اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از گره‏های کور واحدهای کارگری گزارش می‏دهد

کارگران: حقوق 6 ماه را نداده‏اند/ مسئولان: دادخواست صدور رأی دهید

کارگران سمنانی در حالی از به تعویق افتادن بیش از شش ماه حقوق و مزایای خود در واحدهای تولیدی گله دارند که مسئولان ذی‏ربط بدون توجه به سابقه سنواتی آنها، می‏گویند اگر کارگری حقوق نگرفته، می‏تواند دادخواست صدور رأی دهد تا بررسی شود.

کارگران: حقوق 6 ماه را نداده‏اند/ مسئولان: دادخواست صدور رأی دهید

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سمنان را همواره یکی از قطب‏های صنعتی و معدنی کشور می‏دانند و شهر سمنان از دیرباز تاکنون، از شهرهای صنعتی و کارگری ایران بوده است.

نخستین کارخانه صنعتی سمنان با نام شرکت ریسمان‏ریسی سمنان و نساجی پارس تهران با سرمایه‏گذاری بخش خصوصی آغاز به کار کرد و امروز این استان دارای حدود 2 هزار واحد تولیدی و صنعتی خرد و کلان است.

استان سمنان در حال حاضر با داشتن چندین شهرک و ناحیه صنعتی در نزدیکی خود، به یکی از قطب‏های صنعتی کشور تبدیل شده است و محل مناسبی برای سرمایه‏گذاری بخش خصوصی به شمار می‌رود.

صنعت سمنان در سال‏های اخیر، بیش از 60 درصد از سهم صادرات استان سمنان به خارج از کشور را به خود اختصاص داده و این روند همواره رو به رشد بوده است.

در شهرک‏ها و ناحیه‏های صنعتی واقع در شهرک‏های صنعتی اطراف سمنان، تعداد بیش از 500 واحد تولیدی صنعتی در حال بهره‏برداری و نزدیک به یک هزار واحد مستقر هستند.

شمار زیادی از کارگران در این واحدها، چرخ‏های اقتصاد و تولید مملکت را می‏چرخانند؛ اما همواره با نامهربانی‏هایی مواجه هستند.

کارگران سمنانی از به تعویق افتادن بیش از شش ماه حقوق و مزایای خود در واحدهای تولیدی گله دارند و امروز نیز شمار زیادی از کارگران یک واحد تولیدی کاشی در سمنان مقابل این واحد تولیدی تجمع کردند و از ادامه کار تا زمان دریافت مطالباتشان دست کشیدند.

این امر بهانه‏ای شد تا در گزارشی به مشکلات این کارگران و دریافت دیدگاه‏های مسئولان ذی‏ربط در استان سمنان بپردازیم.

حقوقمان را بدهند، کار می‏کنیم

یکی از کارگران این واحد تولید کاشی که مقابل در ورودی کارخانه ایستاده است و لباس کار بر تن، نمی‏داند باید به داخل واحد تولید باز گردد یا همچنان به اعتراضش ادامه دهد، در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان می‏گوید: ما هر روز صبح زود به کارخانه می‏آییم که کار کنیم و لقمه‏ای نان حلال برای خانواده‏مان ببریم؛ قصد ما فرار از کار نیست.

وی می‏افزاید: مسئولان کارخانه از زمانی که حقوق آبان ماه سال 91 را آن هم با هزار التماس و خواهش داده‏اند، دیگر پرداختی نداشته‏اند و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و گرانی‏هایی که هر روز بیشتر از قبل می‏شود، سوال ما این است که باید چطور بدون حقوق زندگی کنیم.

این کارگر که با زبان مازندرانی با اطرافیانش سخن می‏گفت و مشخص بود اصالتاً بومی سمنان نیست، ادامه می‏دهد: خانواده خرج دارد و برای تامین هزینه‏های منزل و فرزندانم، مجبور هستم پس از ساعت کاری در کارخانه به کارهای دیگری بپردازم تا نان بخور و نمیری به خانه ببرم؛ شرایطمان خیلی سخت شده و دیگر نمی‏توانیم با این وضع ادامه دهیم.

وی تصریح می‏کند: ما مشکلی با کار نداریم؛ اصلاً آمده‏ایم که کار کنیم؛ حقوقمان را بدهند، دوباره با قوت سر کارمان برمی‏گردیم اما با این شرایط نمی‏دانیم باید چه تصمیمی بگیریم.

فروش خوبی دارند؛ اما حقوق نمی‏دهند

یکی دیگر از کارگران که تلفن همراهش را در دست چپش گرفته و دائماً راه می‏رود، وقتی خبرنگار فارس به سراغش می‏رود، با نوعی تعجب نگاهی می‏کند و می‏گوید: شما از کجا آمده‏اید؟ مأمور جایی هستید یا برای درآوردن آمار کارگران اینجا آمده‏اید؟

وی که با همین روحیه نخواست نامش در گزارش ذکر شود، پس از اینکه خبرنگار فارس خود را معرفی کرد و تشریح کرد که هدفش رفع مشکلات کارگری است، اظهار داشت: ما این همه بدبختی کشیدیم، کسی به داد ما نرسید؛ امروز حداقل شما آمده‏اید.

این کارگر افزود: کدام نیروی اداری یا کاری در شرایط فعلی حاضر است شش ماه حقوق و مزایا نگیرد؛ عیدی و سنوات سالانه‏اش را ندهند؛ حق مسکن و بن کارگری را دریافت نکند و باز هم به ادامه کارش بپردازد.

او اعتقاد دارد: کارخانه فروش خوبی دارد؛ خط‏ های تولید فعال است و ما در حال آماده‏سازی محصولات تولیدی برای فروش هستیم؛ کالاهای موجود در انبارها همه فروخته شده اما باز هم حقوقمان را درست و به‏موقع نمی‏دهند.

این مرد میان‏سال که حالا کمی آرام‏تر از چند دقیقه قبل با خبرنگار فارس سخن می‏گوید، می‏افزاید: اگر فروش کارخانه خوب نبود یا خطوط تولید تعطیل می‏شد، ما حرفی نداشتیم و صبر می‏کردیم تا اوضاع درست شود؛ اما وقتی می‏بینیم کارخانه فروش دارد و حق ما را نمی‏دهند، نمی‏توانیم اوضاع را تحمل کنیم.

حق بیمه را هم نمی‏دهند؛ دفترچه بیمه‏مان اعتبار ندارد

یکی دیگر از کارگران که در جمعی پنج نفری گویا میان‏دار است و همه، توجهشان به سخنان او معطوف شده، برای خبرنگار فارس جلب نظر می‏کند؛ احساس می‏شود او باید حرف‏های خوبی برای گفتن داشته باشد.

وقتی به سراغش می‏رویم، با تیزهوشی خاصی وقتی ضبط صوت را در دست خبرنگار فارس می‏بیند، می‏گوید: آقای خبرنگار هم آمد!

وی در پاسخ به سوالات خبرنگار فارس با گرمی خاصی درد و دلش را می‏گوید و می‏افزاید: کارخانه قبلاً بیش از 300 نفر نیروی کار داشت که امروز تنها حدود 140 نفر از آنها مانده‏اند؛ مسئولان کارخانه بقیه را به دلایل مختلف که یکی از مهم‏ترین آنها شرکت در این تجمع‏هاست، بیرون کرده‏اند.

او ادامه می‏دهد: واحد تولیدی ما هم‏اکنون در سه شیفت کاری با این نیروها در حال کار است و تولید خوبی هم داریم؛ گذشته از پرداخت حق و حقوق و مزایای رسمی ما، مدیران کارخانه چند ماه است که حق بیمه کارگران را هم نداده‏اند.

این کارگر می‏افزاید: وقتی برای درمان به یکی از بیمارستان‏ها مراجعه کردم، متوجه شدم که دفترچه بیمه‏ام اعتبار ندارد و باید هزینه‏های درمان را آزاد بپردازیم؛ این در حالی است که حق بیمه هر ماه از فیش حقوق ما کم می‏شود اما آن را به حساب تامین اجتماعی نمی‏ریزند.

وی باز هم تاکید می‏کند: فروش کارخانه خیلی خوب است؛ حتی صادرات هم داریم ولی نمی‏دانیم چرا حقوق ما را نمی‏دهند. تامین اجتماعی به علت پرداخت نشدن حق بیمه، شماری از تولیدات کارخانه را که حدود 10 هزار متر مربع کاشی بود، برچسب مزایده زده بود؛ اما مدیران کارخانه تمام برچسب‏ها را کنده و آن کاشی‏ها را هم فروختند؛ پس مشکل، فروش نیست.

گاز کارخانه قطع است؛

آخرین کارگری که خبرنگار فارس چند دقیقه قبل از حضور نیروهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کلانتری به سراغش رفت و گفت‏وگویش را از ترس ضبط نوشته‏ها و مستنداتش خیلی سریع تمام کرد، فردی بود که به قول خودش سابقه طولانی کار در این واحد تولیدی داشت.

این کارگر از قطع گاز کارخانه به علت پرداخت نکردن بدهی قبلی خبر داد و گفت: ماموران شرکت گاز هر روز به کارخانه مراجعه کرده و اخطارهای لازم را ارائه می‏کنند؛ دیروز هم که کار را یک‏سره کرده و گاز را قطع کردند.

وی افزود: این کارخانه بزرگ تولید کاشی بدهی‏های قابل توجهی به شرکت‏های آب، برق، گاز و . . . دارد و تلفن‏ها هم به علت بدهی قطع شده است.

گفت‏وگوی نیمه تمام با این کارگر را با این نکته پی می‏گیریم که قطع گاز این واحد تولیدی بزرگ سمنان در حالی صورت گرفته است که استاندار سمنان و مسئولان استانی چندی قبل در قالب بخشنامه‏ای، شرکت گاز استان سمنان را موظف کرده بودند تا از هرگونه قطعی گاز صنایع بدون هماهنگی خودداری کند.

گرچه عملکرد شرکت گاز استان سمنان در دو سال اخیر به هیچ وجه مورد قبول مسئولان استان سمنان نبوده و حتی نماینده مردم شهرستان‏های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس نیز بارها به این عملکرد اعتراض کرده است، اما امروز باید دید این قطعی گاز با چه مجوزی صورت گرفته است.

دادخواست بدهند، یک هفته‏ای رأی می‏دهیم

گله‏ها و اعتراض‏های کارگران سمنانی در حالی مطرح شد که خبرنگار فارس برای بررسی بیشتر موضوع، به سراغ قائم مقام و معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان رفت.

تماس نخست با «اسماعیل غنیان» منوط به بررسی موضوع توسط کارشناسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان شد؛ اما ساعتی بعد، در تماس دوم وی مسائلی را مطرح کرد که قابل تأمل است.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به خبرنگار فارس گفت: معوقه حقوق در واحدهای تولیدی استان سمنان وجود دارد و همواره از گذشته نیز شاهد آن بوده‏ایم و این امر، چیز جدیدی نیست.

غنیان اضافه کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در اجرای قانون مشکلی ندارد و در صورتی که کارگران برای دریافت مطالبات خود دادخواست رسمی ارائه دهند، مسئله پیگیری می‏شود.

وی تصریح کرد: پس از صدور رأی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان، دادگستری مسئله را پیگیری می‏کند و ما در حوزه تنظیم روابط کار مشکلی نداریم.

سخنان قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در حالی مطرح می‏شود که بر اساس عرف، در صورتی کارگر دادخواست دریافت حق و حقوقش را ارائه می‏دهد که بخواهد ترک کار کند و در این صورت دست کارفرمایان برای تضییع بخش قابل توجهی از مطالبات کارگران باز می‏ماند؛ تامین اجتماعی هزار مانع بر سر دریافت بیمه بیکاری پیش روی کارگر می‏گذارد و سنوات کاری کارگران نیز پس از حضور در واحد تولیدی جدید در حقوقشان محسوب نخواهد شد.

معوقه حقوق از 10 سال پیش هم وجود داشته است

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان همچنین می‏گوید: معوقه حقوق در واحدهای تولیدی استان سمنان از 10 سال پیش هم وجود داشته است و این امر چیز جدیدی نیست.

غنیان می‏افزاید: برخی از واحدهای صنعتی به علت مسائلی که با اعمال تحریم‏های اقتصادی پیش آمده است، دچار مشکل شده‏اند و البته بیشتر مشکلات به سوء مدیریت‏ها باز می‏گردد.

وی تصریح کرد: مدیران واحدهای تولیدی به‏روز و هماهنگ با بازار نیستند و این امر، آنها را با چالش‏های جدی مواجه می‏سازد. بسیاری از واحدهای تولیدی برنامه و پیش‏بینی کاری درستی ندارند و در نهایت، کارگران متضرر می‏شوند.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان افزود: اگر کارگری برای دریافت حق و حقوقش مراجعه کند و دادخواست دهد، ظرف یک هفته رأی صادره را دستش می‏دهیم اما کارگران برای حفظ شغل خود و استمرار فعالیت‏هایشان، حاضر نیستند مراجعه‏ای داشته باشند.

غنیان گفت: کارگران می‏گویند اگر طلب داشته باشیم، بهتر از این است که بیکار باشیم و به همین خاطر حاضر به پیگیری رسمی مشکلاتشان نیستند.

وظیفه دولت در تنظیم روابط کار چیست؟

نکته خوبی که قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در زمینه صدور رأی در یک هفته و امتناع کارگران به علت حفظ موقعیت شغلی هر چند نامناسبشان مطرح کرد، از چند زاویه قابل بررسی و البته نقد است.

باید واکاوی کرد که در چنین شرایطی صدور یک برگه رأی تا چه اندازه می‏تواند گره‏های کور مشکلات کارگری را بگشاید؟ یکی از کارگران ترک کار گفته از همین واحد تولیدی، سه روز پیش در تماس با دفتر خبرگزاری فارس در استان سمنان مطرح می‏کرد که رأی پرداخت حق و حقوقش را مهر ماه سال گذشته دریافت کرده است؛ اما خبری از حساب و کتاب نیست.

وی می‏گفت: بارها برای دریافت مطالباتم به دفتر مرکزی کارخانه در تهران مراجعه کرده‏ام؛ اما نه رئیس کارخانه به دفتر می‏آید و نه کسی پاسخگوست.

حال قضاوت با شما مخاطب عزیز است که وظیفه دولت در تنظیم روابط کار چیست و تا امروز تا چه حد به این وظیفه خطیر عمل شده است؟

====================

گزارش از: مرتضی مزینانی‏صفابین

====================

انتهای پیام/2249/ع40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول