اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر نیرو اعلام کرد

تولید روزانه 12 میلیون مترمکعب آب شیرین در حوزه خلیج‌فارس

وزیر نیرو با بیان اینکه روزانه 12 میلیون مترمکعب آب شیرین توسط آب شیرین‌کن‌ها در حوزه خلیج‌فارس تولید می‌شود، گفت: طرح‌های جدید آبرسانی وزارت نیرو، تنش‌های بین‌المللی را در حوزه آب کم کرده است.

تولید روزانه 12 میلیون مترمکعب آب شیرین در حوزه خلیج‌فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس مجید نامجو در حاشیه کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی و همچنین بزرگترین آب شیرین‌کن ایران ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زمین‌لرزه در بشاگرد گفت: طی دولت نهم پروژه‌ای در راستای آبرسانی به بشاگرد از طریق سد جگین به تصویب رسید که این پروژه در مراحل نهایی خود قرار دارد.

وی با بیان اینکه در زمین لرزه‌های اخیر بشاگرد طی ساعات کوتاهی جریان برق و آب مجدد متصل و برقرار شده است ادامه داد: یکی از دستگاه‌های پویا در حوزه خدمات‌رسانی هستیم.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طی دهه نخست انقلاب، کشور در حوزه آبرسانی درگیر تکمیل پروژه‌هایی بود که توسط خارجی‌ها در قبل از انقلاب آغاز و یا رها شده بود افزود: در دهه دوم نیز تمام منابع به ویژه در حوزه استانی و محلی، برای توسعه سیستم آبرسانی در استانها متمرکز شد.

وی با بیان اینکه در دهه دوم یک سری پروژه‌های مهم ملی نیز همانند سد کرخه به بهره‌برداری رسید گفت: دهه سوم انقلاب دهه خودباوری مهندسی ایرانی در حوزه آب و نیرو بود به نحوی که در این دهه انتقال آب بین حوزه‌ای و استانی آغاز شد.

نامجو یادآور شد: طی دهه سوم طرحهایی همانند انتقال سد کوثر به استان‌های جنوبی و همچنین انتقال آب سد توسی به مشهد نیز محقق شد.

نامجو با بیان اینکه در دولت نهم و دهم 17 سد به بهره‌برداری رسیده است، بیان کرد: 11 مورد از اینها طی دو سال اخیر بهره‌برداری شده است.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی سدهای جدید در کشور تاکید کرد: در برنامه جدید آبرسانی کشور، بنابراین انتقال آب از فرامرزها به داخل کشور داریم که این افتخار نصیب دولت دهم شده است به نحوی که، رئیس جمهور طی مذاکراتی با تاجیکستان زمینه انتقال آب را به ایران فراهم آورده است.

به گفته وزیر نیرو حرکت به سمت توسعه آب شیرین‌کن‌ها با استفاده از آب خلیج‌فارس نیز به عنوان یک سیاست کلان در حوزه آبرسانی کلید خورده است.

نامجو تصریح کرد: به رئیس جمهور این اطمینان را می‌دهیم که در بودجه سال جاری اعتبار موردنیاز برای اجرای انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران نیز که در حال حاضر در کمیسیون تلفیق بر روی آن بحث است را ببینیم و موانع موجود را رفع کنیم.

نامجو با اشاره به مختصات و مشخصات آب شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس اضافه کرد: 30 درصد از آب شیرین‌کن این مجتمع به هرمزگان اختصاص و مابقی آب در راستای مصرف در صنایع چادرملو مثل سرچشمه در استان‌های یزد و کرمان و همچنین روستاهای موجود در مسیر انتقال می‌یابد.

به گفته نامجو طرح‌های جدید ایران در آبرسانی، تنش‌های بین‌المللی را نیز پیرامون آب کم کرده است.

وی بیان کرد: با مصوبه خرید تضمینی آب به قیمت تمام شده، دیگر نگرانی از بابت توسعه آب شیرین‌کن‌ها در کشور نداریم.

نامجو گفت: پس از انتشار اخبار طرح آب شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی، تقاضاهایی از سراسر کشور پیرامون دریافت مجوز آب شیرین‌کن‌ها به وزارت نیرو وصول شده است.

به گفته این وزیر دولت دهم در حال حاضر سهم ایران از تولید روزانه 12 میلیون مترمکعب آب شیرین توسط آب شیرین‌کن‌ها در حوزه خلیج‌فارس تنها 3 درصد است.

انتهای پیام/88001/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول