اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی دزفولی

3 بیمار نیازمند اهدای عضو از مرگ حتمی نجات یافتند / اهدای 2 کلیه و کبد

دو کلیه و کبد دختر 15 ساله دزفولی که دچار مرگ مغزی شده بود، در اتاق عمل پیوند اعضاء بیمارستان گلستان اهواز به سه بیمار نیازمند اهدا شد.

3 بیمار نیازمند اهدای عضو از مرگ حتمی نجات یافتند / اهدای 2 کلیه و کبد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از روابط عمومی بیمارستان گلستان اهواز، مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز اظهار کرد: دو کلیه و کبد دختر 15 ساله دزفولی که دچار مرگ مغزی شده بود، در اتاق عمل پیوند اعضاء بیمارستان گلستان اهواز به سه بیمار نیازمند اهدا شد.

عباس چنانه خاطرنشان کرد: این دومین مورد مرگ مغزی و رضایت برای اهدای عضو از شهرستان دزفول در روزهای گذشته است که مورد اول به دلیل شدت جراحات به کلیه‌ها و همچنین چرب بودن کبد، به اهدا منجر نشد.

وی پیوند اعضا را امری مهم و انسان‌دوستانه برشمرد و از رسانه‌های استانی ترویج این فرهنگ را بیش از پیش و به نحو مطلوب خواستار شد.

مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز از مسئولان محلی و افراد صاحب‌نظر در شهرستان‌های استان خوزستان خواست تا در محل سکونت خود اقدام به ترویج و تبلیغ این فرهنگ انسان‌دوستانه کنند.

*اطرافیان خانواد متوفی

چنانه تاکید کرد: هنگامی که مرگ مغزی برای فردی اتفاق می‌افتد، اطرافیان خانواد متوفی، باید خانواده وی را به اهدای عضو تشویق و راهنمایی کنند.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ پیوند اعضا به معنی آگاهی دادن به مردم در این رابطه است، چنانکه مردم باید بدانند بیماران مرگ مغزی کاملا با بیمارانی که در کما هستند متفاوتند و در بیماران مرگ مغزی به دلیل از کار افتادن ساق مغز فرد، هیچ‌گونه امیدی به بازگشت مجدد حیات وی نیست.

مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز گفت: تعداد بسیاری از بیماران دیالیزی وجود دارند که کلیه‌های آنان از بین رفته و هفته‌ای سه نوبت دیالیز می‌کنند و برای ادامه زندگی عادی خود با مشکل مواجه‌ بوده و برای بهبودی خود، نیاز مبرم به پیوند کلیه دارند.

وی همچنین عنوان کرد: بیماری‌های متعددی منجر به از کار افتادن کبد برخی افراد می‌شود که درمان قطعی این بیماران نیز تنها پیوند کبد است.

چنانه در ادامه گفت: تیم فراهم‌آوری و پیوند اعضا مستقر در بیمارستان گلستان اهواز، یک تیم فوق تخصصی متشکل از فوق تخصصان نفرولوژی، بیهوشی، داخلی، قلب، جراحی عروق، جراحان کلیه، متخصصان جراحی پیوند اعضا، متخصصان کبد و فوق تخصص‌های جراحی کبد و گوارش است همچنین تلاش هماهنگ‌کننده‌های پیوند اعضا، پرستاران بخش‌های ویژه، کارکنان اتاق عمل و آزمایشگاه، کارشناسان روابط عمومی، رسانه‌ها و خبرنگاران در پوشش خبرها، تیم حدود چهل نفره‌ای را برای انجام یک پیوند تشکیل می‌دهد.

*بیمار مشکوک به مرگ مغزی

مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: بیمار مشکوک به مرگ مغزی در ابتدا توسط متخصصان مغز و اعصاب و با انجام آزمایش توسط دستگاه تی.سی.دی (T.C.D) که دستگاهی کاملا فوق تخصصی با دقتی بسیار بالا و تعیین کننده مرگ مغزی است و جریان خون در عروق مغزی را نشان می‌دهد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: پس از آن، تیم فوق تخصصی بیهوشی که مرکب از سه تن از فوق تخصص‌های بیهوشی است، به صورت جداگانه و با انجام معاینات بالینی، بیمار را مورد بررسی قرار داده و در صورت احراز مرگ مغزی، آن را تایید می‌کنند، سپس تیم پزشکی قانونی که از دو نفر پزشک قانونی تشکیل شده است، بیمار را معاینه می‌کنند و در صورت تایید نهایی مرگ مغزی، اقدامات لازم برای اهدای عضو توسط دفتر هماهنگی پیوند اعضا آغاز می‌شود.

چنانه تصریح کرد: گفت‌وگوهای کارشناسان هماهنگی پیوند اعضا، در جلب رضایت خانواد متوفی، نقش به‌سزایی دارد و پس از قطعی شدن پیوند، تأثیر و عملکرد روابط عمومی و رسانه ها در راستای ترویج فرهنگ پیوند اعضا، بسیار مهم است.

*معاینه/ آزمایش

وی در مورد نحوه شناسایی بیماران نیازمند به پیوند عضو اظهار کرد: این بیماران بعد از انجام معاینه توسط فوق تخصص‌های نفرولوژی و فوق تخصص‌های کبد به ما معرفی و پس از انجام سونوگرافی و دیگر آزمایش‌های لازم، در لیست انتظار دریافت پیوند عضو قرار می‌گیرند.

مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز یادآور شد: البته تنها بیمارانی که با دهنده عضو از نظر گروه خونی و آزمایش‌های بافتی سازگاری داشته باشند قادر به دریافت عضو هستند.

وی ادامه داد: افرادی که در لیست انتظار قرار می‌گیرند باید نسبت به انجام آزمایش‌های مربوطه و به روز کردن این آزمایش‌ها اقدام کنند چرا که فرآیند اهدای عضو فرآیندی سریع است و متقاضیان دریافت عضوی که در پرونده آن‌ها آزمایش به روز وجود نداشته باشند، کاندید مناسبی برای دریافت عضو نیستند و انجام آزمایش‌های به موقع برای قرار گرفتن در لیست انتظار ضروری است.

*اعتقادات قومی، عدم آگاهی لازم پیرامون مرگ مغزی و عدم ترویج مناسب فرهنگ اهدای عضو، سه مانع عمده

چنانه در پاسخ به این سؤال که "چه مانعی موجب عدم جلب بالای رضایت به پیوند عضو در استان خوزستان می‌شود؟" توضیح داد: اعتقادات قومی و محلی، عدم آگاهی لازم پیرامون مرگ مغزی و مزایای پیوند عضو و همچنین عدم ترویج مناسب فرهنگ اهدای عضو، سه مانع عمده بر سر این راه به شمار می‌آیند.

وی بیان کرد: تمام هزینه‌های بستری بیماران مرگ مغزی که بستگان آنان به اهدای عضو رضایت می‌دهند، رایگان است.

مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز گفت: دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز در روزهای غیرتعطیل و در وقت اداری از متقاضیان اهدای عضو ثبت نام به عمل می آورد و شماره تلفن 3743044-0611 آماده راهنمایی است.

انتهای پیام/72001/ر/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول