اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار یزد:

ساماندهی 60 سال آینده شهری در دستان نظام مهندسی است

استاندار یزد با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی در شهرسازی اصولی گفت: ساماندهی 60 سال آینده شهری در دستان نظام مهندسی است.

ساماندهی 60 سال آینده شهری در دستان نظام مهندسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا فلاح‌زاده در دیدار با رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد اظهار داشت: هیچ کاری بدون نظارت، سرانجام خوبی ندارد و نظارت مهندسان ناظر بر روی ساختمان سازی، همچون کار قضاوت در دستگاه قضایی است.

وی تاکید کرد: نظام مهندسی ساختمان باید مقتدر و با برنامه عمل کند تا بتواند حمایت همه دستگاه‌ها از جمله استانداری را جلب کند.

فلاح‌زاده با بیان اینکه عده‌ای معتقدند نظام مهندسی باید از چرخه ساخت و ساز فنی مهندسی حذف شود، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، بی‌شک دوباره شاهد فاجعه‌ای نظیر فاجعه بم خواهیم بود.

استاندار یزد با یادآوری اهمیت پرداختن به معماری اسلامی ایرانی، گفت: بسیاری از بناهای فاخر کشورهای اروپایی به ویژه در شهرهای رم و پاریس برگرفته از هنر معماری نیاکان ما است و ما وظیفه داریم مبانی معماری اسلامی ایرانی را با به روز رسانی آنها تقویت و تجدید کنیم.

* کیفی‌سازی تنها به داخل محدوده شهرها منحصر نشود

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر توجه به کیفی سازی تنها به داخل محدوده شهرها منحصر شده است، تاکید کرد: با افزایش جمعیت،‌ سرانجام مناطق حاشیه‌ای شهرها که اکنون، فرمی از روستاهای بی‌برنامه را دارند، وارد عرصه شهرها می‌شوند و برای شهرها مشکل‌ساز می‌شوند.

فلاح‌زاده از هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خواست تا با تکیه بر توان تخصصی این سازمان در راستای تغییر و تحول شهری، راهکارهای مناسب ارائه کند و مغز متفکر و متخصص تصمیم گیری‌ها در این عرصه باشد.

استاندار یزد با یادآوری اهمیت آینده‌نگری در مباحث کلانشهری گفت: ساماندهی آینده 60 ساله مناطق شهری در دستان سازمان نظام مهندسی ساختمان است و لازم است در این زمینه همکاری و هماهنگی لازم با مراکز علمی و دانشگاهی انجام شود.

* لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای از سوی مهندسان ناظر

وی همچنین بر رعایت اخلاق حرفه‌ای در کارهای اجرایی توسط مهندسان ناظر تاکید کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به تعامل خوب سازمان نظام مهندسی استان یزد با معاونت عمرانی استانداری یزد اظهار داشت: بازنگری چارت سازمانی به کمک مشاور و به صورت اصولی، پیگیری استفاده از فناوری‌های نوین در امر ساخت و ساز، برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی مهندسان و گسترش فعالیت‌های رفاهی و ورزشی برای آنان و تعامل هر چه بیشتر با بسیج مهندسان و سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و معدن از اولویت‌های نظام مهندسی یزد است.

* تنها 30 درصد ساختمان‌های دارای مجوز از خدمات مهندس ناظر استفاده می‌کنند

آیت اللهی با بیان اینکه با وجود حجم عظیم فعالیت‌های ساخت و ساز در استان یزد، نظام مهندسی ساختمان تنها متولی 25 تا 30 درصد ساختمان‌هایی است که وارد چرخه اخذ پروانه و مجوز می‌شوند، گفت: افزون بر 70 درصد ساخت و سازها نیز به دلیل مسائل مختلف به ویژه حق بیمه، بدون پروانه و خلاف قانون احداث می‌شوند. 

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی استان یزد نیز در این نشست اظهار داشت: در استان یزد با وجود پتانسیل قوی حضور 4 هزار و 500 مهندس، حضور این افراد در عرصه ساخت و ساز جایگاه مناسبی ندارد و لازمه اصلاح این روند، به رسمیت شناختن جایگاه هر یک از رشته‌های هفت‌گانه مهندسی شامل عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک است.

فلاح تاکید کرد: ساختمان‌های دارای پروانه در استان یزد باید به سمت یک نقشه‌ای شدن پیش بروند و آموزش مهندسان تقویت شود.

انتهای پیام/2464/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول