اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه اصفهان:

چاقی؛ یک مرض با هزار و یک عارضه/ اضافه وزن عاملی برای تشدید نازایی

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و رئیس دانشکده بهداشت گفت: افرادی که دارای اضافه وزن هستند در معرض نازایی و عقیمیت قرار می‌گیرند و با هر10 کیلو گرم اضافه وزن در هر فردی شانس بارداریش کم می‌شود.

چاقی؛ یک مرض با هزار و یک عارضه/ اضافه وزن عاملی برای تشدید نازایی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چاقی عبارت است از تجمع بیش از حد چربی بدن که موجب افزایش توده بدن می‌شود، انسان در هنگام تولد پنج میلیارد سلول چربی (آدیپوسیت) دارد که حاوی تری گلیسیریدها هستند و در دوران کودکی و نوجوانی تعداد این سلول‌ها افزایش می‌یابد به نحوی که در بزرگسالان به حدود 25 تا 30 میلیارد می‌رسد و البته به طور طبیعی بدن، تعادل انرژی یکنواخت خود را حفظ می‌کند، اما چنانچه دریافت کالری به طور پایدار بیش از حد انرژی مورد نیاز باشد، بافت چربی از نظر اندازه و تعداد تکثیر می‌یابد.

وقتی سلول چربی تشکیل شود، دیگر از بین نمی‌روند و در تمام عمر در بدن باقی می‌ماند و در نتیجه در فردی که دچار اضافه وزن و سپس چاقی می‌شود ممکن است تا 200 میلیارد سلول چربی وجود داشته باشد.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چند درصد مردم اصفهان از بیماری چاقی رنج می‌برند، افزود: در 50 سال اخیر کل دنیا روند شدید چاقی را در پی داشته است و در اصفهان یک سوم از افراد اضافه وزن دارند که بیشتر آنها افراد بالغ هستند.

وی در ادامه افزود: چاقی به ندرت در اثر اختلالات طبی، مانند کم کاری غده تیروئید، استفاده بعضی از داروها، مانند کورتون‌های خوراکی روی می‌دهد و به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی نیز در چاقی نقش دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و رئیس دانشکده بهداشت در مورد عوامل مستعدکننده چاقی تصریح کرد: پرخوری، نشستن در اکثر ساعات روز، رژیم غذایی پرچرب، رژیم غذایی پر کربوهیدرات، عوامل ژنتیکی، استرس و سایر عوامل روانی، عدم تعادل رژیم غذایی و کم کاری غده تیروئید مهم‌ترین عوامل مستعد کننده چاقی هستند.

وی در مورد نازایی، عقیمیت و سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی تاکید کرد: چاقی می‌تواند منجر به آرتروز شود زیرا فشار وارده بر زانوها و مفصل ران را افزایش می‌دهد و همچنین خطر بروز مشکلات جدی از جمله سکته مغزی، افزایش فشار خون، عقیمیت و نازایی را در پی دارد.

انتظاری در مورد کودکانی که دارای اضافه وزن هستند، افزود: کودکان دارای اضافه وزن با مشکلات بهداشتی عمده‌ای روبرو هستند و تغییر دادن عادات غذایی کودکان آسان نیست و باید مصرف نوشابه‌های گازدار و شیرین و غذاهایی مانند بیسکویت را در کودکان محدود کرد زیرا هر گرم چربی اضافه ذخیره شده در بدن کودک به زودی موجب افزایش وزن چند کیلو گرمی و عوارض ناتوان کننده طولانی مدت می‌شود.

وی در پایان افزود: دیر خوابیدن یکی از عواملی است که سبب اضافه وزن می‌شود و بنابراین افراد باید به ساعات خواب خود توجه داشته باشند و هر فرد باید به طور متوسط روزانه 15 دقیقه آفتاب بگیرد زیرا کمبود ویتامین D یکی دیگر از عوامل چاقی است و از خوردن تنقلاتی مانند چیپس و پفک و غیره باید پرهیز شود و همچنین لبنیات کم چرب و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

انتهای پیام/2301/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول