اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جان کری از برگزاری کنفرانس بین‌المللی سوریه اوایل ژوئن خبر داد

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری که در «استکهلم» سوئد برگزار شد ضمن رد گزارشاتی مبنی بر عدم حضور دولت دمشق در کنفرانس بین‌المللی سوریه تأکید کرد که این نشست احتمالاً اوایل ماه ژوئن برگزار می‌شود.

جان کری از برگزاری کنفرانس بین‌المللی سوریه اوایل ژوئن خبر داد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جان کری» روز سه‌شنبه، اعلام کرد که احتمال می‌رود که کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه با حمایت واشنگتن و مسکو اوایل ماه ژوئن برگزار شود.

وی همچنین ضمن اعلام این مطلب، گزارش‌ها را مبنی بر اینکه دولت دمشق در نظر ندارد در این کنفرانس شرکت کند، رد کرد.

«عمران زعبی» وزیر اطلاعات سوریه اوایل امروز، سه‌شنبه، اعلام کرد که دمشق قبل از آنکه درباره حضور در این کنفرانس بین‌المللی تصمیم گیرد، خواستار جزئیات بیشتری درباره این کنفرانس است.

کری در حین سفر خود به سوئد برای شرکت در نشست 8 کشور منطقه قطب شمال به خبرنگاران در این باره گفت: اگر او (اسد) تصمیم بگیرد که در این کنفرانس شرکت نکند، در واقع این یکی از اشتباهات اسد خواهد بود.

زعبی تاکید کرد که مشارکت سوریه در نشست ژنو 2 به اطلاع داشتن از جزئیات و پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه بستگی دارد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت : دمشق تحت هیچ  شرایطی در تلاشی سیاسی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم حاکمیت ملی سوریه را نقض می‌کند مشارکت نخواهد داشت.

جان کری ادامه داد: فکر نمی‌کنم که این مسئله در این برهه از زمان مطرح باشد. روس‌ها، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، پیشتر اسامی افرادی که در این مذاکره شرکت می‌کنند ارائه داده است.

کری اعلام کرد که زمان دقیق این کنفرانس بین‌المللی به سازمان ملل بستگی دارد اما انتظار می‌رود که اوایل ماه ژوئن برگزار شود و بخش اعظمی از کار مذاکرات قبلاً انجام گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا اینگونه ادامه داد: من تقریباً با تمامی وزرای خارجی گروه هسته‌ای که احتمالاً هفته آینده با یکدیگر به منظور برنامه‌ریزی برای این مذاکرات دیدار می‌کنند وارد گفت‌وگو شدم. تماس‌هایی نیز با مخالفان صورت گرفته است.

کری تصریح کرد که امروز صبح با «سلیم ادریس» از مخالفان سوریه وارد گفت‌وگو شده است و او به فرایند مذاکرات متعهد بوده است.

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در «استکهلم» با حضور «فردریک رینفلدت» نخست‌وزیر سوئد گفت: 5 روز از اعلام خبر برگزاری کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه می‌گذارد و بخش بزرگی از کار از پیش بررسی شده است. زمانیکه ما این مسئله را اعلام کردیم، گفتیم اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن برگزار می‌شود و انتظار داریم دقیقا در همان روزها برگزار شود. انتظار می‌رود که اوایل ژوئن برگزار شود.

کری بر تمایل دولت اوباما برای یک راه‌حل صلح‌آمیز برای سوریه تأکید کرد و گفت: ما بر این باوریم که بهترین راه برای آرام کردن سوریه از طریق راه‌حلی است که از طریق مذاکره حاصل شود. اگر اسد تصمیم بگیرد که در کنفرانس شرکت نکند، جهان خواهد فهمید که لفاظی‌های او و همچنین نیات او توخالی است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول