اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کردستان مطرح کرد

راه‌اندازی خوشه توت‌فرنگی و صنایع لبنی در کردستان / رشد 39 درصدی فعالیت‌های اقتصادی

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان از رشد 39 درصدی فعالیت‌های اقتصادی استان خبر داد و گفت: خوشه توت‌فرنگی و صنایع لبنی با توجه به بسترها و ظرفیت‌های موجود در استان کردستان راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی خوشه توت‌فرنگی و صنایع لبنی در کردستان / رشد 39 درصدی فعالیت‌های اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ارسلان ازهاری در پنجمین جلسه کمیته ساماندهی اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار کردستان در سنندج اظهار کرد: جمعیت استان براساس سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته یک‌میلیون و 493 هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: 985 هزار و 874 نفر معادل 66 درصد جمعیت استان در شهرها و  583 هزار نفر برابر با 35 درصد در روستاهای استان سکونت دارند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت استان در سال 90 به نسبت سرشماری سال 85، 3.7 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: رشد سالانه جمعیت شهری استان از 1.82 درصد در سال 85 به 1.89 درصد در سال 90 رسیده است.

ازهاری میزان باسوادی در استان را 77 درصد عنوان کرد و بیان داشت: 69.5 درصد از جمعیت روستایی استان در حال حاضر باسواد هستند.

به گفته وی، میزان بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از نعمت سواد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 12 درصد بود و این آمار در حال حاضر در مردان روستایی 78 درصد و 61 درصد در بانوان روستایی است.

رشد 39.4 درصدی فعالیت‌های اقتصادی

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان همچنین از رشد 39.4 درصدی فعالیت‌های اقتصادی در استان خبر داد و گفت: رشد توسعه فعالیت‌های اقتصادی در شهرهای استان 38.4 درصد و در روستاها 41.5 درصد است.

به گفته ازهاری، 67.5 درصد اشتغال در حوزه کشاورزی مربوط به روستاها و 4 درصد نیز مربوط به شهرهای استان است.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر در زمینه توسعه کشاورزی اقدامات قابل‌توجهی در سطح استان صورت گرفته است، افزود:‌ زیرساخت‌های خوبی نیز در این راستا در استان ایجاد شده و عمده اعتبارات توسعه بخش کشاورزی نیز دریافت شده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان رفع مشکلات و ایجاد زمینه برای توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در روستاها را از دغدغه‌های اصلی مسئولین استان عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی در استان خوشبختانه شاهد تحول بسیار خوبی در بحث ایجاد اشتغال و رفع مشکلات روستائیان هستیم.

ازهاری با بیان اینکه موقعیت و شرایط استان با توجه به محرومیت آن با سایر استان‌های کشور متفاوت است، گفت: نگاه به استان به ویژه در بحث تخصیص اعتبارات باید ویژه‌تر باشد.

به گفته وی، بیش از 99 درصد بحث توسعه سرمایه‌گذاری در این استان وابسته به بانک‌هاست و ایجاد بسترهای لازم برای ترغیب سرمایه‌گذاران با دادن تسهیلات خاص نیز از اولویت‌هایی است که باید در بحث ساماندهی اشتغال روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار مورد توجه قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان در ادامه از تدوین سند اشتغال و سرمایه‌گذاری استان به عنوان کارشناسانه‌ترین اقدام در این استان نام برد و بیان کرد: نرخ تسهیلات بانکی، تضمین ریسک سرمایه‌گذاری توسط دولت، افزایش اختیارات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران واقعی و دیگر موارد از جمله مشوق‌های سرمایه‌گذاری در کردستان است که در این سند پیش‌بینی شده است.

به گفته ازهاری، کار کارشناسی و مطالعه صورت گرفته بر روی این سند در نوع خود بی‌نظیر بوده و کردستان در این زمینه جزو استان‌های برتر کشور است.

وی با اشاره به اینکه تدوین سند توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کردستان نیز در مرحله پایانی است، گفت: شناسایی ظرفیت‌ها، بسترهای موجود در بازار کار و رشته‌های مورد نیاز آموزش فنی و حرفه‌ای در روستاها و شهرهای استان در این سند به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و براساس آن برنامه‌ریزی صورت شده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار از کردستان به عنوان استانی پیشرو در بحث ایجاد بنگاه‌های توسعه اقتصادی نام برد و افزود:‌ بیش از 92 درصد از بنگاه‌های زودبازده استان منجر به ایجاد شغل شده‌اند.

به گفته ازهاری، نظارت بر کار بنگاه‌ها و پرداخت تسهیلات و یارانه به منظور جلوگیری از بسته‌شدن بنگاه‌های مشکل‌دار از دیگر اقداماتی بوده که در سال گذشته در سطح استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز خوشه صنعتی مصالح ساختمانی در استان فعال شده و به زودی نیز دو خوشه توت‌فرنگی و خوشه صنایع لبنی نیز با توجه به بسترها و ظرفیت‌های خوبی که در استان وجود دارد راه‌اندازی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان در پایان افزود: به منظور نگهداری و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها مجتمع‌های دامی و گلخانه‌ای در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار مورد توجه قرار گرفته‌ است.

انتهای پیام/79002/و40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول