اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

با توجه به عدم صراحت دولت واشنگتن در تببین سیاست پهپادها

کنگره آمریکا درباره اختیارات نظامی اوباما تجدیدنظر می‌کند

استفاده گسترده رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت نظامی اعطا شده به وی و راه انداختن حملات گسترده پهپادها به بهانه جنگ علیه تروریسم در سراسر جهان، کنگره آمریکا را بر آن داشته است که درباره اختیارات نظامی اوباما تجدید نظر کند.

کنگره آمریکا درباره اختیارات نظامی اوباما تجدیدنظر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، درحالیکه 12 سال از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج های دو قلو در آمریکا می گذرد، قانونگذاران آمریکایی جایز بودن قانون «قدرت نظامی» که بعد از وقوع این حملات توسط کنگره تصویب شد و به «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور قدرت های وسیعی برای هدف گرفتن مظنونان به حملات تروریستی داد را زیر سوال برده اند.

بر اساس این خبر، کنگره آمریکا در حال تجدید نظر درباره اختیارات وسیعی است که بعد از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی به موجب قانون قدرت نظامی و به منظور جنگ علیه تروریسم به رئیس جمهور آمریکا داده است آن هم در شرایطی که اوباما از این قدرت برای هدف گرفتن مظنونان به عملیات تروریستی از طریق حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند.

مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (پنج شنبه) تاکید کردند که در شرایطی که این کشور همچنان در جنگ مسلحانه با القاعده و وابستگان آنها به سر می برد، قانون قدرت نظامی رئیس جمهور باید دست نخورده و بدون تغییر باقی بماند اما این در حالیست که جمهوریخواهان و دموکرات ها نگرانند زیرا از طریق این قانون، اختیارات نامحدودی برای استفاده از قدرت نظامی در سراسر جهان را به رئیس جمهور آمریکا داده اند.

«جان مک کین» سناتور جمهوریخواه آمریکا از ایالت «آریزونا» که مخالف اعطای قانون قدرت نظامی به اوباما است، در جلسه سنا در این باره گفت: این اختیار به کلی نامتناسب است و دیگر با توجه به شرایطی که منجر به انگیزه کنگره برای تصویب مجوز استفاده از قدرت نظامی در سال 2001 میلادی شد، کارآمد نیست.

مک کین به مقامات پنتاگون گفت که: اساسا شما برای آنچه که در سراسر جهان عملی می کنید، اختیار تام گرفته اید.

این سناتور جمهوریخواه در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا قانون قدرت نظامی به دولت واشنگتن اجازه می دهد تا از این اختیار برای استفاده از نیروهای مرگبار علیه اعضای القاعده در مالی، لیبی و سوریه استفاده کند یا خیر، که «رابرت تیلور» مشاور پنتاگون در پاسخ گفت که آمریکا این اختیار را دارد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که کنگره آمریکا چند روز بعد از حملات تروریستی سال 2001 به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون، قانون قدرت نظامی را به تصویب رساند.

این قانون به «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهوری سابق آمریکا مجوز آغاز تهاجم به افغانستان به بهانه هدف گرفتن القاعده را داد.

در این قانون اینگونه تعریف شد که فرمانده کل قوا (رئیس جمهور)، اختیار صدور حکم حمله به کشورها، سازمان ها و افرادی که حملات تروریستی 11 سپتامبر را برنامه ریزی کرده اند، یا مجوز این حملات را داده اند و یا این حملات را اجرایی کرده و یا در آن دخیل بوده اند و یا سازمان ها و افراد دخیل در این حملات را پناه داده اند را دارد تا به این روش از هرگونه اقداماتی آتی تروریسم بین المللی علیه آمریکا جلوگیری شود.

بر اساس این خبر، تهدیدات در حال ظهور در مرزهای افغانستان و استفاده اوباما از حملات هواپیماهای بدون سرنشین منجر شده است که سوالاتی درباره ارتباط این اقدامات با قانونی که تقریبا 12 سال گذشته به تصویب رسیده است، به وجود بیاید.

«دیک دوربین» دموکرات شماره دو در سنای آمریکا به صورت خلاصه وار به سرخوردگی بسیاری از اعضای کنگره پرداخت که در سال 2001 از تصویب قانون قدرت نظامی حمایت کردند اما در شرایط فعلی می دانند که افراط کرده اند.

دوربین در این باره گفت: من فکر نمی کنم که بسیاری از ما تصور می کردیم که زمانی که به این قانون رای دادیم، در واقع در حال رای دادن به طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بوده ایم و مهر تائید را به سیاست جنگ علیه تروریسمی زدیم که همچنان از آن استفاده می کنیم.

در ادامه این خبر آمده است که موضوع قانون قدرت نظامی رئیس جمهور آمریکا اوایل سال جاری میلادی و زمانی مورد توجه قرار گرفت که «رند پل» سناتور جمهوریخواه آمریکایی و از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، به دلیل مجوز اوباما در استفاده از پهپادها در آمریکا به مدت تقریبا 13 ساعت به سخنرانی علیه نامزدی «جان برینان» برای پست ریاست سازمان سیا پرداخت و این در شرایطی صورت گرفت که سنا نهایتا برینان را به عنوان رئیس جدید سنا پذیرفت.

بر اساس این خبر، دولت آمریکا هیچ گاه صراحتا به تشریح کارآمدی استفاده از سیاست حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود نپرداخته است اما گروه های مستقل با تکیه به گزارش اخبار و سایر اطلاعات آماری از این حملات گرد آوری کرده اند و برای مثال «بنیاد آمریکای جدید» که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است، برآورد کرده است که واشنگتن از سال 2004 تاکنون، 420 حمله هوایی از طریق پهپادهای خود در پاکستان و یمن اجرا کرده است و گفته می شود که بین 2 هزار و 424 تا 3 هزار و 967 نفر در این حملات کشته شده اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول