اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیامد حضور دام در مناطق حفاظت‌ شده

سگ‌های گله یوزپلنگ تورانی را از پای درآوردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از تلف شدن یک یوزپلنگ ماده جوان در منطقه حفاظت‌ شده توران به وسیله سگ‌های گله خبر داد.

سگ‌های گله یوزپلنگ تورانی را از پای درآوردند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان سمنان، حمید ظهرابی امروز اظهار داشت: این یوزپلنگ نابالغ در قسمت جنوب غربی این ذخیره‏گاه زیست‏کره، توسط سگ‌های گله از پا درآمد.

وی تصریح کرد: منطقه حفاظت شده توران، بخشی از مجموعه حفاظتی توران (پارک ملی، پناهگاه حیات‏وحش و منطقه حفاظت شده) در استان سمنان است که در سال‌های اخیر، همواره با معضل بزرگ دام‌های اهلی روبه‏رو بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: در این منطقه، تعدادی آغل قدیمی وجود دارد که پیش از معرفی این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده ساخته شده‌اند و بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست چرای دام در محدوده منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات‏وحش، با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در حد ظرفیت قابل برداشت مراتع، امکان‏پذیر است.

ظهرابی ادامه داد: وجود گله‌های گوسفند و سگ‌های نگهبان آنها، علاوه بر ناامنی منطقه برای حیات‌وحش، موجب بروز تعارض‌هایی مانند کشته شدن حیوانات توسط سگ‌های گله می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این، وجود گله‌های گوسفند مازاد بر ظرفیت منطقه، تهدیدی جدی برای مراتع و پوشش گیاهی منطقه محسوب می‌شود که علاوه بر کاهش جمعیت علف‏خواران وحشی منطقه که به عنوان طعمه گوشت‏خواران شناخته می‌شوند، فرسایش خاک و بیابانی شدن مراتع را نیز در پی خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: در پارک ملی توران نیز علی‏رغم غیر قانونی بودن چرای دام در پارک های ملی هنوز هشت آغل دامداری با داشتن پروانه چرا مستقر هستند.

ظهرابی در این خصوص اظهار داشت: با هماهنگی به عمل آمده با شرکت تعاونی دامداران سنگسر، منابع طبیعی و امور عشایر استان در حال پیگیری جهت جانمایی دامداران مستقر در پارک ملی توران هستیم تا محدوده 100 هزار هکتاری پارک ملی را از مجموعه 5/1 میلیون هکتاری مجموعه خارتوران به عنوان مأمن و پناهگاه حیات‏وحش در مجموعه ذخیره‏گاه زیست‏کره خارتوران فراهم کنیم.

وی با یادآوری طرح موفق ارتقای سطح حفاظتی 40 هزار هکتار از محدود 400 هزار هکتار منطقه حفاظت شده بهرام گور در استان فارس اظهار کرد: این تجربه موفق می‏تواند در استان سمنان نیز اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح مطمئناً تهدیدهای فرا روی گونه‏های در معرض تهدید یوزپلنگ و گورخر به نحو چشمگیری مدیریت خواهند شد.

انتهای پیام/2249/ی/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول