اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

صالحین؛ در ابتدای جاده‏ای دور و دراز

طرح شجره طیبه «صالحین» یکی از برنامه‏های مهم پاسخگویی به شبهه‏ها و سئوال‏های متعدد جامعه جوان ایرانی است که البته اینک باید دید تا چه اندازه به اهداف اصلی خود دست یافته و در این راه خطیر موفق بوده است.

صالحین؛ در ابتدای جاده‏ای دور و دراز

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، بقای هر نهاد، سازمان و تشکیلاتی در گرو به‏روز بودن آن است؛ بسیج نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.

طرح «تحول و تعالی» که چند سالی می‏شود در سپاه پاسداران در حال انجام است، در همین راستا طراحی و اجرا شده و با توجه به اهمیت بسیج به عنوان بدنه مردمی سپاه، این طرح به ویژه در حوزه ایجاد قدرت نرم، توجه ویژه‏ای به بسیج دارد.

در همین راستا، طرح‏های زیادی به صورت میدانی بررسی و با استفاده از تجربیات نیروهای موفق در بسیج، چند طرح به صورت کاربردی آماده ارائه به پایگاه‏های بسیج شده و با تشکیل معاونت تربیت و آموزش بسیجیان در نیروی مقاومت، متولی این طرح‏ها نیز در حال حاضر مشخص شده است.

یکی از مهم‏ترین این برنامه‏ها، طرح «صالحین» است که امسال گسترده‏ترین حوزه فعالیت نیروی مقاومت را تا سطح پایگاه‏های بسیج شامل می‏شود.

آشنایی با علوم قرآنی و اهل بیت (ع)، محور قرار دادن مسجد، حضور با شور و نشاط جوانان در مساجد، رفتارسازی اسلامی، تقویت ایمان و معرفت بسیجی، دوست‏یابی سالم، تعلیم و تربییت مدیران و انسان‏های کارآمد، متعهد و دین‏دار، ایجاد انس، الفت و مهربانی بین اعضای حلقه‏های صالحین، پاسخگویی به شبهات و سئوالات ذهنی جوانان و . . . تنها بخشی از اهداف این پروژه مهم است.

در برهه کنونی، باید واکاوی شود که طرح صالحین و ارتباطش با تعلیم و تربیت اسلامی تا چه حد در جامعه مورد اقبال قرار گرفته و چه مشکلات و مزایایی دارد و راهکاری ارتقای روش‏های اجرای آن چیست.

صالحین؛ طرحی معرفتی و بصیرتی

امام جمعه بسطام در این زمینه گفت: باید از لحاظ معرفتی و بصیرتی در جامعه و به خصوص نسل جوان کار اصولی و هدفمند صورت گیرد و صالحین، پروژه‏ای از این دست است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس معصومی با اشاره به اهمیت بحث تربیت در جامعه گفت: باید به تعلیم و تربیت اسلامی در جامعه توجه کنیم؛ چرا که تربیت مقدمه تعلیم و پیشرفت و اعتلای جامعه است.

وی با اشاره به هجمه دشمن بر جامعه اسلامی افزود: دشمنان از اسلام و فرهنگ غنی و مترقی آن می‌هراسند و به همین دلیل در تلاش هستند تا با تهاجم فرهنگی ما را از این اصول متعالی دور کنند.

امام جمعه بسطام تاکید کرد: باید از لحاظ معرفتی و بصیرتی در جامعه و به ویژه نسل جوان کار شود و تشکیل حلقه‌های صالحین در بسیج بسیار با اهمیت و در راستای همین برنامه مفید است.

معصومی خاطرنشان کرد: باید جوانان را با نقشه‌های دشمنان آشنا و آنان را در ابعاد عقیدتی و سیاسی مجهز و مسلح کرد تا بتوانند با تفکر و تعقل به جنگ دشمن بروند و توطئه‌های آنها را خنثی کنند.

صالحین؛ عرصه گسترش فرهنگ غنی تشیّع

امام جمعه مجن نیز گفت: باید در گسترش فرهنگ غنی تشیّع در عرصه جامعه و بین‌المللی تلاش کنیم و طرح صالحین می‏تواند در این زمینه مؤثر باشد.

حجت‏الاسلام والمسلمین حسین جناتی با اشاره به تهاجم مسموم دشمنان علیه جهان اسلام و تفکرات متعالی آن اظهار داشت: افرادی مانند شهید مطهری که متفکر و فیلسوف بودند، برابر شبهات و شبیخون فرهنگی دشمنان به خوبی عمل کرده و جواب آنها را می‌دادند.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی برابر تفکر مادی غرب دشمنان اسلام به پا خاسته و تمام توان خود را برای جلوگیری از گسترش این تفکر ناب به کار بسته و از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

امام جمعه مجن خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای اسلامی داشته باشیم، باید تلاش کنیم تا افکار و عقاید نسل خود را هرچه بیشتر با اسلام و احکام آن آشنا کنیم و از این راه از بزرگان این عرصه مانند شهید مطهری کمک بگیریم.

جناتی تصریح کرد: باید در گسترش فرهنگ غنی شیعه در سطح منطقه و بین‌المللی تلاش کنیم و نگذاریم این فرهنگ به عنوان فرهنگ خشونت و تروریسم در جهان مطرح شود.

وی با تاکید بر تهاجم فرهنگ غرب در جهان اسلام گفت: باید هدفمند و با برنامه به سمتی حرکت کنیم تا توطئه دشمنان را پاسخ گفته و نسل جوان را با نقشه‌های آنان آشنا و موجبات شکست فرهنگ غرب را فراهم آوریم.

رفع شبهات؛ هدف اصلی حلقه‌های صالحین

مسئول تربیت و آموزش سپاه شهرستان شاهرود نیز گفت: باید تلاش کنیم تا در حلقه‌های صالحین به شبهات اعضا پاسخ درست و منطقی دهیم.

حجت‌الاسلام سیدرضا مرتضوی با بیان اینکه حلقه‌های صالحین باید هدف‏دار تشکیل شوند، اظهار داشت: باید توجه شود که جلسات هدف‏دار تشکیل و در هر جلسه نتیجه‌گیری درست از بحث انجام شود.

وی افزود: باید دقت شود تا شبهات متربیان مطرح و به درستی و منطقی پاسخ داده شود و برای متربیان ایجاد شبهه جدید نکند.

مسئول تربیت و آموزش سپاه شهرستان شاهرود تصریح کرد: اکنون که مدت کمی تا انتخابات باقیمانده است، باید جهت‌گیری حلقه‌ها به سمت انتخابات و تلاش در حضور حداکثری و پرشور اعضا در انتخابات معطوف شود.

مرتضوی بیان داشت: باید دقت شود تا سخنان رهبری در خصوص انتخابات و انتخاب اصلح در حلقه‌ها بحث شود تا جهت‌گیری درستی از انتخاب اصلح در حلقه‌ها و بعد انتقال به خانواده اعضا صورت گیرد.

وی با تاکید بر بحث انتخابات و آگاه‌سازی جامعه درباره اهمیت حضور و انتخاب اصلح گفت: باید تلاش کنیم تا همه جامعه در انتخابات حضور داشته و اصلح را انتخاب کنند و این جز با بازخوانی سخنان رهبرانقلاب و بصیرت‌افزایی در حلقه‌های صالحین محقق نمی‌شود.

مسئول تربیت و آموزش سپاه شهرستان شاهرود تاکید کرد: باید دقت شود تا از مصداق در جلسات حلقه‌های صالحین در خصوص انتخابات ریاست‌ جمهوری و شوراها بحث نشود و فقط شاخص‌ها بیان و تبیین شود.

حفظ ارزش‌ها؛ اولویت دیگر نظام صالحین

مسئول نظام صالحین شهرستان شاهرود نیز گفت: حفظ اسلام و ارزش‌های ناب آن یکی از مهم‏ترین اولویت‌های نظام شجره طیبه صالحین است.

حجت‌الاسلام سیدرضا مرتضوی اظهار داشت: شهدا با تأسی از مکتب اسلام و اهل بیت(ع) به دفاع از اسلام و انقلاب برخاستند و در این راه تا گمنامی پیش رفته و با خدا معامله‌ای شیرین کردند.

وی خاطرنشان کرد: امروز دشمن با جنگ نرم خود و اغواگری و افسون و با استفاده از تمام امکانات خود به مقابله با فرهنگ ما برخاسته و ما باید هوشیار بوده و دفاع درست را انجام دهیم.

مسئول نظام صالحین شهرستان شاهرود بیان داشت: شهدا به ما آموختند که باید تا آخرین نفس از راه و هدف متعالی اسلام و انقلاب دفاع کنیم و قدم گذاشتن در این راه نیاز به بصیرت، آگاهی و تربیت معرفتی و بصیرتی دارد.

وی افزود: ما در حلقه‌های صالحین می‌توانیم به تربیت، معرفت و مهارت دست یابیم و برابر جنگ نرم دشمن آرایش درست را اتخاذ کنیم و دشمن را مغلوب کنیم.

مرتضوی تصریح کرد: باید آگاه و هوشیار باشیم و گوش به فرمان ولایت در مسیر روشن اسلام و انقلاب حرکت کنیم و دشمنان را در رسیدن به اهداف پلیدشان ناکام بگذاریم.

راهی دور و دراز در پیش است

به هر حال، هدف اصلی برگزاری حلقه‌های صالحین در پایگاه‌های مقاومت بسیج، تقویت باورهای دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی در بین اقشار بسیج و در ادامه تعمیم آن به کل جامعه است.

امری که باید در این بین مد نظر قرار گیرد، این است که در برگزاری مباحث هیچ محدودیتی نیست و با توجه به علاقه اعضا، موضوعات مختلف مطرح و نتیجه‌گیری می‌شود.

بانوان جامعه نیز امروز باید با قوت بیشتری وارد طرح صالحین شوند و در حلقه‌های صالحین مباحث خانه و خانواده و تحکیم بنیان خانواده اسلامی را دنبال و در راستای کسب اطلاعات و انتقال تجربیات در این حلقه‌ها در زمینه گسترش فرهنگ اسلامی و تحکیم بنیان خانواده‌ها تلاش جدی کنند و دانست که راهی دور و دراز در پیش است.

انتهای پیام/74002/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول