اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

فراموشی آرمان حیات طیبه؛ در پیچ و خم منابع غربی

اهمیت تبیین سیاست‏های کلی آموزش و پرورش در برهه کنونی بیش از گذشته احساس می‏شود؛ سیاست‏هایی که راهی برای خداحافظی با شتاب‏زدگی‏ها و رسیدن به آرمان حیات طیبه‏ای محسوب می‏شود که امروز در پیچ و خم منابع غربی گرفتار آمده است.

فراموشی آرمان حیات طیبه؛ در پیچ و خم منابع غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حضرت آیت‏الله خامنه‏ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دهم اردیبهشت امسال در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، سیاست‏های کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ فرمودند؛ حدود 20 روز از این ابلاغیه می‏گذرد و امروز تبیین خردتر اهداف کلان این سیاست‏ها از جمله وظایف رسانه‏ها محسوب می‏شود.

متن سیاست‏های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور که به رؤسای قوای سه‏گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، بسیار جامع، مفصل و راه‏گشاست و اندکی تدبر و تعقل در آن می‏تواند گره‏گشای مشکلات امروز نظام آموزش و پرورش باشد.

از آنجایی که یکی از اصلی‏ترین وظایف رسانه، تبیین و پرداختن به بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی و منویات معظم‏له است، بر آن شدیم تا در این گزارش به بندهای یک و هفت سیاست‏های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور که جزو مهم‏ترین بخش‏های این سیاست‏ها محسوب می‏شوند، بپردازیم.

 

آرمان حیات طیبه؛ در پیچ و خم منابع غربی

بند یک سیاست‏های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور صراحت دارد: «تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقای کیفی در حوزه‏های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش‏آموزان با تأکید بر ریشه‏کن کردن بی‏سوادی و تربیت انسان‏های مؤمن، پرهیزکار، متخلق به اخلاق اسلامی، بلند همت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقت‏جو، آزادمنش، مسئولیت‏پذیر، قانون‏گرا، عدالت‏خواه، خردورز، خلاق، وطن‏دوست، ظلم‏ستیز، جمع‏گرا، خودباور و ایثارگر».

نیم نگاهی به تمام واژه‏ها و اصول مطرح شده در این بند، نشانگر اوج درایت و باریک‏بینی رهبر معظم انقلاب اسلامی در پرداختن به نظام آموزش و پرورش است.

در شماره 39 ماهنامه «قبسات»، مطالب مفصلی راجع به تعلیم و تربیت اسلامی منتشر شده است؛ در این ماهنامه می‏خواندم که «بر اساس سیر تحول فلسفه تعلیم و تربیت در قرن بیستم ملاحظه می‏شود که این رشته با رویکرد استنتاجی یعنی استنتاج دیدگاه‌های تربیتی از مکاتب فلسفی شکل گرفته و در ادامه به راه‌ها و رویکرد‌هایی دیگری نیز منتهی شده است.»

درحوزه رویکرد استنتاجی یا رویکرد دلالت‌ها، فیلسوفان تربیتی غرب کوشیدند تا از سه مبنای فلسفی، یعنی وجودشناسی، معرفت‌شناسی و ارزش‌شناسی هر مکتب، دیدگاه‌های تربیتی متناسب با آن‌ها را در سه‌ حوزه اهداف، برنامه‌ها و روش‌ها استنتاج و استنباط کنند؛ اما نکته قابل نقد و تأمل اینجاست که آنچه در دنیای غرب به صورت این سه مبنای فلسفی در نظر گرفته می‌شود، دیدگاه‌هایی برگرفته از مکاتب فلسفی همان دیار است که به ‌طور عمده با ایده‏آلیسم افلاطونی آغاز و در قرون معاصر به مکاتب و نظریه‌های فلسفی مهمی چون پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم، فلسفه‌های تحلیلی، پست مدرنیسم و مانند آن ختم می‌شود؛ در کشور ما نیز همین روند دنبال می‌شود.

منابع و متون درسی به ویژه در سطوح بالای علمی به ‌طور عمده ترجمه منابع غربی هستند و کتب تألیفی نیز به همین سرنوشت گرفتارند؛ این مسئله امری است که رسیدن به حیات طیبه را دچار مشکل می‏سازد.

 

 

علم و اخلاق توأمان؛ خواسته‏ای دست‏یافتنی

بدون شک امروز راه برون‏رفت از وضعیت نامطلوب فعلی در این حوزه، انجام تحقیقات منظم، دامنه‌دار و تخصصی به منظور استفاده از اندیشه‌ها و نظریه‌های خاص فیلسوفان اسلامی در قلمرو جدیدی به نام «فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» است.

اهمیت علم در این نوع از نظام تعلیم و تربیت نه تنها کم‏رنگ نیست؛ بلکه در سایه اصول دینی و اسلامی به قوت و غنای خاصی می‏رسد؛ در حقیقت علم و اخلاق توأمان آرمانی است که در سیستم تعلیم و تربیت اسلامی دست‏یافتنی می‏شود و انسان را رشد می‏دهد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در این زمینه می‏گوید: یکی از شاخص‏هایی که در همه نهادهای اجتماعی به ویژه در آموزش و پرورش بسیار اهمیت دارد و منزلت و پایگاه اجتماعی افراد را مشخص می‏کند، میزان توجه به علم و دانش است.

حسین فولادیان اضافه کرد: در برهه کنونی باید به این نکته به خوبی توجه شود که هرگاه علم با اخلاق توأم شود، منزلت و رتبه فرد در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد و دانش‏آموزان باید به این مسئله بیش از همه قشرها توجه کنند.

وی تصریح کرد: انسان‏های بزرگ که همواره پایگاهی والا و قابل احترام بین مردم دارند، توانسته‏اند به خوبی علم و دانش را با اخلاق و تعهد همراه سازند و این در نهایت به ما می‏گوید که آنها به درجه «ایمان» رسیده‏اند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: وقتی انسان به این درجه رسید، پایگاه اجتماعی‏اش ارتقا پیدا می‏کند و می‏تواند در جامعه تاثیرگذار باشد.

 

 

غفلت از دانش‏آموزان؛ آغاز مسیری بی‏انتها

نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و شکوفایی در همه ابعاد وجودی یک دانش‏آموز می‏شود؛ امر مهمی که در پیشگیری از مدرسه‏زدگی و غفلت دانش‏آموزان از محیط آموزشی تأثیر به‎سزایی دارد.

در عین حال، جلوگیری از غفلت نظام تعلیم و تربیت از دانش‏آموزان نیز یکی از بارزترین مسائلی است که می‏توانند محقق‏کننده منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی باشد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در این زمینه اعتقاد دارد: مدرسه هم‏چون بوستانی است که میوه هایش، انسان‏ها هستند و هیچ باغی در حقیقت میوه و ثمره‏اش، مقدس‏تر و مهم‏تر از مدرسه نیست.

فولادیان تصریح کرد: هر باغی که آفت بگیرد، با یک سم‏پاشی ساده از نابودی نجات پیدا می‏کند؛ اما اگر میوه بوستان تعلیم و تربیت و حریم مقدس مدرسه دچار آفت‏زدگی شود، به سادگی نمی‏توان این آفت را از محصولاتش دور ساخت.

وی افزود: این امر می‏طلبد تا مربیان و مسئولان آموزش و پرورش توجه خود را به دانش‏آموزان در برهه کنونی که کشور از همه سوی زیر آماج حملات دشمن قرار دارد، صد چندان کنند و نباید گذاشت که دانش‏آموزان به هیچ وجه دچار غفلت شوند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: امروز اگر حریم مدرسه و دانش‏آموزان کشورمان دچار غفلت شوند، آسیب خواهیم دید و ثمره اصلی بوستان تعلیم و تربیت در معرض نابودی قرار می‏گیرد و باردهی مناسب نخواهد داشت.

فولادیان در عین حال گفت: هر چه قدر مراقبت و مواظبت ما از محصولات بوستان علم و دانش بیشتر شود، در نهایت برداشت بهتری خواهیم داشت و آینده کشور به خوبی تضمین می‏شود.

به هر حال، بند یک سیاست‏های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور به خوبی بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه بنیان نهاده شده است.

رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقای کیفی در حوزه‏های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش‏آموزان با مسئولیت‏پذیری آحاد جامعه، مسئولان، فرهنگیان و البته خود دانش‏آموزان و خانواده‏هایشان محقق می‏شود.

 

 

تأمین زیرساخت‏های کالبدی؛ نیازی برای شکوفایی

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در بند هفتم سیاست‏های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور بر لزوم «بهینه‏سازی فضا، زیرساخت‏های کالبدی و تجهیزات مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی» تأکید فرموده‏اند.

این مسیر با تأکید بر ضابطه‌مندسازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم‏سازی و مصون‏سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی، مکان‏یابی و توزیع فضا به تناسب نیازها، طراحی و ساخت مجتمع‏های آموزشی و تربیتی و توسعه مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث و نگهداری مدارس پیموده می‏شود.

همچنین احداث واحدهای آموزشی و پرورشی جدید متناسب با افزایش جمعیت و الزام سازندگان شهرک‏ها به احداث واحدهای مورد نیاز آموزش و پرورش، ارائه الگو و ضابطه لازم‏الرعایه از طرف وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مدارس، تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش‏های مرتبط با فناوری‏های نو در مدارس و . . . نیز در تحقق منویات رهبری باید مورد نظر قرار گیرد.

 

 

آموزش و پرورش؛ نیازمند پارک‏های علم و فناوری

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر در این زمینه بیان کرد: امروز بسیار ضروری است تا آموزش و پرورش در حوزه ایجاد زیرساخت‏های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز کارهای عمیق‏تری انجام دهد.

علی طاهرزاده با اشاره به رشد فضاهای تحقیقاتی و پژوهشی در مراکز آموزش عالی در سالیان اخیر اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم هر فضای جدیدی را برای علم‏آموزی و توسعه فعالیت‏های تحقیقی و پژوهشی ایجاد کنیم، آموزش و پرورش و مدارس باید در اولویت باشند.

وی گفت: امروز اگر قصد داریم در منطقه‏ای پارک علم و فناوری تاسیس کنیم و مسائل تحقیقی را رشد دهیم، آموزش و پرورش باید گزینه نخست باشد نه دانشگاه‏ها؛ چراکه تجربه ثابت کرده است در همین شرایط نیز بیشترین مراجعه‏کنندگان به پارک‏های علم و فناوری و مراکز رشد دانش و فناوری، دانش‏آموزان هستند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر تاکید کرد: امروز باید پارک‏های علم و فناوری در آموزش و پرورش دایر و در زمینه تشکیل تیم‏های علمی و پژوهشی دانش‏آموزی در کشور بیشتر کار شود.

 

 

تولید محتوای الکترونیک؛ حلقه اصلی کار

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر همچنین تولید محتوای الکترونیک را یکی از مهم‏ترین مسائلی دانست که امروز باید در بدنه آموزش و پرورش به آنها بها داده شود.

طاهرزاده اضافه کرد: فعالیت‏های تولید محتوای الکترونیک در مدارس باید سازماندهی‏شده‏تر از گذشته صورت گیرد و روش کلی آموزش با توجه اینکه شمار زیادی از مدارس هوشمند شده‏اند، استفاده از فناوری‏های جدید قرار گیرد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر هوشمندسازی مدارس را یکی از نیازهای اساسی دانش‏آموزان امروز عنوان کرد و بیان داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به این امر توجه فراوانی شده است و ابزارها و وسایل نیل به این هدف بزرگ و مهم باید در مدارس فراهم شود.

طاهرزاده با تاکید بر اینکه مدارس باید در فضاهای غیرآموزش رسمی نیز ورود پیدا کنند و انگیزه‏های دانش‏آموزان را برای حضور و تحصیل در مدارس افزایش دهند، گفت: مهدیشهر در سال‏های گذشته توانست در تولید محتوای الکترونیک در درس زبان انگلیسی رتبه برتر کشور را از آن خود کند و این موفقیت‏ها باید ادامه یابد.

وی تصریح کرد: امروز باید امکانات خوبی در اختیار دانش‏آموزان و فرهنگیان در مدارس قرار گیرد تا استعدادهای آنها در این زمینه نیز شکوفا شود؛ توسعه زیرساخت‏ها یکی از مسائل مهمی است که همه باید دست در دست یکدیگر دهند تا عملیاتی شود.

 

 

خداحافظی با شتاب‏زدگی‏ها

حضرت آیت‏الله خامنه‏ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی هجدهم اردیبهشت ماه امسال در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، آموزش و پرورش را یک دستگاه بسیار مهم و اساسی و زیرساخت اصلی برای شکل‏گیری جامعه‏ای پیشرفته و برخوردار از خصلت‏های والای انسانی و سبک زندگی اسلامی دانستند و تأکید کردند: ادامه مسیر پرشتاب پیشرفت کشور در ابعاد مختلف نیازمند حرکت جهشی و خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است و آموزش و پرورش در این عرصه قطعاً نقش‏آفرین است.

ایشان با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش، اجرایی شدن آن را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: البته در اجرای سند تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتاب‏زدگی پرهیز کرد و با در نظر گرفتن همه جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت.

امید این است این نکات ارزشمند که هر یک می‏تواند در قالب برنامه‏ای چندین برگی تهیه و تدوین شود، روزی مورد توجه قرار گیرد و سلامت و پیشرفت نظام آموزش و پرورش تضمین شود.

 

====================

گزارش از: مرتضی مزینانی‏صفابین

====================

انتهای پیام/2249/ی40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول