اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

فقه بدون قانون به معنای فقه در حاشیه است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فقه بدون قانون به معنای فقه در حاشیه خواهد بود گفت: بر اساس این رویکرد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را تاسیس کردیم.

فقه بدون قانون به معنای فقه در حاشیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام احمد مبلغی عصر امروز در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی در قم با اشاره به مجموعه اقدامات مرکز تحقیقات مجلس اظهار کرد: قانون به نظم اجتماعی و زندگی روزمره مردم پیوند خورده است به همین دلیل باید آنها را مطابق شرع و مسائل فقهی تدوین کرد.

وی افزود: حضور قانون در ساحت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی لحظه به لحظه است و با توجه به این موضوع اگر فقه در ظرف قانون حضور نداشته باشد مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فقه بدون قانون به معنای فقه در حاشیه خواهد بود گفت: بر اساس این رویکرد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را تاسیس کردیم.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان آخرین حلقه قانون‌گذاری در کشور محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: احراز عدم مغایرت با احراز موافقت با هم تفاوت دارند و احراز عدم مغایرت چندان نمی‌تواند روح قانون را به فقه نزدیک کند اما احراز موافقت در این امر تأثیر شایان توجهی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: این مرکز در مراحل نخست گفتمان فقهی را ترویج می‌کند و قانون‌گذاران را با مبانی فقه آشنا می‌سازد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان شورای نگهبان با مرکز تحقیقات مجلس عنوان داشت: برخی از پیشنهاداتی هم که ارائه شده توسط اعضای شورای نگهبان پذیرفته شده است.

مبلغی جایگاه آرای مراجع تقلید در تصمیم‌گیری‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: اعضای مرکز تحقیقات به دلیل اینکه حوزوی هستند به آرای مراجع تقلید آگاهی دارند ضمن اینکه در برخی موارد هم استفتائاتی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/78004/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول