اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان خبر داد

کاهش 100 درصدی مبارزه با آفت سن مادر در مزارع کردستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: در 25 هزار هکتار از مزارع استان امسال مبارزه با آفت سن مادر صورت گرفت که این میزان نسبت به سال گذشته 100 درصد کاهش داشته است.

کاهش 100 درصدی مبارزه با آفت سن مادر در مزارع کردستان

محمد قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج به بیان آخرین وضعیت مبارزه با آفت سن در استان اشاره و اظهار کرد: مبارزه با سن مادر در سطح مزارع استان پایان یافته و مرحله دوم به عبارتی مبارزه با پوره سن در شهرستان‌هایی هم چون کامیاران، سقز و قروه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌های استان مرحله دوم مبارزه با آفت سن به حد لازم نرسیده است، تصریح کرد: شبکه‌های مراقبت همواره در حال پایش و بررسی مزارع استان هستند و به محض اطلاع از اینکه مبارزه به حد لازم برسد کشاورزان را آگاه می‌کنند.

قاسمی بیان داشت: با توجه به سمپاشی و اقداماتی که سال گذشته در راستای مبارزه با آفت سن در استان صورت گرفته بود سطح مبارزه در سال جاری به طور قابل ملا‌حظه‌ای کاهش یافته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: در 25 هزار هکتار از مزارع استان امسال مبارزه با آفت سن مادر صورت گرفت که این میزان نسبت به سال گذشته 100 درصد کاهش داشته است.

قاسمی خاطرنشان کرد: امسال خوشبختانه تراکم آفت سن در مزارعی هم که مشاهده شده، پایین بود و به ندرت به یک عدد در مترمربع می‌رسید.

وی عنوان کرد: کشاورزان استان آگاهی و درک مناسبی از نحوه مبارزه و شناخت آفت سن پیدا کرده‌اند و در مواقع زیادی بدون نیاز به حضور کارشناس خود اقدام به مبارزه می‌کنند.

قاسمی کمترین سطح مبارزه با آفت سن مادر را مربوط به شهرستان‌های بیجار و دیواندره ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه بیجار و دیواندره دارای بیشترین سطح زیرکشت گندم استان هستند امسال تنها حدود 500 یا 600 هکتار مبارزه با آفت سن مادر در این دو شهرستان صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان اعلام کرد: حدود 300 دستگاه سمپاش توربولاینر در استان کردستان وجود دارد و استان از این لحاظ بسیار مجهز شده است.

قاسمی به میزان مبارزه با علف‌های هرز در استان اشاره کرد و گفت: در سطح 65 هزار هکتار از مزارع استان با علف‌های هرز مبارزه شده است.

وی ادامه داد: کشاورزان برای کاهش هزینه‌های لازم اقدام به مخلوط کردن سموم حشره‌کش و علف‌کش می‌کنند و همزمان به مبارزه با علف‌های هرز و حشرات مضر می‌پردازند که این امر همواره نتیجه‌بخش بوده است.

وی با تاکید بر این مطلب که بدون نسخه به کشاورزان سم داده نمی‌شود، اظهار داشت: کشاورزان در صورت نیاز به سم باید حتما از طریق کلینیک‌های گیاه‌پزشکی اقدام و از این مکان نسخه لازم را تهیه کنند تا فروشندگان مجاز سموم به سم موردنیاز را در اختیار آنها قرار دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان به مشکلات باقی‌مانده سموم در آب، خاک و محصولات غذایی اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از مشکل باقی مانده سموم در خاک، آب و محصولات غذایی، سموم باید در زمانی که حداکثر کشندگی را دارند مورد استفاده قرار گیرند.

قاسمی اعلام کرد: در مزارع گندم از زمان سمپاشی تا موقع مصرف و برداشت حدود دو ماه طول می‌کشد و هیچ نوع سمی وجود ندارد که در این مدت مصرف نشود.

وی ادامه داد: اکثر سمومی که در مزارع گندم مورد استفاده قرار می‌گیرند دوره کارنس آنها حدود 2 تا 3 هفته است لذا مصرف سم در مزارع گندم هیچ گونه مشکلی از لحاظ باقی‌مانده سموم ندارد.

قاسمی اظهار داشت: در مورد محصولات تازه‌خوری و گلخانه‌ای هم‌چون خیار و گوجه‌فرنگی نیز از لحاظ باقی‌مانده سموم نظارت صورت می‌گیرد، همواره به گلخانه‌داران توصیه می‌شود که از سموم کم‌خطر استفاده کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان از تشکیل کمیته بررسی فروشندگان مجاز و تولید محصول سالم در استان خبر داد و تصریح کرد: در نظر داریم از طریق این کمیته تولیدکنندگان محصول سالم در استان را شناسایی تا محصول آنها وارد بازار شود.

قاسمی در پاسخ به اینکه چه مدت از تشکیل این کمیته در استان می‌گذرد و آیا تاکنون تولیدکننده‌ای در استان شناسایی شده و زمان دقیقی برای عملیاتی کردن جداسازی محصولات سالم و ارگانیک از سایر محصولات در استان پیش‌بینی شده است؟ گفت: حدود یک سال از تشکیل این کمیته در استان می‌گذرد و اقداماتی انجام شده ولی نمی‌توان هنوز زمان دقیقی برای جداسازی محصولات در بازار اعلام کنیم.

انتهای پیام/79003/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول