اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کودکان ایمن می‌شوند

بی‌احتیاطی ممنوع!

استفاده از عنصر آموزش عامل اتقای ایمنی و کاهش بروز حوادث است که باید همواره کودکان و نوجوانان را از سنین پایه با آن درگیر کرد تا شاهد بروز بی‌احتیاطی‌ها نباشیم.

بی‌احتیاطی ممنوع!

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، از دیرباز خطرات جزو جدایی‌ناپذیر زندگی بشری بوده و همواره به انحای مختلف کاهش اثرات آن را در دستور کار خود داشته است.

در همین راستا آموزش‌های مختلفی در کنار این خطرات به افراد مختلف داده می‌شود تا بتواند با خطرات رو درو شده و زندگی آرامی را در کنار افراد داشته باشند.

چه بسا خطراتی که در لحظه اتفاق می‌افتد اما انسان در شرایط خطر نمی‌تواند از خود عکس‌العملی را نشان دهد و همین باعث وقوع اتفاقاتی می‌شود که فرد خودش را تا آخر عمر سرزنش کرده و یا نتواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.

با تجربه و آموزش، اشخاص می‌توانند در سخت‌ترین شرایط بهترین تصمیم را بگیرند و با اقدام به موقع زندگی یک فرد را نجات داده و یا مانع از بروز حادثه دلخراشی شود که همین امر عامل ایجاد احساس خوشایندی در فرد می‌شود.

امروزه سازمان‌ها و نهادهای مختلف بحث آموزش را در برنامه‌های خود گنجانده‌اند به طوری که در طول سال با برگزاری جلسات مختلف، جامعه هدف خود را به این سمت و سو سوق می‌دهند.

در همین راستا سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان به عنوان یکی از سازمان‌های تأثیرگذار، امر فرهنگسازی را در برنامه کاری خود دارد.

این برنامه با هدف آموزش شهروندی اجرا می‌شود که استقبال خوبی را در بر داشته است.

بیشتر مخاطبان این کلاس‌ها را دانش‌آموزان ابتدایی و کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که در این خصوص و چگونگی برگزاری این کلا‌س‌ها با مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان به گفت‌وگو نشستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از 12 اسفندماه سال گذشته کلاس‌های آموزش شهروندی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

رضا عسکری با بیان اینکه هر روز 200 نفر به صورت میانگین در برنامه‌های نمایشی سازمان آتش‌نشانی همدان شرکت دارند، عنوان کرد: این برنامه با همکاری شهرداری صورت می‌گیرد که در قالب 50 اجرا با عنوان نمایش‌های «بی‌احتیاطی ممنوع» مخصوص دانش‌آموزان دوره ابتدایی برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: کلاس‌های آموزش شهروندی با هدف فرهنگسازی نکات ایمنی و آشنایی کودکان با خطرات و چگونگی مقابله با حوادث است و اینکه در زمان بروز حادثه باید چه اقداماتی انجام دهند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان تصریح کرد: این آموزش‌ها در قالب برنامه‌های نمایشی شاد و مفرح و با زبان خاص کودکان به آنان آموزش داده می‌شود که بتوانند در مواقع رویارویی با خطرات بهترین تصمیم را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های نمایشی تأثیرگذاری بهتری دارند و با سخنرانی یا فقط هشدار دادن نمی‌توان بچه‌ها را آموزش داد و همیشه آموزش‌های غیر مستقیم نتیجه‌بخش‌تر است.

 

عسکری بیان داشت: در این برنامه، عروسکی به نام «شیطونک» تمام کارهای خطرناک را با علائم نشان می‌دهد و در مقابل آن آتش‌نشانان با نمایش و شعر این شیطونک را راهنمایی می‌کنند.

وی یادآور شد: در واقع آموزش و ترویج فرهنگ ایمنی و مقابله با حوادث از جمله عوامل مؤثر در پیشگیری و کاهش حوادث به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان ادامه داد: با توجه به اهمیت ویژه شهروندی در سال‌های اخیر سازمان آتش‌نشانی نیز در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی توانسته است گام‌های بزرگ و مؤثری بردارد به طوری که به صورت میانگین هر ساله تعداد 20 هزار نفر توسط کارشناسان این سازمان در رده‌های مختلف آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال نیز این برنامه‌های نمایشی با هدف آشنایی دانش‌آموزان با خطرات مختلف و عکس‌العمل به موقع آنان در هنگام حادثه برگزار شد.

عسکری عنوان کرد: این برنامه سه سال است که به صورت متوالی اجرا می‌شود و نمایش‌ها و آموزش‌ها باعث می‌شود که کودکان و نوجوانان  بتوانند با 125 تماس گرفته و در عین حفظ خونسری و آدرس‌دهی دقیق از بروز حادثه‌های دلخراش جلوگیری کنند.

وی گفت: سازمان آتش‌نشانی همدان در تلاش است در راستای فرهنگ ایمنی، آموزش شهروندی را در برنامه‌های خود قرار دهد و با برگزاری کلاس‌های اردویی متنوع و توزیع کتابچه‌های متنوع، شرکت در مانور‌های مختلف و توزیع بروشور رسالت خود را به انجام برسانند.

در ادامه با یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی حاضر در سالن گفت‌و‌گو کردیم تا از اثرات این نمایش بر روی وی آگاه شویم.

نیما محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس عنوان کرد: برنامه‌های نمایشی تأثیر بیشتری روی بچه‌ها دارد به طوری که خود من این تأثیر و پیام آن را احساس می‌کنم.

نرگس ایمانی، دانش‌آموز 9 ساله حاضر در این مراسم نیز به خبرنگار فارس گفت: از وقتی در این کلا‌س‌ها شرکت می‌کنم، کلی مطلب جدید یاد گرفته‌ام و آن را به دوستان خود نیز منتقل می‌کنم.

وی ادامه داد: وقتی در این کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنیم اصلاً خسته نمی‌شویم چون فضای شادی برای ما ایجاد شده است.

باید گفت آموزش با زبان خود کودکان و نوجوان در ذهن‌ها ثبت شده و از خاطر آن‌ها پاک نمی‌شود، به همین دلیل آموزش‌ها نتیجه‌بخش‌تر خواهد شد.

تجربه ثابت کرده که همیشه دستور و یا گفتمان مستقیم جواب دلخواه را به ما نمی‌دهد و با هر قشری باید به فراخور سن و موقعیت وی با او سخن 

گفت.

امید است مدارس همدان، زمینه حضور دانش‌آموزان در این برنامه‌های آموزشی را فراهم کنند تا از یک سو شاهد انتقال پیام‌های آموزشی باشیم و از سوی دیگر این قشر از جامعه بتوانند از فضای شاد و مفرح ایجاد شده بهره ببرند.

=======

فاطمه جانی

=======

انتهای پیام/89007/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول