اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

چوب صنایع لای چرخ زندگی عشایر فیروزکوه

عشایر فیروزکوه این روزها با پدیده ناخوشایند تخریب ایل‏راه‏ها و تبدیل راه‏های ارتباطی ویژه‏شان به صنایع این شهرستان مواجه هستند.

چوب صنایع لای چرخ زندگی عشایر فیروزکوه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان فیروزکوه دارای ویژگی‏های منحصر به فردی در زمینه دام‏پروری و حضور عشایر است.

وجود 900 خانوار عشایری شامل 600 خانوار بومی و 300 خانوار میهمان از عشایر استان سمنان که همه ساله در 147 یورد (خیل) عشایری در فصل ییلاق مستقر می‏شوند و به تولید انواع و اقسام محصولات لبنی و فرآورده‏های گوشتی و پروتئینی مبادرت می‏ورزند، تنها بخشی از ویژگی‏های عشایری فیروزکوه است.

عبور سالانه بین 300 تا 500 هزار رأس دام از ایل‏راه‏های فیروزکوه به سوی مراتع ییلاقی دماوند، لار، طالقان، کرج و قزوین، بر اهمیت این منطقه افزوده است.

هم‏اکنون در مجموع 100 هکتار از زمین‏های منابع طبیعی شهرستان فیروزکوه به منظور تعریض راه‏های مواصلاتی، ایجاد فضای سبز در مسیر جاده‏ها و احداث کولاک‏گیر منطقه گدوک امسال در اختیار وزارت و شهرسازی قرار گرفته است.

به منظور احداث واحدهای راهدارخانه جدید در گردنه‏های برف‏گیر بشم و گدوک و راهدارخانه ارجمند نیز در مجموع 300 متر مربع از زمین‏های منابع ملی به راه و شهرسازی واگذار شده است.

ایل‏راه‏های شهرستان فیروزکوه نیز در دفتر روزنامه رسمی قوه قضائیه به ثبت رسیده است و با این اقدام، از هرگونه تعرض به ایل‏راه‏ها جلوگیری می‏شود اما متاسفانه در ماه‏های اخیر شاهد تحولات نامعقولی در این زمینه هستیم.

جاده اختصاصی کارخانه سیمان؛ معضلی فراروی عشایر

مدیر امور عشایر شهرستان فیروزکوه نیز در این زمینه بیان داشت: جاده اختصاصی کارخانه سیمان فیروزکوه، معضلی فراروی عبور دام‏های عشایر است.

عین‏الله اسفندیار اظهار داشت: متاسفانه در آخرین جلسه شورای عشایر شهرستان فیروزکوه در بهمن ماه 91، اداره منابع طبیعی شهرستان بدون در نظر گرفتن هیچ‏گونه حق و حقوقی برای عشایر به واگذاری ایل‏راه‏ها مبادرت کرد.

وی ادامه داد: این ایل‏راه‏ها در مناطق امین‏آباد، کارخانه سیمان فیروزکوه و گردنه بشم قرار دارند که همه ساله عبور حدود 900 گله از عشایر مناطق مختلف از آن نقاط انجام می‏شود.

مدیر امور عشایر شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: کارخانه سیمان فیروزکوه در محل یکی از مهم‏ترین ایل‏راه‏های شهرستان فیروزکوه احداث شده است.

اسفندیار گفت: همه ساله در فصل کوچ عشایر در حدود 200 گله دام از کنار دیوارهای این کارخانه عبور می‏کنند.

گلایه‏مندی از اداره منابع طبیعی فیروزکوه

مدیر امور عشایر شهرستان فیروزکوه اضافه کرد: اخیراً کارخانه سیمان فیروزکوه به احداث جاده جدید دسترسی اختصاصی اقدام کرده و اصلاً حریم ایل‏راه را در نظر نگرفته است.

اسفندیار با ابراز گلایه‏مندی از اداره منابع طبیعی شهرستان فیروزکوه در استعلام نکردن ایل‏راه موجود از امور عشایر شهرستان هشدار داد: زمان کوچ عشایر از این منطقه نزدیک است و مسئولان باید هر چه سریع‏تر راهکاری برای این موضوع بیندیشند.

ثبت ایل‏راه‏ها در قوه قضائیه

برخورد قانونی با متجاوزان به حریم ایل‏راه‏ها

مدیرکل امور عشایری استان تهران نیز با اشاره به مشکلات و معضلات عشایر استان تهران تصریح کرد: با توسعه روزافزون شهرها، احداث بزرگراه‏ها، احداث واحدهای مسکن مهر، توسعه شهرک‏های صنعتی، کارخانجات و . . .، متاسفانه انسداد ایل‏راه‏های عشایری در برخی نقاط به معضلی فراروی عشایر تبدیل شده است.

سیروس نصیری با اشاره به ثبت رسمی تمامی مسیرهای ایل‏راه‏های استان تهران در قوه قضائیه برای نخستین بار در کشور هشدار داد: هر گونه واگذاری ایل‏راه‏های عشایری مطلقاً غیرقانونی است و با متجاوزان به حریم آنها برخورد قانونی می‏شود.

وی تاکید کرد: ثبت قانونی ایل‏راه‏ها که از نظر حقوقی معتبر است، رعایت حریم آنها را از سوی دستگاه‏های مختلف لازم‏الاجرا می‏سازد و با متجاوزان به حریم آنها به شدت برخورد می‏شود.

نصیری خاطرنشان کرد: انتظار می‏رود در احداث ابنیه، سازه‏ها، راه‏ها و . . . پیش از هر چیز نهادهای متولی از امور عشایر مناطق استعلام کنند تا از هرگونه تجاوز به ایل‏راه‏ها جلوگیری شود.

انسداد ایل‏راه جنوب به شمال استان تهران

مدیرکل امور عشایری استان تهران به طور نمونه با اشاره به انسداد ایل‏راه جنوب به شمال استان تهران در زمان احداث سد ماملو تصریح کرد: در نهایت با دخالت استاندار تهران و انجام هماهنگی با صنایع پارچین، آب منطقه‏ای و دیگر نهادهای متولی، مشکلات موجود برطرف شد.

نصیری گفت: در نظر داشتن حقوق ایل‏راه‏ها از ابتدا، از بروز و ظهور مشکلات بعدی خواهد کاست.

وی با اشاره به عبور سالانه حدود 300 هزار رأس دام عشایری از شهرستان فیروزکوه اذعان کرد: هرگونه انسداد ایل‏راه‏های عشایری یا نامناسب بودن محل عبور دام‏ها، مشکلاتی را برای رانندگان خودروهای عبوری از مسیرهای مواصلاتی و معضلات جانی را برای افراد و دام‏ها به دنبال خواهد داشت.

تجاوز به حریم ایل‏راه‏ها در امین‏آباد و کارخانه سیمان فیروزکوه

مدیرکل امور عشایری استان تهران از توجه نکردن اداره منابع طبیعی شهرستان فیروزکوه به حریم ایل‏راه‏ها در مناطق امین‏آباد و کارخانه سیمان فیروزکوه به شدت انتقاد کرد.

نصیری افزود: اخذ نکردن استعلام‏های لازم از امور عشایر شهرستان فیروزکوه، امروز معضلاتی را برای عشایر کوچنده و دام‏های آنان به وجود آورده است.

وعده بررسی مشکلات ایل‏راه‏های فیروزکوه

فرماندار شهرستان فیروزکوه نیز از بررسی مسائل و مشکلات ایل‏راه‏های فیروزکوه با برگزاری جلساتی به صورت میدانی در محل ایل‏راه‏ها خبر داد.

ابوالقاسم مهری که اخیراً در دیدار با مدیرکل امور عشایری استان تهران سخن می‏گفت، اظهار داشت: نگاه ساختاری و انجام امور به صورت پایه‏ای، آینده جامعه عشایری منطقه را پایدار خواهد ساخت.

وی با بیان لزوم احصای کامل مسائل، مشکلات و کمبودهای عشایر مستقر در منطقه تصریح کرد: شهرستان‏های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات در بین شهرستان‏های استان تهران، همه ساله پذیرای عشایر در فصول ییلاقی هستند و باید توان مدیریتی عشایر استان به سمت این مناطق گسیل داده شود.

هیچ ملاحظه‏ای برای حفظ ایل‏راه‏ها نخواهیم داشت

فرماندار شهرستان فیروزکوه افزود: حضور 900 خانوار عشایر بومی و میهمان و استقرار آنان در 147 خیل (یورد) عشایری و عبور سالانه بیش از 300 هزار رأس دام از منطقه، ساختاری ورزیده، چابک و توانمند را در عرصه خدمات‏رسانی به این قشر زحمت‏کش می‏طلبد.

مهری تصریح کرد: باید با استفاده از توانمندی‏های منطقه و بهره‏گیری از ظرفیت شورای تامین، شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان و . . . ماموریت‏های دولت را در این حوزه نیز به خوبی پیش ببریم.

فرماندار شهرستان فیروزکوه با اشاره به مشکلات پیش آمده برای ایل‏راه‏های اصلی موجود شهرستان خاطرنشان کرد: با برگزاری جلساتی به صورت میدانی و دعوت از سرمایه‏گذارانی که این مناطق را برای سرمایه‏گذاری انتخاب کرده‏اند، به رفع و رجوع مشکلات و احقاق حقوق عشایر خواهیم پرداخت و هیچ ملاحظه‏ای نیز در این خصوص نخواهیم داشت.

پروژه‏های راهسازی زیانی را متوجه ایل‏راه‏ها و عشایر نسازد

فرماندار شهرستان فیروزکوه تاکید کرد: رویکرد مجموعه حاکمیتی شهرستان انجام امور با کم‏ترین هزینه و حداکثر بهره‏وری در راستای رسیدن به اهداف است و این مهم را در عرصه امور عشایری شهرستان نیز اعمال خواهیم کرد.

مهری یادآور شد: گرچه راه‏ها محور توسعه و از عوامل اصلی رونق و بالندگی اقتصادی مناطق است، اما باید در چارچوب خاص خود که زیانی را متوجه ایل‏راه‏ها و عشایر غیور منطقه نسازد، احداث شوند.

فیروزکوه؛ میزبانی بدون پذیرایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، دام‏هایی که از کویر استان سمنان به مناطق ییلاقی طالقان، کرج، دماوند، قزوین، لار، نور، بلده، پلور و حاشیه هراز کوچ می‏کنند، باید از ایل‏راه‏های شهرستان فیروزکوه عبور کنند.

وجود حدود 400 کیلومتر راه عشایری در سطح شهرستان فیروزکوه نشان‏دهنده گستردگی و وسعت زیاد شهرستان فیروزکوه است.

گزارش فارس حاکی است؛ ایل‏های سنگسری، سرخه‏ای، افتری، مؤمن‏آبادی، اوصانلو و الیکایی مهم‏ترین ایلات منطقه فیروزکوه هستند که قشلاق عشایر بومی، شهرستان سمنان است و در فصل زمستان به آنجا کوچ می‏کنند و این امر می‏طلبد تا به ایل‏راه‏های این شهرستان بیشتر توجه شود.

انتهای پیام/2568/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول