اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بالاخره پس از 11 سال کنارگذر 15 کیلومتری غربی تبریز قد کشید

اهداف ترافیکی کنارگذر غربی تبریز عملی نشد/ انتظار 1.5 ماهه برای مردم

کنارگذر 15 کیلومتری غربی تبریز که 11 سال در حال احداث بود قد کشیده و افتتاح شد اما مردم این شهر اهداف ترافیکی این طرح که جلوگیری از ورود کامیون‌ها به شهر تبریز بود نیستند.

اهداف ترافیکی کنارگذر غربی تبریز عملی نشد/ انتظار 1.5 ماهه برای مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، کنارگذر 15 کیلومتری غربی تبریز که 11 سال طول کشید تا احداث شود بالاخره هشتم اردیبهشت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

اواخر سال 90 و همزمان با بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های مربوط به این وزارتخانه در آذربایجان‌شرقی، کنارگذر غربی طرحی بود که مورد توجه وزیر قرار گرفت و نسبت به تسریع در روند اجرایی آن تاکید شد.

حتی ضرب‌العجل یک هفته‌ای برای تکمیل آن از سوی شخص وزیر راه و شهرسازی برای پیمانکار این طرح تعیین شد تا در این مدت باند اول این راه مواصلاتی شهری به طول 15 کیلومتر به راه و ترابری آذربایجان‌شرقی تحویل داده شود و در صورت تاخیر در این امر ادامه پروژه به پیمانکار دیگری واگذار می‌شد.

این تعیین ضرب‌العجل و خط و نشان کشیدن برای پیمانکار طرح دقیقاً در روزهای پایانی بهمن ماه سال 90 اتفاق افتاد، حال بعد از گذشت بیش از یک سال از این کش و قوس‌ها تنها یک باند رفت این طرح به بهره‌برداری رسیده و آن هم نه به صورت رسمی که در صورت افتتاح رسمی آن به تبع موضوع اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم از میسر شدن امکان استفادۀ حداقلی از یک باند آن برای عموم مردم، اما همین باند هم بعداز یک ماه دوباره به دلیل عدم تامین روشنایی، علایم و گاردریل‌ها بسته شد.

اما امروز روبان قرمز این آزادراه نیز همزمان با حضور هیئت دولت در آذربایجان‌شرقی بریده شد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان‌شرقی در این باره به خبرنگار فارس گفت: کنارگذر غربی تبریز به طول 15 کیلومتر همزمان با حضور رئیس جمهور در تبریز امروز زیر بار ترافیک رفت.

علی محمدزاده افزود: برای این طرح 400 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی سال آغاز این پروژه را 1380 اعلام کرد و گفت: نزدیک به 180 میلیارد ریال نیز برای این پروژه اعتبار نیاز است تا صرف امور باقی مانده آن شود.

کنارگذر غربی تبریز توسعه شهر را از سمت غربی تبریز ممکن ساخت

کنارگذر غربی تبریز با 15 کیلومتر از جمله طرح‌هایی است که تکمیل آن به معضل بزرگ ترافیک این کلانشهر کمک بسیار خواهد کرد، اما پس از گذشت 10سال هنوز به اتمام نرسیده و چشم در افق تصمیم دولتمردان دارد.

تبریز دارای چهار کنارگذر شمالی (بزرگراه پاسداران)، جنوبی (بزرگراه کسایی)، شرقی (که با اجرای طرح تبادل دروازه تهران عملاً اجرایی خواهد شد) و کنارگذر غربی تبریز است که کنارگذر غربی تبریز برای کاهش بار ترافیکی محور بزرگراه کارگر و بزرگراه ملت (جاده سنتو) در سال 1380 طراحی و مورد مطالعه قرار گرفت.

این طرح به‌عنوان محور مواصلاتی محدوده شمال غرب تبریز به جنوب غرب شهر طراحی شده و از طریق این بزرگراه جاده «تبریز ـ‌ آذرشهر» به جاده «تبریز ـ مرند» متصل می‌شود و از بار ترافیکی بزرگراه ملت و کارگر (جاده سنتو) به طور قابل ملاحظه‌ای می‌کاهد.

این بزرگراه از سه راهی «مایان» آغاز شده و تا پل شبدری ورودی غربی بزرگراه شهید کسایی ادامه می‌یابد و از طرفی به کنارگذر جنوبی تبریز و اتوبان کسایی متصل می‌شود و از این طریق سبب خروج اتوبان شهید کسایی از بن‌بست شده و از طریق پل در حال احداث کنارگذر جنوبی به بزرگراه غربی تبریز متصل می‌شود.

بزرگراه غربی تبریز به طول 15 کیلومتر و عرض 32 متر در دو باند مجزا سه لاینه احداث شده و در طول این بزرگراه تعداد هفت پل روگذر برای تبادل راهی بین مناطق و شهرک‌های مجاور این بزرگراه احداث شده و یا در حال احداث است، این تقاطع‌ها شامل تقاطع سه راهی مایان با جاده مرند، آخر خیابان قراملک، تقاطع موتوژن، تقاطع خطوط ریلی مربوط به راه‌آهن، تقاطع ایستگاه راه‌آهن تبریز، تقاطع امتداد خیابان فلزکاران رسالت و تقاطع پل اتصالی بزرگراه غربی تبریز به بزرگراه کسایی تبریز (کنارگذر جنوبی) است.

از دیگر خصوصیات بارز این بزرگراه خارج کردن تبریز از عدم امکان توسعه غربی شهر به علت قرار گرفتن ایستگاه راه‌آهن در غرب شهر است که راه‌آهن تبریز مانع توسعه شهر از سمت غربی بود و با احداث این بزرگراه که از پشت راه‌آهن تبریز می‌گذرد توسعه شهر را از سمت غربی تبریز ممکن می‌سازد.

بزرگراه غربی تبریز به طول 15 کیلومتر و عرض 32 متر در دو باند مجزا سه لاینه احداث شده و در طول این بزرگراه تعداد هفت پل روگذر برای تبادل راهی بین مناطق و شهرک‌های مجاور این بزرگراه مدت 11 سال بود.

تا یک ماه آینده تاثیرات کنارگذر غربی در ترافیک تبریز محسوس می‌شود

پیش‌بینی می‌شد با این افتتاح این کنارگذر شاهد کاهش بار ترافیکی در سطح شهر تبریز و به خصوص مسیرهای منتهی به راه‌آهن و جاده سنتو باشیم که باید امیدواری‌ها برای کاهش ترافیک وسائل حمل و نقل سنگین در این مسیرها را دو چندان کرده بود.

اما با گذشت نزدیک به دو هفته از بازگشایی رسمی این مسیر که مدت زمان غیررسمی را نیز باید به آن اضافه کرد این اتفاق نیفتاده و در مسیر راه‌آهن و جاده سنتو شاهد ترافیک سنگین وسائل حمل و نقل باری به خصوص در اطراف گمرک هستیم که این مسیر در ساعات اولیه صبح با تشدید توقف خودروهای یاد شده در اطراف گمرک مواجه و در نتیجه عبور و مرور را با دشواری و سختی همراه می‌کند.

در این رابطه به سراغ رئیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی که به تازگی به این سمت منسوب شده‌اند رفتیم تا در این رابطه و اقداماتی که به این منظور کرده‌اند اطلاعاتی را کسب کنیم.

ناصر میکاییلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: حداکثر تا یک ما و نیم آینده شاهد عملی شدن اهداف پیش‌بینی شده برای کنارگذر غربی در رابطه با حوزه ترافیک خواهیم بود.

وی تاکید کرد: باید اطلاع رسانی و آموزش در تمام امور به خصوص بحث‌های ترافیکی در اولویت قرار گیرد و سپس نسبت به اعمال قانون و استفاده از ابزارهای قانونی اقدام کرد.

میکائیلی از برگزاری دوره‌های آموزشی و استفاده از امکانات اطلاع رسانی برای جمعیت هدف خبر داد و گفت: رانندگان مرتبط با این بخش با استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی از جمله بنرها و تراکت‌های تهیه شده و مکاتبه با سندیکاهای مرتبط با این اقشار در حال توجیه و آماده شدن برای استفاده از این مسیر هستند.

این مقام حوزه راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: عمده استفاده‌کنندگان از این مسیر رانندگانی هستند که در بخش بین‌الملل و حمل و نقل بین‌المللی در حال تردد و فعالیت هستند اطلاع رسانی به آنها و در نتیجه رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده زمانبر خواهد بود.

میکائیلی در عین حال از مکاتبه و رایزنی با مسئولان گمرک و شورای شهر طی برگزاری جلساتی خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا با همکاری این ارگان‌ها نیز شاهد کاهش بار ترافیکی در مسیرهای یاد شده و انتقال آن به کنار گذر غربی باشیم.

انتهای پیام/60002/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول