اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فارس از طرح‏های جدید آموزشی گزارش می‏دهد

«تپش واژه‏ها»؛ زمینه‏ساز بارش فکرها، میدان سازش ذهن‏ها

«تپش واژه‏ها» یکی از طرح‏های جدید آموزشی است که در مسیر توسعه علم و دانش ارائه و اجرایی شده است و امروز این طرح باید به بوته نقد گذاشته شود تا موفقیت‏ها و راهکارهای اجرای بهتر آن واکاوی شود.

«تپش واژه‏ها»؛ زمینه‏ساز بارش فکرها، میدان سازش ذهن‏ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، هرگاه صحبت از روش‏های تدریس می‏شود، عموماً همه توجهات معطوف به نحوه تعامل معلم با دانش‏آموزان شده و به نحوه تعامل دانش‏آموزان با یکدیگر کمتر توجه می‏شود.

در این بین، شاید بتوان سه رویکرد اساسی «رقابتی»، «انفرادی» و «مشارکتی» را در زمینه تعامل دانش‏آموزان در کلاس درس مورد بررسی قرار دارد که هر یک ویژگی‏های خاص خود را دارد.

در رویکردهای رقابتی و انفرادی همه دانش‏آموزان به دنبال حفظ و ارتقای «جایگاه خود» هستند و سعی می‏کنند تا در روند آموزش، همواره خودشان را بر سایرین ترجیح دهند؛ در حالی که در رویکرد مشارکتی، دانش‏آموزان از طریق همکاری و مشارکت و در قالب تیم‏های منسجم و فعال به یادگیری می‏پردازند و در قبال یادگیری یکدیگر لاجرم احساس مسئولیت می‏کنند.

در این وضع، دانش‏آموزان زمانی که هم‏کلاسی‏هایشان نیاز به کمک داشته باشند، به یاری آنها می‏شتابند و موفقیت دیگران را در گروه، «موفقیت خود» و شکست هم‏کلاسی‏هایشان را «شکست خود» می‏پندارند.

از این رو، در سال تحصیلی جاری به منظور تقویت زبان مادری و همچنین ایجاد شادابی و نشاط برای یادگیری بهتر دروس عربی و انگلیسی در مدارس استان سمنان، طرحی با عنوان «تپش واژه‏ها» در این استان ارائه شده است.

 

نگاه ویژه طرح «تپش واژه‏ها» به 3 درس

طرح تپش واژه‏ها با نگاه ویژه به دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی و زبان انگلیسی و با رویکرد یادگیری مشارکتی در پایه سوم مدارس دوره راهنمایی استان سمنان در دست اجراست.

این طرح در رشته ادبیات فارسی ویژه مدارس شهری، در رشته زبان عربی مخصوص مدارس خاص و در رشته زبان انگلیسی مختص مدارس روستایی استان سمنان اجرایی می‏شود.

هدف اصلی از اجرای طرح تپش واژه‏ها این است که نوجوانان استان سمنان و دانش‏آموزان سال سوم دوره راهنمایی در سال تحصیلی جاری بتوانند موفق‏تر از سال گذشته عمل کرده و رتبه علمی خوبی کسب کنند.

به نظر می‏رسد طرح تپش واژه‏ها موجب توسعه روحیه رفاقت و همکاری، رشد مهارت‏های اجتماعی، یادگیری عمیق مفاهیم درسی، نگرش مثبت نسبت به مدرسه و ایجاد روحیه خودباوری در دانش‏آموزان شود.

درخشش دانش‏آموزان مهدیشهری در طرح استانی تپش واژه‏ها

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر در این زمینه، با اشاره به اینکه در طرح استانی تپش واژه‏ها دانش‏آموزان مهدیشهری خوش درخشیده‏اند، اظهار داشت: 60 نفر از دانش‏آموزان این شهرستان در رقابت‏های طرح تپش واژه‏ها شرکت کردند که 9 نفر از آنها در سطح استان مطرح شدند.

علی طاهرزاده افزود: شهرستان مهدیشهر در این طرح در دو درس ادبیات فارسی و عربی توانست رتبه‏های سوم استانی را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره‏ها و مسابقات دوره راهنمایی تحصیلی در شهرستان مهدیشهر که بیش از همه به تجلیل از برترین‏های طرح تپش واژه‏ها و جشنواره نوجوان خوارزمی اختصاص داشت، اظهار داشت: هر موفقیتی در آموزش و پرورش به چند عامل مهم بستگی دارد که همواره باید مورد نظر قرار گیرد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر تصریح کرد: عامل نخست در این بین، تلاش و کوشش دانش‏آموزان و علاقه‏مندی آنها به اندوختن دانش و علم است. این انگیزه‏ها امروز در بدنه نظام تعلیم و تربیت کشور، قوت و قدرت خوبی دارد و دانش‏آموزان با انگیزه خوبی به مباحث علمی و آموزشی ورود پیدا می‏کنند.

 

لزوم ایجاد فضای مناسبی یادگیری در خانه

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر همچنین تشویق والدین در منزل و ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادهای دانش‏آموزان را عامل دوم مؤثر در رشد تحصیلی و علمی دانش‏آموزان عنوان کرد.

وی بیان داشت: همواره باید تلاش کرد تا در خانه و خانواده، فضای مناسبی برای یادگیری و رشد علمی دانش‏آموزان فراهم آید.

طاهرزاده در تشریح سومین عامل موفقیت در نظام تعلیم و تربیت کشور، به نقش مؤثر و بی‏بدیل فرهنگیان، معلمان، مربیان و دبیران آموزشی اشاره کرد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مهدیشهر ادامه داد: تلاش بی‏وقفه مدیران، معلمان و مربیان آموزش و پرورش در راستای ایجاد زمینه‏های فراگیری علم و دانش همواره ادامه دارد و در راستای تداوم‏‏بخشی به مجاهدت‏های علمی دانش‏آموزان و شکوفایی استعدادهای آنها بسیار مؤثر خواهد بود.

 

ارزیابی مناسب از فعالیت‏های آموزشی در مهدیشهر

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در این زمینه اظهار داشت: اگر تلاش و پشتکار ویژه معلمان نبود، بدون شک امروز شاهد توفیقات روزافزون در عرصه‏های مختلف نبودیم و فرهنگیان همواره نشان داده‏اند که در کشور نقشی تأثیرگذار و مهم بر عهده دارند.

حسین فولادیان افزود: در سال‏های اخیر، تمهید مقدمات خوبی برای انجام فعالیت‏های آموزشی، علمی و پژوهشی در شهرستان مهدیشهر صورت گرفته است و و در دوره‏های مختلف در مدیریت آموزش و پرورش مهدیشهر و شهمیرزاد شاهد فعالیت‏های خوبی بوده‏ایم که روزانه در حال افزایش است.

 

تپش واژه‏ها در راه سایر استان‏ها

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان اجرای طرح تپش واژه‏ها را یکی از مهم‏ترین برنامه‏های آموزش و پرورش استان سمنان دانست و گفت: تپش واژه‏ها یکی از طرح‏های ابتکاری استان سمنان بوده که در هیچ استانی به غیر از سمنان اجرایی نمی‏شود.

فولادیان افزود: این طرح به صورت آزمایشی در استان سمنان به مرحله اجرا رسیده است و سال آینده روش اجرا و نتایج آن به وزارت آموزش و پرورش ارسال می‏شود تا در صورت تأیید نهایی، در سایر استان‏ها نیز عملیاتی شود.

وی مشارکت دادن دانش‏آموزان به طور مستقیم در روند یاددهی و یادگیری را از اهداف اصلی اجرای این طرح ذکر کرد و افزود: این طرح با تمرکز بر دروس ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و عربی اجرایی می‏شود.

 

دانش‏آموزان در پیچ و خم نامه‏نگاری‏های ساده

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: متأسفانه امروز با وجود اینکه زبان مادری دانش‏آموزان ایرانی، فارسی است؛ اما در بیشتر مدارس و فضاهای آموزشی، دانش‏آموزان با این درس ارتباط خوبی ندارند.

فولادیان ادامه داد: شمار زیادی از فراگیران حتی نمی‏توانند نامه‏نگاری‏های ساده را نیز انجام دهند و در عرصه نوشتن با مشکلات اساسی و جدی مواجه هستند.

وی افزود: در استان سمنان در راستای شناسایی برترین‏های طرح تپش واژه‏ها، در مجموع 10 کلاس درس انتخاب شده‏اند که از این تعداد، دو کلاس درس از مهدیشهر بوده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: مهدیشهر در این بخش درصد قابل توجهی از رتبه‏های استانی را به نسبت سرانه جمعیت دانش‏آموزی به خود اختصاص داده است.

 

دقت و فرصت؛ لازمه اجرای طرح تپش واژه‏ها

یکی از دانش‏آموزان شرکت کننده در طرح تپش واژه‏ها نیز در این زمینه می‏گوید: تپش واژه‏ها از نظر من طرح بسیار خوبی است؛ ولی تنها مشکلی که دارد، این است که سطح این مسابقات پایین است و همه می‏توانند در رقابت‏های نهایی آن شرکت کنند.

رضا باصفا افزود: زمان مسابقه به ما دیر اطلاع داده شد و به همین خاطر نتوانستیم با آمادگی کامل در مسابقات شرکت و رتبه‏ای کسب کنیم؛ اما امیدواریم در سال‏های آینده بتوانیم در چنین رقابت‏هایی به مقام دست یابیم.

وی تصریح کرد: اگر سطح این مسابقات را کمی افزایش دهند، طرح تپش واژه‏‏ها می‏تواند در سراسر کشور اجرایی شود.

این دانش‏آموز مدرسه شهید حیدری‏پور مهدیشهر همچنین اعتقاد دارد: این مسابقات دارای تنوع بسیار زیادی است و طرح جالبی بوده که باید با دقت و فرصت بیشتری عملیاتی شود.

 

اضطراب دانش‏آموزان در کوران رقابت‏ها

علیرضا بیدقی، یکی دیگر از دانش‏آموزان شرکت کننده در طرح تپش واژه‏ها از مدرسه راهنمایی شهید حیدری‏پور مهدیشهر نیز عقیده مخالفی دارد و در این زمینه به سطح بالای مسابقات اشاره می‏کند و می‏گوید: به نظر من، سطح رقابت‏ها بسیار بالا بود و تیم ما اگر رتبه‏ای در شهرستان کسب نکرد، به این دلیل بود که تلاش زیادی برای حضور موفق در مسابقات نکرده بودیم.

وی تصریح کرد: کم‏کاری ما واقعیتی است که نمی‏توانیم آن را بپوشانیم و افرادی نیز که در این رقابت‏ها رتبه آوردند، بدون شک تمرین و تلاش زیادی کرده بودند و این موفقیت حقشان بوده است.

این دانش‏آموز افزود: هنگامی که می‏خواستیم برای مشاعره با سایر شرکت‏کنندگان رقابت کنیم، اضطراب زیادی داشتیم و فرصت اختصاص داده شده به این امر نیز بسیار کم بود؛ ما در حقیقت فرصتی برای فکر کردن و پاسخ دادن نداشتیم و اگر مسئولان این مسابقات لطف کنند و زمان بیشتری به این امر اختصاص دهند، بهتر است.

بیدقی افزود: مدارس شهمیرزاد، درجزین و مهدیشهر در راستای اجرای این طرح باید با آموزشگاه‏های شهرهای خودشان رقابت کنند و در مهدیشهر نیز به عنوان مثال مدارس شهید حیدری‏پور و کاشانی با هم مسابقه دهند؛ چراکه این مدرسه‏ها سطح آموزشی نزدیک به هم دارند.

وی تصریح کرد: اگر این اقدام انجام شود، چون دانش‏آموزان شهرهای کوچک عمدتاَ همدیگر را می‏شناسند، رودربایستی کمتری با یکدیگر دارند و در مسابقات راحت‏تر می‏توانند شرکت کنند.

 

لزوم اصلاح برنامه‏ریزی‏ها در زمان برگزاری رقابت‏ها

یکی دیگر از دانش‏آموزان شرکت کننده در این طرح نیز با بیان اینکه بسیار با اجرای طرح تپش واژه‏ها موافق است، می‏گوید: این طرح سبب می‏شود تا دانش‏آموزان خود را در زمینه‏های مختلف بسنجند و بدانند تا چه حدی استعداد دارند و می‏توانند در یک شاخه رشد کنند.

علی فتح‏خواه اعتقاد دارد: از نظر من، طرح تپش واژه‏ها باعث می‏شود تا دانش‏آموزان در درس مشخصی برای اینکه بتوانند خودی نشان دهند و در شهرستان و استان مقام بیاورند، فعال شوند و تلاش آنها دوچندان می‏شود.

وی با بیان اینکه طرح تپش واژه‏ها معایبی نیز داشته است که باید برطرف شود، اظهار داشت: زمان مسابقات این طرح، چند روز مانده به امتحانات بود و این باعث می‏شد که دانش‏آموزان فرصت چندانی برای مطالعه و افزایش معلومات خود برای شرکت در مسابقات نداشته باشند.

 

روش اجرا؛ نیازمند بازنگری

این دانش‏آموز مهدیشهری همچنین می‏افزاید: بیشتر مطالب لازم برای شرکت در این رقابت‏ها را بسیار سریع و بدون وقت و دقت خواندیم و یکی دیگر از معایب این طرح نیز این است که همه دانش‏آموزان شرکت کننده در مسابقه باید اشعار مشاعره را در بلندگویی می‏خواندند که افراد زیادی در پیرامونش حضور داشتند و در این شرایط، حتی برخی از دانش‏آموزان نمی‏توانند اسم خود را درست بگویند، چه برسد به اینکه شعر بخوانند.

فتح‏خواه اضافه کرد: یکی دیگر از نکات قابل بحث در این مسابقات این است که در آن باید برای پسران بیشتر از دختران دانش‏آموز وقت بگذارند؛ زیرا دختران عمدتاَ در خانه هستند و کاری جز درس خواندن ندارند ولی پسران باید کارهای خرید منزل و فعالیت‏های ورزشی و  . . . را انجام دهند و فرصت کمتری دارند.

 

لزوم ایجاد زمینه فکری برای دانش‏آموزان

یکی از مدیرانی که مدرسه تحت نظرش مجری طرح تپش واژه‏ها در سال تحصیلی جاری بوده است، نیز در این زمینه با اشاره به نقاط ضعف این طرح می‏گوید: عدم آشنایی قبلی دانش‏آموزان با این طرح یکی از مهم‏ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود.

حسن قانع‏پور اعتقاد دارد: طرح تپش واژه‏ها باید ابتدا در پایه ششم ابتدایی با رویه خاص و منحصر خود اجرایی شود تا زمینه ذهنی و فکری مطلوبی درباره روند اجرای آن برای دانش‏آموزان ایجاد شود.

وی تصریح کرد: می‏توان این طرح را در پایه‏های نخست دوره راهنمایی در مرحله شهرستانی عملیاتی کرد تا دانش‏آموزان در سال سوم آمادگی لازم را برای شرکت در آن داشته باشند.

مدیر مدرسه راهنمایی شهید حیدری‏پور مهدیشهر اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح، درس زبان انگلیسی باید در مناطق شهری که استفاده از امکانات بیشتر و مطلوب‏تری برای دانش‏آموزان آن فراهم شده است، اجرایی شود یا اینکه دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی و زبان انگلیسی را به صورت سیال در اختیار مدیر مدرسه قرار داد تا بر اساس شرایط نسبت به انتخاب و اجرای آن اقدام شود.

قانع‏پور ادامه داد: نکته‏ای که باید در این بین به آن توجه اساسی داشت، این است که آیا مواردی که در طرح تپش واژه‏ها برای رقابت نهایی شرکت‏کنندگان در نظر گرفته شده است، در سال‏های قبل توسط معلمان پایه‏های پایین‏تر مورد نظر قرار گرفته و دانش‏آموزان تمرین و تکراری درباره آن داشته‏اند یا خیر؟

وی گفت: به نظر می‏رسد مواد امتحانی طرح تپش واژه‏ها باید در راستای دروس رسمی دانش‏آموزان باشد یا مواردی که در این مسابقات مد نظر قرار می‏گیرد، در امتحانات نوبت دوم دانش‏آموزان منظور شود تا شرکت‏کنندگان در طرح آمادگی بیشتری برای حضور در رقابت‏ها داشته باشند.

 

محتوای آزمون؛ نیازمند مقدمه‏چینی از سال‏های پایه

این مدیر آموزشی ادامه می‏دهد: در راستای اجرای این طرح، مکالمه زبان عربی و زبان انگلیسی مورد تاکید قرار گرفته است؛ در حالی که در سال‏های قبل، دبیر یا معلمان مربوطه تنها در حد کتاب و آموزش رسمی با دانش‏آموزان کار و تمرین کرده‏اند.

قانع‏پور اضافه کرد: در زمینه مشاعره در درس ادبیات و زبان فارسی نیز باید در نظر داشت که یک دانش‏آموز سال سوم دوره راهنمایی در سال‏های قبل تا چه اندازه به حفظ شعر مبادرت ورزیده است و در دوران تحصیل خود، تا چه اندازه توانسته اشعاری را که در کتاب‏های درسی آمده است، حفظ کند.

وی افزود: در این بین، ضروری می‏نماید تا مواردی که قرار است برای سال آخر دوره راهنمایی در راستای اجرای طرح تپش واژه‏ها در بخش آزمون دانش‏آموزان مورد نظر قرار گیرد، در سال‏های قبل مورد تاکید قرار گرفته باشد تا دانش‏آموزان آمادگی لازم را برای حضور در این طرح و مشارکت ایده‏آل در فرایند اجرای آن داشته باشند.

مدیر مدرسه راهنمایی شهید حیدری‏پور مهدیشهر افزود: باید برای اجرای این طرح، در درس زبان و ادبیات فارسی، «اشعار خاص» و در دروس زبان انگلیسی و عربی «متن یا موضوعی خاص» همچون خرید از بازار، آشپزی و . . . به صورت یکسان برای همه دانش‏آموزان در نظر گرفته شود و اجراهای متفاوتی را از دانش‏آموزان شاهد باشیم.

 

تجلیل مطلوب از دبیران؛ حلقه فراموش شده

این مدیر آموزشی همچنین درباره نقاط قوت طرح تپش واژه‏ها به موارد مختلف و متعددی اشاره می‏کند و می‏افزاید: ایجاد زمینه برای ورود به مقطع دبیرستان و اجرای این طرح در دوره‏های بالاتر یکی از مهم‏ترین مزایای عملیاتی ساختن آن است.

قانع‏پور ادامه داد: اشعار و مکالمات فارسی، زبان انگلیسی و عربی که دانش‏آموزان در این طرح حفظ و تمرین کرده‏اند، برای همیشه در خاطر و ذهن آنها می‏ماند و تا انتهای زمان تحصیل بدون تردید برای آنها در بخش‏های مختلف مفید خواهد بود.

وی همچنین گفت: هدایایی که در این طرح برای دبیران مجری در نظر گرفته شده بود، نسبت به دانش‏آموزان بسیار کمتر بود؛ در حالی که معلمان زحمت اصلی را در هدایت تحصیلی و راهنمایی دانش‏آموزان در راستای اجرای این طرح می‏کشند و باید به آنها بیشتر توجه شود.

 

یکسان‏سازی متون؛ زمینه‏ساز ارزیابی عادلانه

مدیر مدرسه راهنمایی شهید حیدری‏پور همچنین راهکارهایی برای اجرای بهتر طرح تپش واژه‏ها در سال‏های آینده در استان سمنان ارائه می‏دهد و می‏گوید: متنی که دانش‏آموزان قرار است در رقابت مد نظر این طرح در آن شرکت کنند، بدون شک باید یکسان باشد و دانش‏آموزان چند متن مشخص را به صورت خلاق و خودجوش، با اجراهای متفاوت و حاشیه‏پردازی ارائه و اجرا کنند.

قانع‏پور با تاکید بر اینکه باید هدایای بهتری برای ترغیب دبیران به منظور مشارکت در این طرح در نظر گرفته شود، اظهار داشت: برای تشویق بیشتر دانش‏آموزان لازم است تا ورود برترین‏های این طرح به مدارس نمونه یا استعدادهای درخشان در مقاطع بالاتر بدون آزمون صورت گیرد.

وی بیان کرد: اعطای امتیاز مثبت به دبیران در سازماندهی‏ها یا اعطای یک گروه تشویقی به مجریان طرح نیز می‏تواند در افزایش انگیزه و مشارکت در این طرح مؤثر باشد؛ همچنین می‏توان سازماندهی دبیران موفق در این طرح را خارج از چارت مربوطه و به اختیار خودشان انجام داد.

 

توجیه دبیران؛ عامل رشد مشارکت‏ها

مدیر مدرسه راهنمایی شهید حیدری‏پور افزود: می‏توان برای دانش‏آموزانی که حائز رتبه‏های برتر در شهرستان یا مرحله استانی شده‏اند، برای بخش نمره مستمر ارفاق یا افزایش قابل ملاحظه‏ای را با اختیار دبیر مربوطه در نظر گرفت.

قانع‏پور اضافه کرد: دبیران مدارس نیز باید قبل از اجرای طرح تپش واژه‏ها در ابتدای سال تحصیلی، با این طرح به طور کامل آشنا شوند و تسلط کافی به موضوع داشته باشند و شرایط و قوانین این طرح ثابت بماند و هر سال دچار تغییر و تحولات نشود تا کارها با انسجام و شکل بهتری به مرحله عمل برسد.

 

اهمیت پرهیز از نقش انفعالی دانش‏آموزان

وی همچنین با اشاره به نقش دانش‏آموزان در راستای اجرای بهتر طرح تپش واژه‏ها اظهار داشت: معلمان مدارس باید برای تشویق دانش‏آموزان شرکت کننده در این طرح، در فرایند آموزشی و نمره‏دهی امتیاز خاصی قائل شوند.

مدیر مدرسه راهنمایی شهید حیدری‏پور افزود: معمولا به این دلیل که در این طرح‏ها عمدتاَ دانش‏آموزان نقش انفعالی دارند و در انتخاب، نقشی ایفا نمی‏کنند و کاری انجام نمی‏دهند، باید مسیر اجرا در این بخش اصلاح شود.

قانع‏پور افزود: باید مشخص شود که مدیر و معلم و برگزارکنندگان طرح تپش واژه‏‏ها می‏خواهند دانش‏آموز چه نقشی را در این طرح بر عهده گیرد و این رویه که دانش‏آموزان هیچ راهی برای انتخاب کردن نداشته باشند و فقط مجری باشند، باید اصلاح شود.

 

شیوه‏هاى تدریس؛ در گیر و و دار طرح‏ها

معلم باید در جریان تدریس و فرایند تعلیم و تربیت، شیوه‏هاى مختلفى را به کار برد.

امروز کلاس‏هاى درس را مى‏توان به جاى «معلم‏محورى» به صورت «فراگیرمحورى» اداره کرد؛ در کلاس فراگیرمحور، دانش‏آموز در امر یادگیرى دخالت مستقیم و اساسى دارد.

در این شرایط، معلم راه‏هاى یادگیرى را به شاگردان دیکته نمى‏کند، بلکه شیوه‏هاى مختلف یادگیرى را پیش پاى آنان قرار مى‏دهد تا با استفاده از نیروى خلاقیت و ابتکار خود مسیر و روش یادگیرى را جست‏وجو کنند.

در برهه کنونی، باید به جاى این‏که معلم براى دانش‏آموزان اطلاعات فراهم کند، آنان را در موقعیتى قرار دهد تا خود به جست‏وجوى اطلاعات بپردازند؛ معلم در این شیوه تدریس، راهنماست و نقش یارى‏دهنده و هدایتگر را ایفا مى‏کند و امروز این امور باید در طرح‏های آموزشی، پرورشی و پژوهشی مورد نظر قرار گیرد.

 

====================

گزارش از: مرتضی مزینانی‏صفابین

====================

انتهای پیام/2249/ی40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول