اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قالیباف:

مشکلات کشور ناشی از به فراموشی سپردن قانون اساسی است

محمدباقر قالیباف با اشاره به مشکلات کشور به فراموشی سپردن قانون اساسی به عنوان میثاق ملی را عامل بروز این معضلات دانست.

مشکلات کشور ناشی از به فراموشی سپردن قانون اساسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدباقر قالیباف بعد از ظهر امروز در همایش اقتصاد و تأثیر آن بر توسعه شهری که در دانشگاه آزاد سنندج برگزار شد یکی از چالش‌های امروز کشور بویژه برای شهرها و شهرداری‌ها را کسب درآمد ذکر کرد.

وی با بیان توفیقات کسب شده خود در شهرداری تهران خاطر نشان کرد: این موفقیت‌ها بدون حضور اندیشمندان و متخصصین در پشت صحنه کار به دست نمی‌آمد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه موفقیت‌هایی در عرصه سیاسی به دست آمده است اظهار کرد: یکی از مسائلی که باید در راه پیشرفت کشور و حفظ استقلال جامعه مدنظر قرار گیرد "مولد" بودن جامعه است، در غیر این صورت دیر یا زود استقلال جامعه دچار مشکل خواهد شد.

قالیباف با اشاره به اینکه جامعه باید تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت کند تصریح کرد: اگر به هر کدام از این موضوعات توجه نشود جامعه رشد متعادل نخواهد داشت.

وی با انتقاد از اینکه گاهی سیاستمداران تنها بر یک موضوع تأکید می‌کنند خاطر نشان کرد: مرکز تولید قدرت‌ها مراکز جمعیتی هستند، البته نه از بعد مکانی بلکه از این نظر که بیشترین نقش را منابع انسانی در این خصوص ایفا می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بزرگ‌ترین سرمایه کشور را منابع انسانی عنوان کرد و گفت: این تنها سرمایه‌ای است که ماندگار بوده و می‌توان از آن در همه دوران‌ها استفاده بهینه کرد.

وی در ادامه به بیان موفقیت‌های شهرداری اشاره کرد و گفت: بودجه نقدی شهرداری در انتهای سال 84 تنها 998 و بودجه غیرنقدی آن یک هزار و 600 میلیارد تومان بود، اما این رقم در پایان سال 91، به 12 هزار میلیارد تومان در مجموع بودجه غیر نقدی و نقدی رسید.

افزایش درآمد نفت تأثیر خود را در اقتصاد نشان نداد

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما رانتی است اظهار کرد: همه دستگاه‌ها به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم از نفت استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بودجه شهرداری‌ها از این محل تأمین می‌شود تصریح کرد: در 50 سال گذشته متوسط کمک دولت به شهرداری‌ها تا سال 84، تنها 33 درصد بود اما این رقم در سال 91 به کمتر از 5 درصد رسید که نشان می‌دهد بودجه شهرداری از اقتصاد نفتی فاصله گرفت.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با وجود تحریم‌ها و تورم و افزایش هزینه‌ها تا 3 برابر هیچ پروژه‌ای متوقف، کند و یا تعطیل نشد بلکه به شکلی شتاب گرفت که کارها 3 شیفته انجام می‌شوند.

قالیباف با بیان اینکه موضوعی که منجر به اصلاح اقتصاد می‌شود توجه به منابع و ظرفیت‌های انسانی برای مولد ساختن کشور است خاطر نشان کرد: آسیب‌های فرهنگی و اقتصادی کنونی کشور ناشی از بی‌توجهی به منابع انسانی است.

وی با بیان اینکه اگر مدیران ضعیف در مسند امور باشند ظرفیت‌ها از دست می‌رود اظهار کرد: با وجود افزایش 5 برابری درآمدهای نفتی طی یک دهه گذشته در حوزه اقتصاد اتفاق خاصی نیفتاده است.

نخبگان در تصمیم‌گیری‌های کشور دخیل نیستند

قالیباف در ادامه با بیان اینکه یکی از معضلات کشور عدم استقلال کافی در دانشگاه‌ها است اظهار کرد: اینکه نخبگان و اساتید در متن تصمیم‌گری و تصمیم‌سازی‌های کشور نیستند بحران بزرگی است و نخبگان یا اصلا به بازی گرفته نمی‌شوند و یا اینکه گاهی هم به علت شکاف عمیق در حوزه اجرا و حوزه نظری ایده‌های آنها عملیاتی نمی‌شود.

وی تأکید کرد: هرکجا فاصله بین حوزه اجرا و دانشگاه برداشته شده است پروژه‌ها به سرعت پیش رفته‌اند.

قالیباف با بیان اینکه مردم باید در تصمیمات اثرگذار و نقش کلیدی داشته باشند اظهار کرد: وجود مشارکت معنی‌دار و اعتماد در جامعه بسیار کلیدی است به گونه‌ای که معتقدم خسارتی بزرگتر و بیشتر از سلب اعتماد مردم نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عدالت اجتماعی مهم‌تر از عدالت اقتصادی است خاطر نشان کرد: راه‌حل چالش‌های کشور دستورالعمل نیست و باید در گام نخست احیای اعتماد و توجه به منابع انسانی دیده شود.

وی شرط تحقق اقتصاد مقاومتی را مردمی‌ شدن اقتصاد و برداشتن سایه سنگین دولت از سر اقتصاد عنوان کرد و گفت: توسعه یافتگی در گرو احترام به قانون و برابری فرصت‌ها است.

پاتک قالیباف به دانشگاهیان

در ادامه جلسه سوالات دانشجویان به شکل مکتوب در اختیار قالیباف قرار گرفت که وی با بیان اینکه این جلسه کشش بحث‌های سیاسی را ندارد از پاسخ به آن خودداری کرد.

قالیباف در بخش پایانی صحبت‌های خود به تنظیم برنامه‌ای با عنوان پیشرفت و عدالت و با همکاری 250 نفر از اقشار مختلف اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اشکالات موجود، مدیریت متمرکز در کشور است به گونه‌ای که تصمیم‌گیری‌ برای شهر‌ها و استان‌های مختلف در تهران گرفته می‌شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از برنامه‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات را تبدیل ساختار متمرکز به ساختاری نیمه متمرکز عنوان کرد و گفت: تصمیماتی که جنبه تصدیگری دارند به استان‌ها واگذار و آنهایی که جنبه تولی‌گری دارند در مرکز دنبال خواهند شد.

انتهای پیام/79012‌/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول