اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرش در پی گره‌گشایی مسئولان

قلب تپنده فرش همدان در آستانه ایستادن

ساختمان تعاونی فرش دستباف همدان به عنوان قلب تپنده فرش استان است در انتظار مستقل شدن است.

قلب تپنده فرش همدان در آستانه ایستادن

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان فرش دستباف سند هویت هنری و فرهنگی ایران است که هر نخ از تار و پودش به هنر متعالی این دیار کهن عجین شده است.

نخ به نخ آن یادگار هنر اجداد و نیاکان ماست که در دل تار و پودها ماندگار شده‌اند برای ما و نسل بعد از ما. هر گره از فرش دستباف، خاطره‌ها از شاهکار دستان هنرمند گذشتگان و گنجینه‌ای از راز و نیازهاست؛ گنجینه‌ای عظیم که باید آن را پاسداشت و سرمایه‌ای که بودنش را همواره ارج نهاد.

سطر به سطر کتابچه ایران کهن، پر است از هنر و هنروری که نام فرشبافی دیار هگمتانه نیز در برگ‌ برگ آن خودنمایی و جلوه‌گری می‌کند.

نام فرش همدان از دیرباز بر تارک ایران‌زمین خوش درخشیده و هنوز هم در آسمان هنر ایرانی می‌تابد و بر بودنش می‌نازد.

و اما...

تداوم این بالندگی بر صفحه گیتی، نیازمند توجه است و توجه و باز هم توجه. چندی است انگشتان هنرمند هنروران همدان در ساختمان تعاونی فرش دستباف، گره در تار و پود نقش‌ها می‌اندازند و هنر خود را از این مکان به دنیا عرضه می‌کنند ولی خبر فروش این ساختمان توسط جهاد کشاورزی، گره‌ای کور بر جان تار و پود فرش همدان انداخته که البته با درایت مسئولان گشودنی است.

برای اطلاع از چند و چون این اتفاق با رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان به گفت‌و‌گو نشستیم.

احمد علی‌بابایی که سخت از وضعیت فعلی ابراز نگرانی می‌کند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: تعاونی فرش دستباف همدان با 3 هزار و 258 متر مربع در میدان عین‌القضات همدان قرار دارد و در حال حاضر امور فرش استان در این مکان پیگیری می‌شود.

وی گفت: این ساختمان در سال 1356 با اعتبارات دولتی خریداری شد و در همان سال اعتبارات دولتی برای ایجاد مرکز آموزش قالیبافی زیر نظر اداره کار و امور اجتماعی وقت، منظور شد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: بعد از آن اداره کار وقت سند این ملک را به نمایندگی از سوی دولت، به نام اداره دخانیات همدان می‌زند.

وی با بیان اینکه این مکان از همان ابتدا متعلق به دولت بوده، گفت: البته کاربری این مکان برای آموزش قالیبافی و فرش دستباف است.

علی‌بابایی افزود: در سال 1365 این ملک به نام دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت شد و این بدان معناست که باز هم صاحب دولتی این ساختمان عوض می‌شود.

وی بیان کرد: در سال 1359 جهاد سازندگی متولی امور فرش روستایی می‌شود که این مسئولیت تا سال 82 ادامه دارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان خاطرنشان کرد: از سال 82 طبق مصوبات شورای عالی اداری کشور، مسئولیت فرش ایران از وزارت جهاد سازندگی وقت به بدنه وزارت بازرگانی منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: در همین راستا توافقنامه‌ای بین وزرای وقت و همچنین معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری، منعقد می‌شود که طبق آن امور فرش به بازرگانی داده شود.

علی‌بابایی افزود: وقتی پیگیر انجام کارهای مربوط به حوزه فرش شدیم مشخص شد در سال 78 این ملک به نام سازمان جهاد سازندگی به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران تنظیم سند شده است.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی مدعی است که این ساختمان متعلق به این سازمان است در صورتی که وقتی متولی فرش تغییر می‌کند باید دوباره سند به نام متولی جدید دولتی زده می‌شد.

* مشکل در شورای برنامه‌ریزی مطرح شود

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه ابراز داشت: وجود برخی تعلل‌ها در وزارت بازرگانی وقت در دهه 80 به دلیل ادغام‌هایی که صورت می‌گرفت زمینه‌ساز عدم پیگیری این موضوع و بهره‌برداری جهاد کشاورزی از این خلأ برای معرفی این ساختمان به عنوان اموال مازاد شد.

وی در ادامه سخنانش گفت: در سفر سوم هیئت دولت به استان همدان سازمان جهاد کشاورزی، این مکان را به عنوان ساختمان مازاد معرفی می‌کند و مصوبه فروش آن را می‌گیرد.

علی‌بابایی افزود: پس از اخذ مصوبه، آن را به مزایده فروش می‌گذارد و به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز فشار می‌آورد که به عنوان متولی بخش فرش باید مکان دیگری را برای فعالیت تشکل‌ها پیدا کند.

وی که معتقد است این مکان متعلق به مجموعه‌ای است که متولی بخش فرش است، گفت: سازمان تازه ادغام شده صنعت، معدن و تجارت از کجا باید مکان دیگری را برای فعالیت این تعاونی دست و پا کند؟

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه تشکل‌های فرش سال‌های سال در این مکان فعالیت کرده‌اند، تصریح کرد: وقتی متولی دولتی عوض می‌شود سند هم باید به نام متولی جدید صادر شود.

* مساعدت شود، بخش فرش جان تازه‌ای می‌گیرد

وی با اشاره به درخواست خود از معاونت برنامه‌ریزی استانداری به منظور برگزاری جلسه‌ای در شورای برنامه‌ریزی به منظور رفع و رجوع این مشکل افزود: هنوز هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

علی‌بابایی تصریح کرد: ما به عنوان مجموعه فرش استان از دست‌اندرکاران دولتی درخواست می‌کنیم در شورای برنامه‌ریزی سند این ملک را به نمایندگی از دولت به نام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بزنند تا امور مربوط به فرش را در آن جا انجام دهیم.

وی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که تا وقتی که بخش فرش دارای متولی دولتی بوده و به بخش خصوصی واگذار نشده، نیازمند مکان مناسبی است، پس باید در این زمینه مساعدت شود.

رئیس اداره فرش همدان در ادامه سخنانش افزود: ما اصلاً نمی‌خواهیم این مکان را به تشکل‌ها واگذار کنیم چون ممکن است در مجمع عمومی آنها، مصوبه فروش این مکان گرفته شود، در آن صورت بخش فرش با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه معتقدم این مکان همواره باید به نام دولت باشد، گفت: نکته قابل توجه این است که این مکان باید به نام دستگاه متولی فرش و با کاربری فرش باشد.

علی‌بابایی با اشاره به نظر سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر فروش این ساختمان افزود: قطع و یقین، مسائلی چون ارزش مالی این ملک، موقعیت تجاری خوب آن و... راهکار مناسبی نبوده و فقط می‌تواند به صورت مقطعی مشکل یک حوزه را حل کند ولی بر مشکلات بخش فرش می‌افزاید.

* 46 هزار بافنده در همدان فعال است

وی با بیان اینکه در حال حاضر 46 هزار بافنده فرش در همدان فعال است که با این مکان پیوند خورده‌اند، خاطرنشان کرد: این مکان قلب تپنده فرش استان است و نمی‌توان به همین سادگی از آن چشم پوشید.

به گفته رئیس اداره فرش همدان می‌توان از ظرفیت این مکان برای احداث موزه فرش، نمایشگاه دائمی فرش، مرکز آموزش تحقیقات فرش و دوره‌های آموزشی بهره کافی و وافی را برد.

وی افزود: با وجود ظرفیت بالای فرش در استان، می‌توان یکی از بزرگترین قطب‌های مدیریتی فرش در غرب کشور را در این مکان ایجاد کرد.

علی‌بابایی تأکید کرد: معتقدم بخش فرش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالایی دارد که اگر به آن توجه شود بخش عمده‌ای از مشکلات بخش بیکاری مخصوصاً در طبقه بانوان حل می‌شود.

وی با اشاره به ارزش افزوده بالای فرش دستباف خاطرنشان کرد: احیای توجه به فرش دستباف ایران نیازمند حمایت در این زمینه است، نه اینکه داشته‌های آن نیز مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: این مکان باید زیر نظر دستگاه دولتی فرش باشد و سندش به نام دستگاه متولی فعلی بخورد ولی کاربری‌اش فرش باشد.

وی خاطرنشان کرد: طی جلسه‌ای که قبلاً برای رفع این مشکل برگزار شد فعلاً سازمان جهاد کشاورزی در زمینه به مزایده گذاشتن این مکان سکوت اختیار کرده ولی در هر صورت باید تصمیمات اساسی در این زمینه و تعیین تکلیف نسبت به آن مد نظر ویژه مسئولان امر باشد.

علی‌بابایی بیان کرد: بنده امیدوارم این مشکل با درایت استاندار همدان به نفع بخش فرش استان حل شود.

امید است با گره‌گشایی به موقع مسئولان، تقویت روزافزون این هنرصنعت را شاهد باشیم و استحکام گره‌های فرش را ناظر....

=========

مریم شهابی‌باهر

=========

انتهای پیام/89002/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول