اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل آب‌ منطقه‌ای همدان:

سد مخزنی خرم‌رود تویسرکان امسال کلنگ‌زنی می‌شود

مدیر عامل آب منطقه‌ای همدان از کلنگ‌زنی سد مخزنی خرم‌رود تویسرکان در سال جاری خبر داد و گفت: در مجموع در شهرستان تویسرکان 140 میلیارد تومان طرح ملی آبی در دست اجرا است.

سد مخزنی خرم‌رود تویسرکان امسال کلنگ‌زنی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صفر‌علی کمندانی در حاشیه بازدید استاندار همدان از سد سرابی تویسرکان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سه طرح آبی ملی استانی هم‌اکنون در شهر تویسرکان در حال انجام است، اظهار داشت: سد مخزنی سرابی یکی از این سه طرح است عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.

وی افزود: سد سرابی در دره گزندر و بالاتر از باغات گردو منطقه سرابی در حدود 10 کیلومتری شرق شهر تویسرکان احداث شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه حوزه آبریز سد در محدوده رودخانه قلقل‌رود قرار دارد، افزود: سد سرابی، سدی به ارتفاع 77 متر و طول تاج 287 متر است که هرساله 11.5 میلیون متر مکعب از آب رودخانه این منطقه را تنظیم می‌کند و در اختیار شرب، کشاورزی و محیط زیست  شهرستان قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: 7 میلیون متر مکعب از این آب برای شرب منطقه سرابی و شهرهای سرکان و تویسرکان برای افق 1410 و جمعیتی معادل 100 هزار نفر است.

کمندانی افزود: 2.2 میلیون متر مکعب از آب سد برای بهبود وضعیت کشاورزی و باغات گردوی پایین دست و 2.3 میلیون متر مکعب از این مخزن سهم محیط زیست است.

وی با بیان این که عملیات اجرایی این پروژه از سال 82  آغاز شده افزود: برای اجرای این طرح تاکنون 32 میلیارد تومان هزینه شده، و حدود 18 میلیارد تومان نیاز است که در مجموع بالغ بر 50 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان یادآور شد: تأمین آب شرب دراز مدت شهر تویسرکان، سرکان و منطقه سرابی، تامین کمبود آب زراعی و بهبود باغات پایین دست، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات آن، تعادل‌سازی آبخوان منطقه پایاب سد و فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی به ویژه با لحاظ شرایط اقلیمی و سرسبزی باغات منطقه اهداف تعریف شده در عملیاتی شدن این طرح ملی است.

وی افزود: آبرسانی به شهرهای تویسرکان و سرکان طرحی مستقل با حدود 12.5 کیلومتر خط انتقال به قطر 600 میلی متر است.

کمندانی با بیان اینکه این پروژه شامل یک تصفیه خانه آبرسانی 330 لیتر در ثانیه و یک مخزن 10 هزار متر مکعبی است، افزود: عملیات اجرای آبرسانی به شهرهای تویسرکان، سرکان و منطقه سرابی در دهه فجر سال 91 آغاز شد.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای پروژه انتقال آب از سد مخزنی سرابی به شهرهای تویسرکان و سرکان 40 میلیارد تومان است، احداث سد مخزنی خرم‌رود را پروژه سوم آبی در شهرستان تویسرکان برشمرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه طرح سد مخزنی خرم‌رود به ارتفاع 50 متر با طول تاج 800 متر است، اظهار داشت: سد مخزنی خرم‌رود حدود 8.5 میلیون متر مکعب آب این منطقه را تنظیم می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام مجوزهای اجرای سد مخزنی خرم‌رود اخذ شده است، تصریح کرد: سال91 موفق شدیم برای پروژه مخزنی خرم‌رود ردیف اجرایی بگیریم.

کمندانی با بیان اینکه امسال با مصوب شدن اعتبارات سد مخزنی خرم‌رود کلنگ‌زنی می‌شود، افزود: هزینه اجرای این طرح 50 میلیارد تومان است.

وی با بیان این که در مجموع در شهرستان تویسرکان 140 میلیارد تومان طرح ملی آبی در دست اجرا است، خاطرنشان کرد: این حجم کار و میزان سرمایه‌گذاری در این منطقه نشان دهنده اهتمام نظام مقدس جمهوری اسلامی برای عمران و آبادانی کشور  و عزم جدی دولت در مهار و کنترل آبهای سطحی است.

انتهای پیام/89010/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول