقدام به جمع‌آوری امضا کرده‌ایم.

ساکنان منطقه «پانفیل‌اف» که در این نشست خبری حضور داشتند از موضع حزب سبز حمایت کرده و گفتند پس از سقوط هواپیما آمریکایی در این منطقه برخی از شهروندان قرقیز و دام‌هایشان به امراض مختلف مبتلا شده‌اند.

اما روند پیگیری موضوع توسط مقامات کند است و اینگونه وانمود می‌کنند که در منطقه «پانفیل‌اف» اتفاقی رخ نداده است.

«زید سعیداف» همچنان در بازداشت

به نقل از خبرگزاری «آزادگان»، بستگان زید سعیداف که در اداره آژانس مبارزه با فساد تاجیکستان تحت بازجویی قرار دارد، برای وی لباس و سایر لوازم مورد نیاز را بردند.

یکی از بستگان زید سعیداف اعلام کرد که وی را آزاد نمی‌کنند، به همین دلیل ما لوازم مورد نیازش را آورده‌ایم.

قبلا مقامات آژانس مبارزه با فساد تاجیکستان گفته بودند که سعیداف هرگز بازداشت نشده و این یک بازجویی است.

شب 29 اردیبهشت ( ماه19 می) کارمندان آژانس مبارزه با فساد تاجیکستان زید سعیداف را از فرودگاه دوشنبه برای بازجویی به این نهاد منتقل کردند.

سامانه حزب نهضت اسلامی فعال شد

سامانه رسمی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان «nahzat.tj» مجددا فعال شد.

«محیب الله قربال» سردبیر تارنمای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به خبرگزاری «آزادگان» گفت: صبح روز 30 اردیبهشت (20 ماه می) تارنمای این حزب که از پنج اردیبهشت (25 آوریل) سال جاری مسدود بود، مجددا به روی بازدیدکنندگان باز شد.

این مسئله در حالی است که قبلا «محمودجان فیض رحمان‌اف» مدیر این سامانه در گفت‌وگو با خبرگزاری آزادگان هشدار داد در صورت مسدود باقی ماندن تارنمای حزب نهضت اسلامی، از خدمات مخابرات تاجیکستان به دادگاه شکایت خواهد کرد.

جذب صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری، دستاورد سفر «امامعلی رحمان» به چین

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان روز 29 اردیبهشت (19 ماه می) از تایلند به شهر پکن چین رفت و با رهبران تعدادی از شرکت‌های معروف این کشور ملاقات و آنان را متقاعد کرد که در اقتصاد تاجیکستان صد‌ها میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور تاجیکستان اطلاع داد که امامعلی رحمان در ملاقات با «خوآن جینژون» رئیس شرکت «چینه گلابل» و «ون خیتا» رئیس اتحادیه معادن کوهی، افزایش تولیدات در شرکت مشترک «زرنثار» و تشکیل همکاری در د‌یگر معادن تاجیکستان را بررسی کرد.

در این دیدار، ذکر شده که شرکت «چینه گلابل» تصمیم دارد تا در مرحله اول ایجاد و توسعه شرکت مشترک زرنثار بیش از 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و همچنین در شهر «استقلال» (سابق «تباشر») یک کارخانه بزرگ آهن را احیا کند.

به نقل از این منبع، تأکید شده‌ است که تعداد کارگران تاجیک این کارخانه باید به 2 تا 3 هزار نفر افزایش یابد.

امامعلی رحمان به این شرکت‌ها توصیه کرده‌ است که برای دسترسی به معادن جدید تاجیکستان، در مناقصات بین‌المللی شرکت کند زیرا اکنون این کار تنها از طریق این مناقصات امکان‌پذیر است.

در حال حاضر سفر کاری رئیس جمهور تاجیکستان به پکن ادامه دارد و در نظر است تا در این سفر، 10 توافق‌نامه میان طرفین به امضا برسد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول