اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

1/ آیت‌الله مصباح‌یزدی:

رعایت ارزش‌های اسلامی از ارزشمندترین وظایف حکومت است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) رعایت ارزش‌های اسلامی را یکی از ارزشمندترین وظایف حکومت اسلامی دانست.

رعایت ارزش‌های اسلامی از ارزشمندترین وظایف حکومت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در همایش دوم از سلسله همایش‌های فقه حکومتی با موضوع اقتصاد و حکومت که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد اظهار کرد: حکومت نهادی است که متصدی رفع نیازمندی‌های جامعه بوده و این نیازمندی‌ها شامل نیازمندهایی است که به طور کلی از عهده فرد برنمی‌آید یا داوطلبی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل بهداشتی و بیمارستانی با کارهای داوطلبانه تأمین نمی‌شود بلکه باید نهادهایی در این زمینه اقدام کنند که یکی از علت‌های تشکیل حکومت و نیازمندی‌های اجتماعی است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: امور اقتصادی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، روابط خارجی، بین‌الملل، دفاع و امنیت داخلی از جمله نیازمندی‌های جامعه مدرن است که داوطلب بالفعل ندارند و فرد از عهده برطرف کردن این نیازها برنمی‌آید.

وی یادآور شد: رعایت کردن نیازمندی‌های جامعه تابع شرایط زمانی و مکانی است و فرمول خاصی نمی‌توان برای آن ارائه کرد تا در همه زمان‌ها، مکان‌ها و اقلیم‌ها قابل اجرا باشد بنابراین انتظار اینکه فرمول واحدی برای تأمین نیازها برای همه زمان‌ها و مکان‌ها ارائه شود وجود ندارد.

آیت الله مصباح‌یزدی عنوان داشت: اگر یک دین، آیین، مذهب و ایدئولوژی ادعا کند که برای همه زمان‌ها قانون دارد اکثر این قوانین ضوابط کلی است و اجرایی نخواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط متغیر زندگی انسان‌ها اقتضای برنامه‌ریزی متغیر را دارد تا نیازمندی‌های اقتصادی عمومی جامعه برطرف شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأمین زیرساخت‌های اقتصادی را یکی از وظایف کلی حکومت در بخش اقتصادی ذکر کرد و افزود: پایه اقتصاد هر کشور در کشاورزی است و طبیعی‌ترین منبع درآمد انسان‌ها برای برطرف کردن نیازهای آنهاست.

وی با بیان اینکه تأمین آب، زمین، بذر و... از جمله نیازهای کشاورزی است گفت: بسیاری از کشورها از جمله ایران نیمه خشک است و اگر آب تأمین نشود کشاورزی نمی‌تواند پیشرفت داشته باشد و این امر در حوزه وظایف حکومت است.

مصباح‌یزدی عنوان داشت: در برخی کشورها آب دارای وزارت مستقل است و بخش عظیمی از کارهای دولت مربوط به تأمین آب است.

وی خاطرنشان کرد: معادن بخشی دیگر از اقتصاد است که استخراج، بهره برداری، فرآوری، کشف و فرآوری جزئی از زیرساخت‌های معدن است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه صنعت تمام شئون زندگی انسان را در برمی‌گیرد گفت: تکنولوژی پیشرفت، توسعه، آموزش و خودکفایی زیرساخت‌هایی است که صنعت به آن نیاز دارد.

وی تصریح کرد: مسائل حقوقی اقتصاد از دیگر مواردی است که شامل حقوق معاملات و تجارت تا مسائلی مانند مراودات و مسائل پولی و مالی است.

آیت الله مصباح‌یزدی عنوان داشت: مسئله نرخ‌گذاری و بروز قاچاق از دیگر موارد حقوقی است که اگر افرادی از این امور تخلف کنند مجازات می‌شوند و دستگاهی مانند تعزیرات حکومتی باید به آن نظارت داشته باشد.

وی یادآور شد: تأمین نیازمندی‌ کسانی که از عهده تأمین نیازمندی‌های خود برنمی‌آیند از دیگر وظایف حکومت در زمینه اقتصاد است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: برخی نیازمندی‌ها مانند زلزله، حوادث غیر مترقبه و بحران موسمی و اتفاقی است که جبران این نیازها بر عهده حکومت است.

وی با اشاره به وظایف حکومت اسلامی گفت: رعایت ارزش‌های اسلامی یکی از ارزشمندترین وظایف حکومت اسلامی است و مباحثی مانند آموزش، کمک به فقیران، رعایت بهداشت، رسیدگی به ایتام و بیوه‌زنان از جمله مباحثی است که اسلام در مورد آنها دستوراتی دارد.

انتهای پیام/78003/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول