اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

عدم توجه به فاصله طبقاتی و کاهش رفاه عمومی در دولت هاشمی

یک نماینده مجلس با تشریح سیاست اقتصادی دولت‌های گذشته از برخی سیاست‌های دولت هاشمی و احمدی‌نژاد انتقاد کرد و افزود: در دولت هاشمی تورم 25 و رشد اقتصادی نسبت به پیش از انقلاب اسلامی با 4 درصد کاهش به 7.5 درصد رسید.

عدم توجه به فاصله طبقاتی و کاهش رفاه عمومی در دولت هاشمی

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه دولت‌ها به اقتضای زمان خود اقداماتی را انجام دادند، اظهار داشت: نگاه هاشمی رفسنجانی در زمان مدیریت اجرایی کشور تولید، اشتغال‌زایی و ثروت بود.

وی ادامه داد: در دولت هاشمی در جریان ایجاد تحولات، واگذاری‌هایی انجام شد، اما به دلیل اینکه قانون واگذاری به صورت شفاف وجود نداشت، بخشی از واگذاری‌ها از مسیر اصلی منحرف شد.

ثروتی گفت: چند شرکت در دولت هاشمی واگذار شد و صاحبان شرکت‌ها پس از آن کارگران را اخراج کرده‌اند و سپس این شرکت را فروختند.

این نماینده مجلس گفت: این نوع واگذاری در دوره ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی به کشور آسیب رساند.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی کشور، خاطر نشان کرد: هم اکنون شرکت‌های واگذار شده موظفند حداقل به مدت 5 سال کارگران را حفظ کنند و سپس حق ندارند کارخانه‌ها را تغییر کاربری دهند.

وی ادامه داد: اصل 44 قانون اساسی محکم‌کاری‌هایی را در رابطه با چگونگی واگذاری‌ها انجام داده است.

ثروتی با اشاره به اقدامات دولت هاشمی تصریح کرد: در این دوره سعی شد، تا تولید و اشتغال افزایش یابد، در 15 سال قبل از انقلاب اسلامی رشد اقتصادی 11.5 درصد و تورم نیز 5.5 درصد بود. که پس از انقلاب و در دوره هاشمی رفسنجانی رشد اقتصادی 7.5 و تورم به بیش از 25 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: در زمان آقای خاتمی تورم کاهش (20 درصد) داشت و به تبع آن رشد اقتصادی نیز کاهش پیدا کرد.

ثروتی گفت: رشد اقتصادی در زمان آقای احمدی‌نژاد و به طور میانگین طی 8 سال دوره ریاست‌جمهوری 3.5 درصد و تورم نیز 25 درصد شد.

ثروتی ادامه داد: در این دوره شاهدیم که تورم افزایش و رشد اقتصادی کاهش می‌یابد؛ اشتغال‌زایی در دوره آقای هاشمی و خاتمی به مراتب بیش از زمان آقای احمدی‌نژاد بود.

ثروتی تاکید کرد: احمدی‌نژاد مدعی است 4 میلیون و 200 هزار شغل ایجاد کرده، اما به طور میانگین طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 200 هزار شغل با بیمه تأمین اجتماعی به طور سالانه ایجاد شده است.

ثروتی از وعده وعید‌های دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرد و افزود: فقط در استان خراسان شمالی و حوزه انتخابیه بنده بیش از 100 هزار میلیارد تومان بودجه برای تحقق وعده‌های احمدی‌نژاد لازم است.

وی ادامه داد: اگر حساب سرانگشتی شود سالانه به طور خاص 200 میلیارد تومان به استان خراسان شمالی اختصاص می‌یابد؛ و این میزان تا 100 هزار میلیارد تومان فاصله بسیاری دارد؛ با این حساب، تا 10 دولت آینده فقط وعده‌های احمدی‌نژاد باید محقق شود.

وی حرکت‌های پوپولیستی و نگاه عوام‌فریبی را بی‌نتیجه خواند و گفت: دولت‌ها تاکنون مدیریت و برنامه‌ریزی بلند‌مدت و صحیحی نداشته‌اند.

ثروتی با اشاره به عدم توجه به رفاه عمومی مردم در دولت هاشمی تصریح کرد: در دوره هاشمی هزینه‌ها چند‌برابر و پول‌های زیادی هم خرج شد، اما رفاه عمومی و فاصله طبقاتی مورد توجه قرار نگرفت.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول