اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان

اوباما: باید به اعمال فشار مداوم به نظام سوریه و تقویت مخالفان ادامه دهیم

رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر ترکیه در کاخ سفید تاکید کردند به اعمال فشارهای خود بر نظام سوریه ادامه می‌دهند.

اوباما: باید به اعمال فشار مداوم به نظام سوریه و تقویت مخالفان ادامه دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «رادیو آزاد اروپا»، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه محور گفت‌وگوهای روز گذشته (پنج شنبه) خود بحران سوریه را قرار دادند و متعهد شدند که به تشدید اعمال فشارها بر «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه ادامه دهند.

رئیس جمهور آمریکا متعاقب دیدار روز گذشته خود با اردوغان، خطاب به خبرنگاران مدعی شد که کشور سوریه روزی از ظلم و ستم اسد نجات پیدا خواهد کرد.

اوباما همچنین با تاکید بر دشوارهایی که در مسیر حذف اسد از سوریه وجود دارد، اعلام کرد که: هیچ راه حل جادویی برای مقابله با خشونت های فوق العاده و شرایط دشواری مانند آنچه در سوریه در جریان است، وجود ندارد.

* اوباما: باید به اعمال فشار مداوم به نظام سوریه و تقویت مخالفان ادامه دهیم

اوباما گفت: آنچه ما مجبور هستیم انجام دهیم اعمال فشار بین المللی مداوم (علیه سوریه) و تقویت مخالفان است.

بر اساس این خبر، رئیس جمهوری آمریکا همچنین به صورت محتاطانه ای ابراز خوش بینی کرد که کنفرانس برنامه ریزی شده ای که قرار است در ماه ژوئن در سوئیس با محور گذار سیاسی در سوریه برگزار شود، بتواند به جنگ داخلی در سوریه که بر اساس اعلام فعالان منجر به مرگ تقریبی 100 هزار نفر شده است، پایان دهد.

اوباما در این باره گفت: من فکر می کنم که چشم انداز مذاکرات ژنو که با حضور روسی ها و نمایندگان سوریه و مخالفان در این کشور با محور گذار سیاسی جدی برگزار می شود، می تواند به نتیجه برسد.

در این خبر آمده است که حمایت روسیه از اجرای گذار سیاسی در سوریه حیاتی است زیرا مسکو از قدرتمندترین حامیان اسد محسوب می شود.

این کنفرانس در حالی برگزار خواهد شد که با وجود تاکید روسیه مبنی بر حضور ایران، واشنگتن با این خواسته مخالفت کرده است.

نخست وزیر ترکیه نیز با حضور در کنفرانس خبری مشترک با اوباما مدعی شد که به اعمال فشارهای خود جهت کناره گیری اسد از قدرت و فراهم کردن راهی برای اجرای دموکراسی در سوریه ادامه خواهد داد.

اردوغان با اشاره به سفرهای آتی خود و وزیر خارجه اش به سایر کشورها به منظور بررسی راه هایی جلوگیری از خونریزی بیشتر در سوریه و تضمین اجرای گذار سیاسی در سوریه و برقراری نظامی دموکراتیک در این کشور مدعی شد که: هدف ما این است که شاهد این باشیم که دیکتاتوری و استبداد در سوریه جای خود را به دموکراسی می دهد.

در ادامه این خبر آمده است که انتظار می رود نخست وزیر ترکیه اوباما را برای اتخاذ موضعی تهاجمی تر علیه سوریه و اجرای اقداماتی از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع و تجهیز شورشیان در این کشور تحت فشار قرار دهد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنان روز گذشته خود اعلام کرد که او و اردوغان درباره تلاش هایی با محور تقویت سیاسی مخالفان سوری و افزایش قابلیت های زمینی شورشیان داخل سوریه نیز با یکدیگر گفت‌وگو کرده اند اما با این حال اوباما اشاره ای به تغییر قریب الوقوع در موضوع و اقدامات یکجانبه آمریکا در قبال سوریه نکرد.

اوباما در این باره گفت: طیف وسیعی از گزینه ها وجود دارد که آمریکا آنها را به کار گرفته است و من گزینه های مربوط به اتخاذ اقدامات بیشتر چه به لحاظ دیپلماتیک و چه نظامی را محفوظ نگه می دارم زیرا تسلیحات شیمیایی سوریه امنیت ما را در طول دراز مدت و همچنین امنیت متحدان و دوستان و همسایگان ما را تهدید می کند اما با این حال این نیز یک مشکل بین المللی است.

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به این سوال که تاثیر تصمیم آمریکا مبنی بر عدم افزایش دخالت خود در سوریه بر جنگ سوریه چیست، گفت که: من دوست دارم که به جای نیمه خالی لیوان به نیمه پر آن توجه کنم.

اردوغان و اوباما همچنین گفتند که اقداماتی را جهت افزایش تجارت دو جانبه میان دو کشور برداشته اند و همچنین درباره موضوعاتی از پروسه صلح خاورمیانه گرفته تا یکپارچه سازی مجدد مصر، بن بست برنامه هسته ای ایران با غرب و بی ثباتی در عراق نیز با یکدیگر گفت و گو کرده اند.

«صدای آمریکا» نیز در پوشش کنفرانس خبری مشترک اوباما و اردوغان نوشت که سران این دو کشور ضمن تلاش برای کم اهمیت نشان دادن اختلافات واشنگتن و آنکارا، بر اهمیت حفظ فشار به اسد و در عین حال تقویت مخالفان سوری تاکید کردند و در این بین اوباما، نخست وزیر ترکیه را در خط مقدم تلاش ها برای اعمال دموکراسی در سوریه معرفی کرد و گفت که ترکیه نقشی کلیدی در طول هفته های آتی در قبال سوریه ایفا خواهد کرد.

بر اساس خبر منتشر شده در «صدای آمریکا»، اوباما مدعی شد: ما هر دو به توافق رسیدیم که اسد باید برود و این تنها راهی است که ما از طریق آن می توانیم بحران سوریه را حل کنیم.

صدای آمریکا همچنین به اظهارات اوباما درباره خط قرمز تسلیحات شیمیایی در سوریه پرداخت و به نقل از رئیس جمهور آمریکا نوشت: استفاده از تسلیحات شیمیایی چیزی است که جهان متمدن تاکید کرده که ممنوع است. همزمان که ما مدارک بیشتری جمع می کنیم و همکاری می کنیم، هدف من این است که مطمئن شوم که هر آنچه را که می دانیم به عنوان دلیل و مکانیسم دیگری به جامعه بین الملل نشان می دهیم تا آنها نیز تمام فشارهایی را که می توانند به نظام اسد وارد کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول