اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز در لرستان

دومین طرح ملی دانش‎آموزی نجات آب (داناب) آغاز شد

دومین طرح ملی دانش‎آموزی نجات آب (داناب) امروز با حضور جمعی از مسئولان و دانش‌آموزان در لرستان آغاز شد.

دومین طرح ملی دانش‎آموزی نجات آب (داناب) آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان ظهر امروز در مراسم افتتاح دومین طرح ملی دانش‎آموزی نجات آب (داناب) که در مدرسه راهنمایی نمونه رضوان برگزار شد، گفت: بی‎تدبیری‎های انسان موجب هدر رفت و آلوده شدن آب از گذشته تا امروز بوده است.

حجت‌الله کلانتر افزود: آب مساوی با زندگی و حیات بوده و وجود هر چیزی منوط به وجود آن است.

وی اظهار داشت: آب جز نعمت‎هایی است که تا زمانی که انسان نیاز به آن را احساس نکند، به فکر صرفه‎جویی آن نیست.

کلانتری با بیان اینکه تمدن‎های بشری در کنار آب‎ها شکل گرفته، تصریح کرد: بی‎تدبیری‎های انسان موجب هدر رفت و آلوده شدن آب از گذشته تا امروز بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: آموزش و پرورش بهترین بستر برای نهادینه کردن فرهنگ درست استفاده از آب است.

کلانتری با اشاره به مقدار کم آب‎های شیرین در سطح زمین، گفت: برای حفاظت از عنصر آب، انسان‎ها باید پیش‎قدم شوند، چرا که این مسأله امروزه بسیار حیاتی است.

وی با بیان اینکه دو سوم کشور ایران خشک و نیمه‎خشک است، یادآور شد: ایران جز کشورهای خشک و نیمه‎خشک بوده و بر مبنای همین گفته وضعیت کنونی، هشدار دهنده است.

کلانتری با بیان اینکه خوشبختانه کشور ایران در ساخت سدهای ذخیره آب رشد بی‎نظیری داشته است، گفت: در قرن 21، جنگ‎ها به خاطر آب شکل می‏گیرد، چرا که یکی از اهداف درجه دوم هر کشور توسعه و ساخت سد است تا بتوان از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان بیان کرد: آموزش و پرورش و دانش‎آموزان بهترین بستر برای نهادینه کردن فرهنگ صرفه‎جویی از آب هستند.

کلانتری با بیان اینکه احادیث و ذکر چند آیه قرآنی، گفت: حفظ و صیانت از آب و جلوگیری از هدر رفت این نعمت بزرگ نیاز به همکاری بین بخشی دارد و این امر باید در بین بخش‎های مختلف و خانواده‎ها نهادینه شود، تا به صورت هنجار درآید.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: طرح داناب از مهمترین اقدامات میان دستگاهی برای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی و افت آب‌های زیرزمینی است.

علی امید سیفی اظهار داشت: استفاده بهینه از آب‌های موجود از جمله مواد حیاتی زندگی امروزی است که این مهم در راستای اجرای طرح داناب از طریق دانش‌آموزان به اقشار مختلف آموزش داده می‌شود.

وی افزود: در این طرح تمام دانش‌آموزان مقاطع اول و دوم راهنمایی حضور دارند و جزوه‌های آموزشی این طرح میان مناطق 24 گانه آموزشی توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه لرستان سال گذشته از استان‌های برتر در راستای اجرای طرح داناب بوده گفت: نصب کنتورهای هوشمند و الزام کشاورزان به استفاده از روش‌های آبیاری نوین در دستور کار آب منطقه‌ای لرستان قرار دارد.

وی افزود: همچنین در راستای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی، 18 گروه گشت و بازرسی با عنوان پلیس آب به منظور پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و حفاظت فیزیکی از دشت‌ها در استان فعال است.

در ادامه معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان گفت: جهاد دانشگاهی استان بر اساس وظیفه، طرح دانش‎آموزی نجات آب(داناب) را در سطح ملی اجرا می‎کند.

رامین جانی‎پور با اشاره به اینکه معاونت پژوهشی ارزیابی‎ها و کارهای پژوهشی را به کمک معاونت فرهنگی انجام می‎دهد، گفت: کارگروهی با همکاری شرکت آب منطقه‎ای و جهاد دانشگاهی و آموزش و پرورش تشکیل شده تا گامی که در این زمینه برمی‎داریم مثبت و از لحاظ صرفه‎جویی برون‎داد، خوبی داشته باشد و در سطح ملی کار شود.

جانی پور افزود: جهاد دانشگاهی بر اساس وظیفه، طرح دانش‎آموزی نجات آب(داناب) را در سطح ملی اجرا می‎کند.

وی در ادامه با برشمردن برخی اهداف، رویکرد و فعالیت‎های جهاد دانشگاهی اضافه کرد: در اجرای این طرح مسئولیت‎های جهاد دانشگاهی به چند دسته تقسیم‎بندی می‎شود که یکی از آن‌ها مدیریت فوق برنامه فرهنگی جهاد از جمله برگزاری همایش، مسابقات متنوع هنری، ادبی، وبلاگ‎نویسی، نقاشی و... در بین دانش‎آموزان است.

این معاون جهاد دانشگاهی لرستان ادامه داد: جهاد دانشگاهی با رزومه خوبی که در زمینه افکارسنجی دارد و با 80-70 طرح برتر در لرستان یکی از برندهای برتر در استان بوده و توانسته در کنار آن طرح‎های پژوهشی را انجام می‎دهد.

دومین دوره طرح داناب امسال توسط جهاد دانشگاهی واحد لرستان، آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه‌ای لرستان در استان اجرا می‎شود.

انتهای پیام/2304/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول