اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

دولتی‏ها؛ عمده مشکل معدن‏داران فیروزکوه

در حالی دولت، امسال برنامه توسعه معادن را در اولویت کاری خود قرار داده است که معدن‏داران فیروزکوهی اعتقاد دارند خود دولتی‏ها عمده مشکل توسعه این بخش هستند.

دولتی‏ها؛ عمده مشکل معدن‏داران فیروزکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان فیروزکوه در شرق استان تهران و در منطقه‏ای کوهستانی با ظرفیت‏های قابل توجه معدنی واقع شده است.

کارخانه‏های تامین ماسه، تولید سیمان، شیشه‏سازی و تولید انواع شیشه از جمله صنایع مهم این شهرستان به شمار می‏روند.

همچنین انواع سنگ‏های ساختمانی در این منطقه وجود دارد که به روش مکانیکی و غیر مکانیکی بهره‏برداری می‏شود.

کشاورزی در شهرستان فیروزکوه به علت موقعیت جغرافیایی مساعد از رونق خوبی برخوردار است. همچنین به علت مرتفع بودن منطقه، باغداری نیز رواج زیادی پیدا کرده است؛ گرچه در سال‏های اخیر بهره‏برداری از معادن، فعالیت شمار قابل توجهی از کشاورزان این منطقه را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.

ضابطه‏مندی در واگذاری معادن؛ دغدغه مسئولان و مردم

ضابطه‏مند شدن واگذاری معادن یکی از مهم‏ترین مسائلی است که همواره دغدغه مسئولان و مردم فیروزکوه به شمار می‏رفته و امروز باید بیش از گذشته به این امر پرداخته شود.

اداره صنعت، معدن و تجارت فیروزکوه، برنامه‌هایی برای ساماندهی امور معادن در این شهرستان در دست اجرا داشته و تشکیل کارگروه معادن، ضابطه‏مند شدن بحث واگذاری معادن، واگذاری‌های معادن طبق دستورالعمل سازمان صنایع، معادن و تجارت و تغییر هرگونه مالکیت با رعایت شرایط و مقررات این اداره جزو برنامه‌های ساماندهی امور معادن فیروزکوه محسوب می‏شود.

در حال حاضر با توجه به اینکه دولت، برنامه توسعه معادن را در سال‌جاری مد نظر قرار داده است، باید بررسی شود که ضابطه‏مند شدن واگذاری معادن و مسائل مترتب آن تا چه حد در شهرستان فیروزکوه عملیاتی شده است.

اخیراً نیز در جلسه‏ای با حضور معاون برنامه‏ریزی و اداری مالی فرماندار فیروزکوه و کارشناس اداره نظارت و بهره‏برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، مشکلات معدن‏داران فیروزکوه بررسی شد.

در دومین جلسه ستاد طرح توسعه معادن شهرستان فیروزکوه در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان، مسائل مختلفی در خصوص مشکلات معدن‏داران فیروزکوه مطرح شد که سوژه گزارشی خوبی برای خبرنگار فارس بود.

تأمین امنیت خاطر سرمایه‏گذاران بخش معدن

معاون برنامه‏ریزی و اداری مالی فرماندار شهرستان فیروزکوه در این‏باره گفت: کشاورزی و صنعت دو بخش مهم اقتصاد شهرستان فیروزکوه را تشکیل می‏دهد.

اسماعیل اسفندیار اظهار داشت: توجه به این دو بخش، رونق و توسعه تولید و اشتغال و جلوگیری از مهاجرت افراد به خصوص نخبگان را از شهرستان به دنبال خواهد داشت.

اسفندیار تصریح کرد: تمام تلاش فرمانداری فیروزکوه و مجموعه دستگاه‏های متولی در مقوله معدن شهرستان، بر این قرار خواهد گرفت تا امنیت خاطر را برای سرمایه‏گذاران این بخش در منطقه فراهم سازیم.

وی افزود: دعوت از مسئولان امنیتی و انتظامی شهرستان در جلسات نیز به منظور کاهش استرس سرمایه‏گذاران و به وجود آوردن حاشیه امنیت لازم در آنان است تا با طیب خاطر در منطقه سرمایه‏گذاری کنند.

معاون برنامه‏ریزی و اداری مالی فرماندار شهرستان فیروزکوه با اشاره به انجام ارزیابی ماهانه از مدیران شهرستان در طول سال 92 تاکید کرد: برنامه‏ریزی در امر تولید و اشتغال و برنامه‏محوری در جهت حمایت از سرمایه‏گذاران در منطقه از جمله شاخص‏های مهم این ارزیابی است که انتظار می‏رود مدیران و مسئولان در دستور کار خویش قرار دهند.

دولتی‏ها؛ عمده مشکل معدن‏داران

در راستای بررسی عملکرد دستگاه‏های متولی در امر معدن، رسیدگی به مشکلات معدن‏داران و فعالان این عرصه در شهرستان فیروزکوه بیش از گذشته ضروری می‏نماید.

مجید زاهدی، یکی از معدن‏داران فیروزکوهی که 10 پروانه بهره‏برداری از معادن منطقه را با خود به همراه داشت، اظهار کرد: عمده مشکل معدن‏داران منطقه دولتی‏ها هستند که به بهانه‏های مختلف مانع کار فعالان این عرصه می‏شوند.

وی گفت: به طور نمونه، اداره منابع طبیعی فیروزکوه در سال‏های گذشته به بهانه‏های مختلف از جمله اجرای طرح‏های آبخیزداری، مرتع‏داری، رسیدگی به ایل‏راه‏های عشایری و ... در اجرای بهره‏برداری از معادن سنگ‏اندازی کرده است.

این بهره‏بردار معدنی افزود: این امور با گذشت زمان و افزایش هزینه‏ها، فعالیت در این عرصه را با کاهش سودآوری مواجه ساخته است.

صدور پروانه‏های اکتشاف معادن بدون استعلام از محیط زیست

رضا کرمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه نیز اظهار داشت: متاسفانه در زمان صدور پروانه‏های اکتشاف معادن در منطقه، از محیط زیست استعلامی نشده است.

وی بیان داشت: طرح‏های مرتع‏داری و آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و تعلیف دام‏ها اجرایی می‏شوند و از بین بردن مراتع به بهانه بهره‏برداری از معادن، با مبانی توسعه پایدار در تعارض است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه افزود: مقرر شده است تا مسئولان همراه با معدن‏داران به انجام بازدید میدانی از معادن منطقه مبادرت کرده و در هر مورد با حضور مدیران دستگاه‏های متولی به اظهار نظر کارشناسانه و تصمیم‏گیری نهایی بپردازند.

اشکال در بهره‏برداری از معدن سنگ مرمری سیاه‏رود

باهو طرودی، نماینده اداره منابع طبیعی شهرستان فیروزکوه نیز بهره‏برداری از معدن سنگ مرمری منطقه سیاه‏رود در روستای لزور را به دلیل واقع شدن در حوزه آبریز سد سیاه‏رود، محل اشکال دانست.

وی تصریح کرد: حوزه آبریز لزور به عنوان یکی از حوزه‏های اصلی پروژه بزرگ حبله‏رود مطرح است که باید صدور هرگونه پروانه اکتشاف و بهره‏برداری از معادن در منطقه، با در نظر داشتن این پروژه باشد.

ضعف اطلاع‏رسانی در حوزه طرح‏های معدنی

فرمانده انتظامی شهرستان فیروزکوه نیز خواستار اطلاع‏رسانی هر چه بهتر مجریان طرح‏های معدنی منطقه به منظور تامین امنیت آنان شد.

علیرضا واحدی اظهار داشت: اطلاع‏رسانی مناسبی در حوزه فعالیت‏های معدنی در منطقه صورت نمی‏گیرد.

وی گفت: گاهی اوقات انتقال برخی تجهیزات و ادوات با ارزش معادن در منطقه، بدون اطلاع‏رسانی به این نهاد انجام می‏شود و با وقوع سرقت‏هایی در این زمینه است که تازه متوجه موضوع می‏شویم.

فرمانده انتظامی شهرستان فیروزکوه خواستار اطلاع‏رسانی به‏موقع و دقیق از طریق فعالان این عرصه در زمان استقرار امکانات و تجهیزات شد تا کارشناسان انتظامی نیز به انجام بازدیدهای میدانی و ارائه نظرات مقتضی بپردازند.

واحدی تصریح کرد: با انجام این مهم، نیروی انتظامی قادر خواهد بود تا در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی، به برقراری نظم و امنیت معادن و به‏کار گماردن نگهبانان اقدام کند.

توسعه و حفظ محیط زیست؛ نافی هم یا همراه یکدیگر؟

نکته قابل طرح در این بین، این است که به هر حال بر اساس اعلام نظر کارشناسان خبره حوزه سرمایه‏گذاری‏های معدنی و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست، رسیدن به توسعه و حفظ محیط زیست به هیچ وجه نافی یکدیگر نیستند.

در صورتی که بهره‏برداری از معادن به شکل اصولی و منطقی صورت گیرد و به طبیعت نیز احترام گذاشته شود، علاوه بر اینکه شاهد پیشرفت روزافزون شهرستان فیروزکوه و به تبع آن، ایران اسلامی خواهیم بود؛ مطمئناً آسیبی نیز به محیط زیست نخواهد رسید.

انتهای پیام/2568/ب40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول