اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد:

پروژه دیجیتالی کردن منابع خطی و چاپی در یزد کلید خورد

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد از آغاز پروژه دیجیتالی کردن منابع خطی و چاپی در یزد خبر داد و گفت: تاکنون 50 درصد کار انجام شده و امیدواریم ظرف یک ماه آینده، تمام کتاب‌های ارزشمند موجود در این مرکز عکسبرداری و اسکن شود.

پروژه دیجیتالی کردن منابع خطی و چاپی در یزد کلید خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا ملک‌ثابت پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به تاریخچه‌ای از مرکز اسناد ملی در استان یزد اظهار داشت: این مرکز کار جمع‌آوری، نگهداری و پردازش اسناد را بر عهده دارد.

وی افزود: اسناد قابل بررسی توسط این مرکز شامل اسناد دولتی و اسناد در اختیار مردم است و مرکز اسناد و کتابخانه ملی در استان‌های مختلف موظف به شناسایی و نگهداری از این اسناد است.

ملک‌ثابت با اشاره به اسناد مهم تاریخی در استان یزد خاطرنشان کرد: این اسناد در قالب فیلم، عکس، کتاب، صوت و حتی برگه‌ای کاغذ در اختیار این مرکز قرار دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اسناد ارزشمند نیز در ادارات استان بایگانی شده است، افزود: ادارات معمولا فضا و نیروی بسیاری را صرف بایگانی اسناد می‌کنند که در این میان مرکز اسناد استان یزد بر اساس قوانین، وارد عمل شده و پس از جمع‌آوری اسناد و کارشناسی آنها بر اساس فرم از پیش نوشته شده، آنها را طبقه‌بندی می‌کند.

* 73 نیسان سند از دادگستری یزد خارج شد

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد ادامه داد: این اقدام چندی پیش در دادگستری استان یزد انجام شد و 73 نیسان برگه کاغذ و اسناد از آنجا خارج شد و با این اقدام 500 مترمربع از فضای دادگستری استان یزد آزاد شد.

ملک‌ثابت با بیان اینکه برخی دستگاه‌های خودسرانه اقدام به امحای اسناد کرده‌اند، تصریح کرد: این اقدام آنها پیگرد قانونی دارد.

وی از مدیران دستگاه‌ها خواست تا نظارت دقیقی بر نگهداری اسناد داشته باشند و در صورتی که فضا برای نگهداری ندارند، موضوع را با مرکز اسناد درمیان بگذارند تا نسبت به ساماندهی اسناد آنها اقدام شود.

ملک‌ثابت همچنین بیان کرد: 205 میلیون برگ سند که یک میلیون و 700هزار برگ از آنها اسناد ضروری تشخیص داده شدند در مرکز اسناد استان یزد به صورت دستی و دیجیتال ساماندهی شده‌اند و بیش از 203 میلیون برگ سند نیز غیرضروری بودند که مجوز امحا دریافت کردند.

وی یادآور شد: بر اثر این فرآیند و تخلیه اسناد از ادارات، 5هزار مترمربع فضای بایگانی در کل ادارات استان یزد تخلیه شد.

این مسئول همچنین از جمع‌آوری 237هزار سند از شهرداری‌های شهرهای عقدا، یزد و ... خبر داد و اظهار داشت: در میان این اسناد برخی اسناد ارزشمند تاریخی نیز یافت شده است.

* فضا داشته باشیم، اجازه امحای یک برگ سند را نیز نخواهیم داد

ملک‌ثابت خاطرنشان کرد: اگر همکاری لازم برای قرار دادن یک سوله در اختیار مرکز اسناد ملی استان یزد صورت گیرد، اجازه نخواهیم داد حتی یک برگ سند امحا شود زیرا اکنون تبادل کاغذ در ادارات محدود است و زمانی فرا می‌رسد که همین اسناد در ظاهر فاقد ارزش، کاربردی می‌شود.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تجهیز مجازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد عنوان کرد: بستر لازم برای ارتباط پژوهشگران استان به صورت آن‌لاین با استان‌های دیگر با هدف سهولت کار پژوهشی فراهم شده و اسناد سایر استان‌ها نیز از طریق فضای مجازی به راحتی در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد همچنین از تلاش برای تکمیل آرشیو شفاهی در این مرکز خبر داد و اظهار داشت: آرشیو شفاهی مفصلی در این مرکز جمع‌آوری شده و با افراد بسیاری از جمله مهدی آذریزدی، استاد مشکیان و ... که اغلب آنها دار فانی را وداع گفته‌اند، مصاحبه شده است.

* دعوت از خبرنگاران برای تکمیل آرشیو شفاهی مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد

وی از خبرنگاران نیز برای تکمیل آرشیو شفاهی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد دعوت به همکاری کرد.

ملک‌ثابت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه نسخ و اسناد خطی رتبه چهارم را در کشور دارد، افزود: یزد پس از استان‌های خراسان رضوی، تهران و قم، رتبه چهارم را در نسخ خطی و اسناد ملی دارد.

وی افزود: به تازگی نیز قدیمی‌ترین نسخه خطی با عنوان «من لایظهر فقیه" به سال 574 مربوط به شیخ صدوق در یزد پیدا شده است.

ملک‌ثابت، شرایط اقلیمی و دوری یزد از تهاجم‌های دشمن در اعصار و دوره‌های مختلف را علت باقی‌مانده اسناد در این استان دانست.

انتهای پیام/2464/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول